Kouvola täyttyy nuorkauppakamarilaisista
Tavara vaihtaa taas omistaa Kouvolassa
Puutarhajätteille voi tilata noudon kotipihasta
Lukijan kuva: pajunkissa
Haminan ja Virolahden kuntaliitos hallitusten arvioitavana maanantaina
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Voikkaalla majaansa pitävän Teräspyörä Oy:n konepajassa kootaan paraikaa ratakuorma-autoa Helsingin metroliikenteeseen. Asentaja Timo Vaittinen on työssään.
Kuva: Teija Piipari
Teräspyörä Oy on kasvun tiellä
Rautatiealan erikoisosaaja viihtyy Voikkaalla ja palkkaa lisää väkeä.
Teija Piipari
Asentaja Timo Vaittinen kiipeää ensin muutaman askelen portaita ylös ja istahtaa sen jälkeen alas vielä keskeneräisen ratakuorma-auton päälle. Hydrauliletkuja on kiristettävä, joten ei muuta kun työhaalarin taskusta jakoavain esiin ja hommiin.
Rautatiealan erikoisosaaja Teräspyörä – Steelwheel Oy toimittaa reilu vuosi sitten tehdyn sopimuksen mukaisesti Helsingin Metrolle kaksi ratakuorma-autoa. Ne kootaan ulkopuolelta ostetuista komponenteista yhtiön konepajalla Voikkaalla. Ensimmäisen luovutus on kesällä, toisen noin vuonna 2022.
Metrokauppa oli todella merkittävä, noin kahden vuoden liikevaihdon suuruinen, kertoo Teräspyörä Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Hämäläinen.
– Kauppa myös työllistää paljon muutakin kuin omaa väkeämme. Runko esimerkiksi tulee Tampereelta, lavat ja muu pienempi kilke eri puolilta Kouvolaa.
Viime joulun alla yhtiö toimitti Stora Enson tehtaille Uimaharjuun ja Varkauteen kolme 70 tonnia painavaa vaihtotyöveturia. Mittava kauppa sekin.
Teräspyörän keskeinen osaamisalue on rautatiekalusto, eli vaihtotyöveturit ja -robotit, vintturit, ratatyökoneet sekä erikoiskytkimet.
– Meillä on useita ihan omia tuotteita, kuten kaikissa Suomen – niin VR:n kuin yksityisten – diesel-vetureissa olevat vaihtotyökytkimet, huoltopäällikkö Marko Korhonen sanoo.
Yhtiön liiketoiminnan tavoite on olla yhteistyökumppani, joka toimittaa ratakalustoa kaikille operaattoreille. Yksi toimintamuoto on vuokraus.
– Tällä hetkellä kuusi kalustoyksikköämme on vuokralla. Tätä puolta lisäämme mielellämme. Toimimme markkinassa, joka on rajallinen, mutta toki haemme kasvua. Rautatiet on tulevaisuutta ja ala monipuolistuu. Yksi suuntaus on palvella yhä enemmän yksityisiä asiakkaita, toteaa Hämäläinen.
Suomi on Teräspyörän markkina-alue. Muutama toimitus on mennyt Venäjälle.
– Keski-Eurooppaan ei olla lähdetty. Ihan jo sen tähden, että siellä on eri raideleveys ja isommat kilpailijat, Hämäläinen sanoo.
Hämäläinen ja Korhonen istahtavat alas kupposen ääreen ja alkavat luetella lukuja: Liikevaihto oli viime vuonna 3,5 miljoonaa euroa. Tämän vuoden luku on lähes tuplat, noin 6 miljoonaa. Yhtiöllä on Voikkaalla noin 1 700 neliön toimitilat ja palkkalistoilla 17 henkilöä. Taloushallinto työskentelee Espoossa.
Teräspyörä palkkasi viime vuonna kaksi asentajaa, nyt on haussa auto- tai konepuolen insinööri.
– Äskettäin tehdyn työhyvinvointikyselyn mukaan tämä on työpaikka, jonne on mukava tulla, Hämäläinen markkinoi.
Teräspyörä – Steelwheel Oy on Tapio Saalastin sotien jälkeen perustaman Insinööritoimisto Saalasti Oy:n tytäryhtiö. Pohjoiseen Kymenlaaksoon Teräspyörä tuli vuonna 2007.
– Omistaja pohti useita paikkoja, minne yhtiö sijoittuisi, kertoo vuodesta 1995 konsernin ja vuodesta 2004 Teräspyörän palveluksessa työskennellyt Marko Korhonen. – Vaihtoehtoja olivat jääminen pääkaupunkiseudulle tai muutto mahdollisesti Kuopioon tai Hyvinkäälle. Joka tapauksessa paikkaan, jossa on raide. Lopulta risteyskaupunki Kouvola osoittautui parhaaksi sijainniksi.
Vuoden 2010 alusta Teräspyörän osoitteeksi muuttui Voikkaa ja siellä oleva yritysalue entisessä tehdasympäristössä. Päättyvän radan päässä oleva alue on osoittautunut loistopaikaksi, kiittelee Korhonen.
– Radalla voi tehdä testejä, ja toimintaamme tukevia yrityksiä on paljon ympäristössä. Etu on sekin, että lähellä on asiakkaita, joiden luo voimme viedä uudet asiakkaamme katsomaan käytössä olevia tuotteitamme.
Teräspyörä etsii nyt toista toimipistettä vähän pohjoisemmasta osasta maata.
– Näin pystyisimme paremmin palvelemaan asiakkaitamme siellä suunnassa.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.