Kymenlaakson kauppakamari: Kouvolan yöpäivystyksen lakkauttaminen on takaisku koko maakunnalle
Kauhun elementtejä ja mytologian kaikuja
Inkeroisten siltakorjaukset alkavat
Osa Kouvolan kaupungin sähköisistä palveluista uudelle alustalle
Mielipide: Lasten ja nuorten hyvinvointi vaatii toimenpiteitä
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Harjoittelemalla turvallinen koulumatka
Liikenneturva kannustaa uusien ekaluokkalaisten vanhempia harjoittelemaan koulumatkaa yhdessä lapsen kanssa hyvissä ajoin. Vanhemman oma esimerkki on tärkeä asia lapsen turvallisen liikkumisen kannalta.
Koulun aloittava lapsi on monen uuden asian äärellä, ja yksi näistä on koulumatka. Kun se on harjoiteltu kunnolla etukäteen, on ensimmäisissä koulupäivissä ainakin yksi jännityksen aihe vähemmän. Mikäli aiheeseen ei ole vielä paneuduttu, kannattaa Liikenneturvan mukaan reitin suunnittelu ja matkaan tutustuminen yhdessä aloittaa mahdollisimman pian.
– On vanhemman vastuulla suunnitella turvallisin reitti kodin ja koulun välille. On hyvä muistaa, ettei lyhin mahdollinen reitti aina ole se turvallisin. Usein kannattaa suosia esimerkiksi alikulkuja tienylitysten sijaan, vaikka matkasta siten tulisikin hieman pidempi, sanoo Liikenneturvan suunnittelija Ida Maasalo.
Lapsi oppii liikenteessä tarvittavat taidot parhaiten liikkuessaan itsenäisesti mutta yhdessä aikuisen kanssa. Koulureitti kannattaakin kulkea yhdessä läpi useamman kerran ennen koulun alkua. Näin lapselle jää reitin lisäksi mieleen myös turvallisimmat tavat toimia sen varrella olevissa tilanteissa, kun toimintaohjeet yhdistyvät tiettyihin paikkoihin.
– Hyvästä ennakkoharjoittelusta huolimatta on hyvä silloin tällöin varmistaa, että lapsella on ohjeet vielä mielessä. Vanhempi voi esimerkiksi lähteä lapsen seuraksi koulumatkalle ja seurata tämän toimimista. Lisäksi koulukuulumisista jutellessa kannattaa kysäistä myös koulumatkan sujumisesta, isompienkin lasten kanssa, ehdottaa Maasalo.
On hyvä muistaa, että lapsi oppii aikuisten esimerkistä. Vanhempien kannattaakin käyttäytyä liikenteessä mahdollisimman esimerkillisesti ja huolehtia itsekin turvalaitteiden, kuten pyöräillessä kypärän ja syksyn pimeiden saavuttua heijastimien käytöstä.
– Aikuinen näyttää lapselleen esimerkkiä joka päivä. Esimerkiksi turvallisen tienylittämisen kohdalla kannattaa myös itse tehdä kuten opettaa, eikä esimerkiksi kiirehtiä bussiin päin punaisia valoja, Maasalo muistuttaa.
Koulumatka on lapselle usein tie itsenäiseen liikkumiseen. Koululaisen liikennetiedot ja -taidot karttuvat vähitellen kokemuksen myötä seuraamalla aikuisten esimerkkiä ja harjoittelemalla itse. Auton takapenkillä istuessa taidot eivät kartu samalla tavalla.
– Myös vireyden ja keskittymiskyvyn on todettu olevan parempia silloin, kun koulumatka suoritetaan omin voimin ulkoillen. Vaikka koulumatka olisi pitkä ja suurin osa siitä taittuisikin autokyydillä, voisi lapsen antaa kävellä esimerkiksi viimeinen kilometri koululle. Silloin hän pääsee nauttimaan ulkoilun hyödyistä eikä koulun ympäristö ruuhkaudu autoliikenteestä, Maasalo kannustaa.
Lähde: Liikenneturva.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.