Kotkansaaren pop up -myyntipaikkoja voi varata Kauppatieltä
Yhteisötalo messin käyttövuorojen haku alkaa huhtikuussa
Lukijan kuva: hyvää pääsiäistä!
Polttoaine riittää Kotkan seudun busseissa ainakin ensi viikon
Ilmoittautuminen Kotkan Meripäiväparaatiin on nyt auki
Sami Ristiniemi osti Restec Finland Oy:n
Kotkasta löytyy Kaakkois-Suomen paras K-Market
Muualta tullut äiti kaipaa ystävää
Maakunnan kulttuurille uutta näkyvyyttä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Aktiivisuusrannekkeilla vipinää koululaisten kinttuihin
Kouvolan kouluissa tehdään hartiavoimin työtä lasten ja nuorten liikkumisen edistämiseksi.
Kouvolan kaupunki haluaa määrätietoisesti liikuttaa lapsia aina vauvoista koululaisiin ja opiskelijoihin saakka. Lasten ja nuorten liikunnan ja hyvinvoinnin tukeminen on osa Kouvolan kuntastrategiaa 2019–2030.
Yksi tavoista pyrkiä lisäämään lasten ja nuorten aktiivisuutta ovat Liikkuva koulu -hankerahalla hankitut 50 aktiivisuusranneketta, jotka ovat kaikkien Kouvolan koulujen käytössä. Yhteiskäytössä olevien rannekkeiden lisäksi joihinkin isoihin ylä- ja yhtenäiskouluihin on hankittu omia koulukohtaisia rannekkeita hankerahalla.
Mittarit ovat mahdollistaneet tarkemman datan keräämisen lasten liikkumisesta. Ne mittaavat käyttäjänsä askeleita, sykettä, fyysistä aktiivisuutta, unta ja palautumista. Yhteisiä aktiivisuusrannekkeita on hyödynnetty tähän mennessä noin 20 luokassa ympäri Kouvolan.
– Mittareiden tuottamilla tuloksilla on paremmin pystytty analysoimaan muun muassa sitä, mihin kohtaan päivästä koululaisten liikunnallinen aktiivisuus keskittyy ja saavatko lapset tarpeeksi lepoa. Koulupäivän aikana liikuntaa saattoi olla paljon, mutta illalla liikkuminen jäi vähäiseksi. Tämä on antanut oivalluksen hetkiä niin lapsille, huoltajille kuin opettajille, kertoo rehtori Antti Lautala Kaunisnurmen koulusta.
Aktiivisuusmittareiden hyödyntäminen koululaisten aktiivisuuden mittaamisessa on alun perin kouvolalainen idea, joka syntyi THL:n kouluterveyskyselyn ja 5. ja 8. luokkalaisille koululaisille toteutettavien MOVE!-mittausten heikentyneiden tulosten aiheuttaman huolen pohjalta.
– Kouvolan moniammatillinen ja laaja-alainen työ lasten liikuttamiseksi on kerännyt valtakunnallista huomiota, minkä ansiosta Kouvolaa on pyydetty esittelemään omaa MOVE!-toimintamalliaan eripuolille Suomea. Rannekkeita on kokeiltu muutamissa muissakin kaupungeissa, Lautala sanoo.
Vaikka pääasiallisesti aktiivisuusmittarit on ajateltu isompien oppilaiden aktiivisuuden mittaamiseksi, Kaunisnurmen koulun ensimmäisen luokan opettaja Maiju Laurila sai Liikkuva -koulu koulutuksessa idean kokeilla aktiivisuusrannekkeiden hyödyntämistä pienillä oppilailla. Viikon kokeilu osoitti, että kelloja voi hyödyntää opetuksessa monin tavoin myös ekaluokkalaisten kanssa.
– Olemme seuranneet luokan yhteistä aktiivisuutta ja kuljettuja kilometrejä, tehneet rentoutusharjoituksia laskeaksemme sykettä ja hyppineet tasajalkaa saadaksemme sykkeen vuorostaan nousemaan. Pienille oppilaille kelloa on voinut hyödyntää sujuvasti myös kellonaikojen opetteluun. Sain viikon aikana kuulla hyvin monta tarinaa oppilailta siitä, mitä he ovat tehneet nostaakseen omaa aktiivisuuttaan, Laurila kertoo kokeilustaan.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.