Kotkansaaren pop up -myyntipaikkoja voi varata Kauppatieltä
Yhteisötalo messin käyttövuorojen haku alkaa huhtikuussa
Lukijan kuva: hyvää pääsiäistä!
Polttoaine riittää Kotkan seudun busseissa ainakin ensi viikon
Ilmoittautuminen Kotkan Meripäiväparaatiin on nyt auki
Sami Ristiniemi osti Restec Finland Oy:n
Kotkasta löytyy Kaakkois-Suomen paras K-Market
Muualta tullut äiti kaipaa ystävää
Maakunnan kulttuurille uutta näkyvyyttä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Kameravalvonta alkaa olla arkipäivää, jopa Hyväntuulentiellä on jo ”peltipoliiseja”. Meripäivien aikaan heinäkuun lopulla katsotaan, kuinka paljon Kotkansaarella lopulta käy ulkokuntalaisten ajoneuvoja.
Kuva: Paavo Vaniala
Autot napataan kuvaan
MERIPÄIVÄT Rekistereistä tietoa markkinoinnin kohdentamiseksi.
PAAVO VANIALA
Meripäivien liikennelaskennassa hyödynnetään uutta tekniikkaa. Hyväntuulentielle asennetaan kaksi kameraa. Ne kuvaavat kaikkien ajoneuvojen rekisteritunnukset mennen tullen.
Määrien lisäksi Kotka saa tietoonsa, mille postinumeroalueelle auto on rekisteröity. Se selviää Liikenteen turvallisuusviraston Traficomin ylläpitämästä palvelusta.
Kotkan kaupungin suunnitteluinsinööri Sami Vainio kertoo, että järjestelmä paljastaa myös ajoneuvotyypin ja sen, kuinka kauan se alueella viipyy.
– Poiminnassa rekisterinumeroille annetaan id-tunnus, jonka perusteella tietoja käsitellään. Yksityisiä tietoja palvelusta ei pysty näkemään.
Dataa voidaan hyödyntää Meripäivien ja kaupungin markkinoinnissa, jota voidaan näin kohdentaa tarkemmin.
Uuden palvelun Kotka ostaa Nodeon Oy:ltä. Viikon mittainen sopimus Meripäivien aikaan maksaa 4 750 euroa. Summaan sisältyvät myös yhtiön matkakulut.
Nodeon Oy:n tarjoama palvelu, jossa liikennevirrasta tunnistetaan rekisterinumerot ja haetaan dataa Traficomista, on lajissaan Suomessa tiettävästi ainoa.
Maailmalla, varsinkin suurkaupungeissa, se on arkipäivää. Esimerkiksi Lontoo nosti ihan äskettäin liikkumismaksuja ydinkeskustassa. Järjestelmä perustuu samantapaiseen kameratekniikkaan. Edes moottoripyörät eivät pääse sitä karkuun – laitteet kun kuvaavat ajoneuvon niin edestä kuin takaa.
Meripäivien kokeilusta haetaan kokemuksia, ja samalla nähdään, millaisia mahdollisuuksia tällainen tekniikka tarjoaa. Vainio pohtii, että sitä voitaisiin hyödyntää esimerkiksi liikennesuunnittelussa ja kaavoituksessa.
Vaikka Kotkansaari pussinperä onkin, on siitä yksi etu: kokeilun järjestäminen on helppoa. Saarelle johtaa kolme tietä. Näistä ulkokuntalaiset käyttävät enimmäkseen yhtä.
Niinpä jo kahden kameran välittämän tiedon avulla saadaan kohtalaisen luotettava kuva siitä, ketkä Hyväntuulentiellä suhaavista ovat kotkalaisia, keiden ajopeli taas on rekisteröity muualla.
– Emme seuraa, minne kukin ajelee, Sami Vainio muistuttaa Isoveli valvoo -ajatuksia tapaileville.
Aiemmin Meripäivillä liikenne- ja muita tietoja on kerätty muun muassa kyselyillä. Kertaalleen Kantasatamassa oli myös porttilaskureita.
Perinteisesti liikennevirtoja on mitattu erilaisin tunnistein. Ne kertovat kuitenkin vain kappalemäärän. Rekisteritunnusten perusteella on mahdollista saada huomattavasti tarkempaa tietoa, auton iästä alkaen.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.