Kymenlaaksossa koronatartuntoja todettu viime aikoina eniten 40–50-vuotiailla
Eskolanmäen ja Mansikkamäen kouluissa korona-altistuksia
Samat tuoteryhmät vaarallisten listalla vuodesta toiseen – Tukes poisti viime vuonna markkinoilta 118 sähkölaitetta
Päiväkodeissa ja kouluissa koronalle altistuneista vain pieni osa saa tartunnan – Kouvolassa tiedossa kolme tapausta
130 työntekijää saa kenkää – Kesko lopettaa kolme kenkäkauppaketjuaan
Fintoilin biojalostamohanke etenee
Päivityksen avulla bioetanolia tankkiin
Karhulan keskustan uudistamisen periaatteet selvillä
Hamina sai valtiontukea lähes 200 000 euroa Mannerheimintien kevyen liikenteen olosuhteiden parantamiseen
Inka Kouvolasta mukana Temppareissa
Viikon Pulinat -show
Kaikki hyvä loppuu aikanaan. Samoin Viikon Pulinat. Viimeisessä ohjelmassa käydään pohjalla ja noustaa huipulle eli mukana mm. parhaat/huonoimmat palat, nostalgiaa, yllätysvieraita jne.
Tuotanto: Same-eYes Oy / Citymedia.fi
Aino huokuu klassisia muotoja.
Juha Koski
Sähköllä ilman hikeä
Sähköpyörät ovat lyöneet läpi Suomessakin.
JUHA KOSKI
Sähköavusteiset polkupyörät ovat vallanneet tukevan markkinaosuuden Suomessakin. Tänä keväänä pyöräkaupoille suunnistavista yhä useampi polkee liikkeestä sähköpyörällä kotiin.
Millainen laite sähköpyörä sitten on? Otetaanpa selvää ja napataan koeajoon kotimaisen pyörätehtaan tuote.
Helkama-tehtaan Aino on valmistajan klassikkomalli, jonka nykyään saa siis myös sähkömoottorilla varustettuna. Vastaava miesten pyörä on nimeltään Oiva.
Jos joku luulee, että sähköpyörä liikkuu vain napista painamalla, ei ole vielä sähköpyörään tutustunut. Kyse on nimenomaan sähkömoottorin tarjoamasta avusta polkemistapahtumassa. Eli sähkömoottori aktivoituu vasta, kun polkimet alkavat liikkua. Apu loppuu, kun polkimet pysähtyvät.
Ainon ohjaustangossa on kolme nappulaa, joista yksi kytkee virran ja kahdesta voi valita avustustehon kolmesta eri vaihtoehdosta.
Ensikertalainen voi yllättyä, kuinka leppoisaksi pyöräily muuttuu: vastatuuli ja ylämäet naurattavat vain. Jos valitsee kaikkien suurimman avustustehon, ei syke kovin ylös kohoa.
Mutta mikä tärkeintä, jalat liikkuvat koko ajan, vaikka poljinvatusta ei paljoa olisikaan. Ja voi sähköpyörällä liikkua kuten aivan tavallisella pyörällä - ilman avustusta.
Ainossa sähkömoottori on sijoitettu poljinkeskiöön. Joissakin sähköpyörissä moottori on etunavassa.
Miedoimmalla teholla avustusta ei juuri huomaa. Lisää ”hanaa” kääntämällä avun kyllä tuntee.
Tavaratelineen alla sijaitseva akku riittää keskimmäisellä avustusteholla reilun sadan kilometrin ajoon.
Aino oli mukava tuttavuus. Sillä voisi vaikka polkea töihin, eikä tarvitse pelätä, että paita on märkä.
– Tähän jää koukkuun. Ei tavallisella pyörällä viitsi polkea enää ollenkaan, kiteytti eräs testipolkija tunnelmat koeajolenkin jälkeen.
(05) 210 4400
PL 140, 48101 Kotka
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 4, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.