Makujen polku kerää kouvolalaisia ruoantuottajia yhteen
Pääsiäisajan musiikkia Haminan Marian kirkossa ja Kymin kirkossa
Mielipide: Palestiinalaisen naisen kohtu – palestiinalaisten ainoa lohtu
Kymmenen vuotta kamarimusiikkia kaakossa – Juhlavuonna kuullaan pienoisooppera
Merivoimat juhlii vuosipäiväänsä Kotkan Kantasatamassa
Kouvolan Gigantin myymälä sulkee ovensa
”Vyö ja henkselit vielä siihen päälle” – Puolen miljardin euron investointi odottaa ympäristöluvan lainvoimaisuutta
Kotkasta löytyy Kaakkois-Suomen paras K-Market
Muualta tullut äiti kaipaa ystävää
Sami Ristiniemi osti Restec Finland Oy:n
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Yhteinen taival alkoi kynsistä
Jarmo Jokilampi (vas.), Mika Tiitinen ja Mika Hatakka ovat huolissaan tuoreesta ajokorttiuudistuksesta.
Kuva: Veli-Pekka Kelloniemi
"Karu ja käsittämätön päätös aikuisilta"
Veli-Pekka Kelloniemi
Viime kesällä voimaan tullut ajokorttiuudistus heikentää liikenneturvallisuutta, erityisesti nuorten osalta. Tämä oli kiteytetysti Kymenlaakson Autokouluyhdistyksen 112-päivänä järjestämän tilaisuuden sanoma.
Tilaisuus pidettiin symbolisesti Kymenlaakson ajoharjoitteluradalla. Ajokorttiuudistuksen mukaan vaikeiden olosuhteiden ajon fyysisellä radalla voi korvata simulaattorilla.
– Simulaattori ei korvaa live-ajamista, toteaa Suomen Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.
Vaikeiden olosuhteiden ajo suoritettiin aiemmin toisessa vaiheessa inssiajon jälkeen, jolloin kuljettajalla oli jo jonkin verran takana ajokoulutusta. Nyt ajo-opetus on Suomessa ainoana Pohjoismaana yksivaiheinen.
Se, ettei mopoilijoille anneta enää liikennekoulutusta, on Jokilammen mukaan "karu ja käsittämätön päätös aikuisilta".
– Menehtyneitä nuoria ei saa takaisin.
Opetuslupaopettamisen laajentamisen muuhunkin kuin omiin läheisiin katsotaan lisäävän harmaata taloutta.
Ajokorttiuudestuksen taustalla ajatuksissa ei ollut tilaisuuden pitäjien mielestä päällimmäisenä liikenneturvallisuus vaan sääntelyn purkaminen ja kustannusten laskeminen.
Tilaisuudessa puhunut liikennepsykologi Mika Hatakka listasi tutkintopainotteisen ajo-opetuksen huonoksi puoleksi sen, että opetusta hankitaan helposti vain sen verran kun ajatellaan tarvittavan. Tutkintopainotteinen ajo-opetus ei välttämättä tule edes edullisemmaksi, sillä tutkimusten mukaan se lisää hylättyjen kokeiden määrää.
– Hylkyprosentti kertoo huonosta valmistautumisesta, Hatakka toteaa.
Hänen mukaansa näppärät kuskit läpäisevät kyllä ajokokeen, mutta ovat riskiryhmä.
– Tutkinto painottaa perustaitoja, riskitekijät voivat jäädä käsittelemättä, Hatakka sanoo.
Tilaisuuden pitäjien mukaan lain tai asetuksen muuttamisella on kiire, sillä ajoharjoitteluratojen määrä tulee nykyisellään laskemaan maan tasolla 20:stä ympärivuotisesta radasta puoleen. Lakkautettua ajorataa ei palauteta helposti takaisin toimintaan.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.