Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Turvallisuustapahtuman teemana päihteet – Nuorten päihteidenkäyttö näkyy Kotkassa huolestuttavalla tavalla
Vuoden Toimivaksi partiojohtajaksi valittiin kouvolalainen Monica Åhman
3G:n alasajo alkaa Nastolasta, Iitistä ja Kuusankoskelta
Mielipide: Koulutuksen ja ammattien sukupuolittuneisuuden purku on mahdollista vain, jos muutamme omaa toimintaamme
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Wiinijuhlat Kuusankoskella
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
- Ajankuvaa henkivät vaatteet auttoivat paljon rooliin heittäytymisessä, toteaa Kikkaa esittävä Sara Melleri. Ohjaaja Anna Paavilainen kiittelee Saran suoritusta.
Kuva: Kai-Pekka Vesalainen
Kikan tarina pursuaa energiaa ja tunnetta
KAI-PEKKA VESALAINEN
Taiteilijaelämäkertaelokuvat ovat vaikea genre, niinpä tämän tyylilajin elokuvissa on helppo epäonnistua. Näin ei kuitenkaan ole käynyt Anna Paavilaisen ohjaaman elokuvan Kikka! kohdalla. Elokuvan tekemisessä on ollut asenne kohdallaan. Kikan tarina ”vietteli” työryhmän, mikä näkyy huimana intensiteettinä valkokankaalla. Kirsi Viilosen (1964–2005) eli Kikan menestyksen vuosiin keskittyvän leffan nimiosassa loistaa tunneilmaisultaan monipuolinen ja energinen Sara Melleri.
– Halusin, että elokuvamme viihdyttää ja koskettaa. Itseäni ainakin eniten häiritsee, jos elokuva on aivan muuta kuin esikuvana olleen taiteilijan taide. Minusta on kivaa, että elokuva aiheuttaa samoja tunteita tai kokemuksia kuin tässä tapauksessa Kikan musiikilliset tekemiset, toteaa ohjaaja Paavilainen.
Kikka!-elokuva tulee vahvasti katsojansa iholle. Lähikuvat nostavat tunteet, kyyneleet ja ilonaiheet, vahvasti esille.
– Tarkoitus oli, että olisimme mahdollisimman lähellä Kikkaa. Tavallaan elokuvan sanoma on, että Kikkakin oli ihminen. Tarkoituksemme ei ollut tehdä ”wikipediapohjaista” elokuvaa. Maarit Nissilän käsikirjoitus perustuu haastatteluihin, kudelmaan eri ihmisten Kikkaan liittyvistä muistoista, jolloin tunne on jo sekoittunut isosti näihin kertomuksiin. Kun tunteisiin liittyy totuus, on toissijainen asia, ovatko tapahtumat toteutuneet esitetyssä järjestyksessä ja esitetyllä tavalla, pohdiskelee Paavilainen.
Sara Melleri valikoitui Kikan rooliin 50 koekuvatun joukosta.
– Pääosan esittäjän valinta ei ollut itsestäänselvyys. Koekuvausvaiheessa ei tiedetty, keskittyykö elokuva enemmän kaksikymppiseen vai nelikymppiseen Kikkaan. Saran esiintyminen aiheuttaa minussa kuitenkin samanlaista energiaa ja hepuleita kuin itse Kikan katsominen. Tuntui, että tarvitsen Saran rinnalleni tekemään tätä elokuvaa, Paavilainen painottaa.
Mellerille päätös Kikan roolin suhteen oli helppo.
– Halusin kovasti päästä tekemään tämän roolin. Leffaan mukaan lähtemistä ei tarvinnut kahta kertaa miettiä. Meillä Annan kanssa oli sama halu ja intohimo Kikan henkilöä ja tarinaa kohtaan. Ajattelin, että minun täytyy saada näytellä tämä rooli, sillä tunteiden osoittaminen kuuluu vahvuuksiini. Tiesin, että minulla olisi rooliin paljon annettavaa, sillä olen kymmenen vuoden ajan tutkinut populaarikulttuurin naistähtiä ja ilmiöitä heidän ympärillään. Olen tehnyt aiheesta myös esityksiä, joten tämä elokuvarooli tuntuu siinä mielessä huipentumalta.
Elokuvassa kuultavat kappaleet ovat valtaosin Kikan itsensä laulamia. Poikkeus ovat Mellerin esittämät Dirlanda ja Happy Birthday Mr President. Viimeinen biisi on kikkaklooni Erika Vikmanin laulama Kateus, jonka musiikkivideolla on pätkiä Paavilaisen elokuvasta.
Äänisuunnittelija Micke Nyström on saanut vanhoilta nauhoilta esiin LP-levyiltä kuunneltua vahvemman Kikan. Ajankuvaan on paneuduttu. Ennen 1990-luvun lamaa suomalaiset panostivat näyttävään pukeutumiseen.
Sara Mellerillä oli myös tosi turvallinen olo näyttelijänä koko filmin kuvausajan.
– Se, että mulla oli psykologisesti turvallista taattiin esimerkiksi intiimikoordinaattori Sara-Maria Heinosen sekä Annan ammattitaidolla ja heidän näyttelijän työn ymmärryksellään siitä, että vaadittaessa voidaan mennä syvällekin. Sain tekemiseeni tilaa ja minulla oli olo, että minut nähdään ja kuullaan enkä ole vain toteuttamassa jonkun toisen visiota. Olemme myös yhdessä miettineet Kikan hahmoa ja hänen tarinaansa ja tottakai toin paljon omaa elämänkokemustani tähän rooliin. Ymmärrän Kikkaa syvästi ja hänen kipujaan tässä elokuvassa. Mikä ei ollut minulle vaikeaa, kuten jotkut tekniset suoritukset tai repliikkien ajoittaminen
Anna Paavilaiselle Kikka on ollut monivuotinen kiinnostuksen kohde.
– Kikka on ollut minulle lapsesta asti niin fanituksen kohteena kuin ammatillisista lähtökohdista tärkeä henkilö. Teatterikouluaikoina tanssittiin paljon Kikkaa, jolloin kurssikaverini Pamela Tolan kanssa ajattelimme tehdä Kikka-musikaalin. Kikan kuoltua projekti jäi aloittamatta.
– Meni monta vuotta, kunnes valmistui syksyllä 2017 Laura Gustafssonin (dramaturgia), Pia Anderssonin (Kikka) ja Sini Pesosen (ohjaaja) monologiesitys Kikka Fun Club, jolloin ensimmäisen kerran innostuin Kikasta elokuvan aiheena.
– Tehdessäni lyhytelokuvaa kaksi ruumista rannalla kuuntelin paljon Kikkaa. Kun pohdin keväällä 2019 seuraavan pitkän elokuvani aihetta palaveerasimme tuottaja Kaisla Viitalan kanssa muissa asioissa, jolloin näin Kaislan Kikasta lukeman käsikirjoituksen. Sanoin, että mun on pakko ohjata tuo, kai sä tajuut, että olen ainut oikea ihminen tähän hommaan.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.