Mielipide: Tarvitaan ymmärtämistä ja armahtamista
Lukijan kuva: Kotkan komein
Karhulan uimahallin miesten sauna on palanut
Kouvolan Latu hakee toiminnalleen uusia uria
”Laadukas paviljonki kestää kesän tuulet ja sateet”
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Aino huokuu klassisia muotoja.
Juha Koski
Sähköllä ilman hikeä
Sähköpyörät ovat lyöneet läpi Suomessakin.
JUHA KOSKI
Sähköavusteiset polkupyörät ovat vallanneet tukevan markkinaosuuden Suomessakin. Tänä keväänä pyöräkaupoille suunnistavista yhä useampi polkee liikkeestä sähköpyörällä kotiin.
Millainen laite sähköpyörä sitten on? Otetaanpa selvää ja napataan koeajoon kotimaisen pyörätehtaan tuote.
Helkama-tehtaan Aino on valmistajan klassikkomalli, jonka nykyään saa siis myös sähkömoottorilla varustettuna. Vastaava miesten pyörä on nimeltään Oiva.
Jos joku luulee, että sähköpyörä liikkuu vain napista painamalla, ei ole vielä sähköpyörään tutustunut. Kyse on nimenomaan sähkömoottorin tarjoamasta avusta polkemistapahtumassa. Eli sähkömoottori aktivoituu vasta, kun polkimet alkavat liikkua. Apu loppuu, kun polkimet pysähtyvät.
Ainon ohjaustangossa on kolme nappulaa, joista yksi kytkee virran ja kahdesta voi valita avustustehon kolmesta eri vaihtoehdosta.
Ensikertalainen voi yllättyä, kuinka leppoisaksi pyöräily muuttuu: vastatuuli ja ylämäet naurattavat vain. Jos valitsee kaikkien suurimman avustustehon, ei syke kovin ylös kohoa.
Mutta mikä tärkeintä, jalat liikkuvat koko ajan, vaikka poljinvatusta ei paljoa olisikaan. Ja voi sähköpyörällä liikkua kuten aivan tavallisella pyörällä - ilman avustusta.
Ainossa sähkömoottori on sijoitettu poljinkeskiöön. Joissakin sähköpyörissä moottori on etunavassa.
Miedoimmalla teholla avustusta ei juuri huomaa. Lisää ”hanaa” kääntämällä avun kyllä tuntee.
Tavaratelineen alla sijaitseva akku riittää keskimmäisellä avustusteholla reilun sadan kilometrin ajoon.
Aino oli mukava tuttavuus. Sillä voisi vaikka polkea töihin, eikä tarvitse pelätä, että paita on märkä.
– Tähän jää koukkuun. Ei tavallisella pyörällä viitsi polkea enää ollenkaan, kiteytti eräs testipolkija tunnelmat koeajolenkin jälkeen.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.