Mielipide: Kouvolan päivystyksen säilyminen hallituspuolueiden tahdon varassa
Karhulan hammashoitolan remontti valmistuu
Haminan ja Virolahden kuntaliitos otti askeleen taaksepäin
Kimmo Rahkamo Haminan Energian toimitusjohtajaksi
Mielipide: ”Vahvoista välittävä Suomi”
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Koneenkuljettaja Juhani Lamminen joutuu työssään pyörittelemään leveää kuormainta, jonka kauhaan mahtuu kolmisen kuutiometriä lunta. Siksi hän toivoo autoilijoilta huomaavaisuutta pysäköidessään ajoneuvoja kapeille ränneille.
Kuva: Paavo Vaniala
Enemmän kiitosta kuin moitteita
TALVIKELIT Juhani Lamminen ei ole kokenut Kotkassa lumiraivoa.
PAAVO VANIALA
– Pikemminkin on saanut kiitosta kuin moitteita.
Näin antaa koneenkuljettaja Juhani Lamminen tunnustusta kotkalaisille. Hän kertoo olevansa ruuhka-apulaisena poikiensa omistamassa Rentmate Oy:ssä. Haminalaisfirma urakoi ison kalustonsa kanssa lumitöitä muun muassa Kotkan kaupungille.
– Lumiraivoon en ole törmännyt kertaakaan.
– Pitää tietysti itsekin osata huomioida se, ettei koneella jätä isoja könttejä pihateiden ja muiden vastaavien ajourien eteen, mies selvittää.
Nykyautoissa muovipuskuri on matalalla. Se kolhiintuu, särkyykin helposti osuessaan pakkaantuneeseen, jäiseen lumeen.
Kun varta vasten kysyy, on Lammisella esittää autoilijoille toivekin. Auto olisi hyvä pysäköidä mahdollisimman lähelle lumipenkkaa.
Muuten saattaa käydä niin, ettei kuorma-autoilla ja isoilla kauhakuormaajilla mahdu lumivallien kaventamilla kaduilla liikkumaan. Pulmia on monin paikoin.
– Jos autossa on matkustajia, heidät kannattaa jättää pois ennen parkkeeraamista, Juhani Lamminen vinkkaa.
Kotkan kunnossapitopäällikkö Anu Heinikoski kertoo, että Rentmaten ohella kaupunki ostaa lumityöpalveluja tusinalta muulta urakoitsijalta. Oma kalusto ja väki eivät riitä.
Talvikauden urakoista sovitaan hyvissä ajoin edellisvuoden puolella. Hankalan lumitilanteen yllättäessä ”urakoitsijoita ei voi mennä ostamaan kuin perunoita kaupasta”, Heinikoski kuvailee.
– Ei heidänkään kalustonsa riitä.
Niin omaa kuin vierasta kalustoa ja työvoimaa Kotka onkin tarvinnut tänä vuonna, ylitöitä myöten.
– Lunta ei ole tullut ennätysmääriä. Mutta sitä on satanut toistuvasti, mikä on ongelma, Heinikoski valistaa.
Kun pitää aurata ja höylätä, ei lumenpoistoon ole resursseja.
Sulaminen ja jäätyminen tuovat lisäpulmia. Ne syövyttävät katujen päällystystä.
– Tilapäisiä paikkauksia on jo jouduttu tekemään, ettei tapahdu onnettomuuksia. Esimerkiksi Mällinkadulla oli aikamoinen monttu. Onneksi valistunut kuntalainen laittoi siihen näkyvän risun varoitukseksi, ja ilmoitti asiasta meille heti, Heinikoski kertoo.
Jokos ne katujen kunnossapitorahat tältä vuodelta on käytetty?
– Hah... aika pienethän ne ovat. Onneksi kaupunginvaltuusto säästöistä äskettäin päättäessään ei leikannut määrärahaa, Heinikoski vastaa.
– Lakisääteiset hommat on hoidettava. Jos talvi on kallis, tingitään sitten kesätöistä. Loppuvuodellekin pitäisi jäädä varaa kunnossapitotöihin.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.