Kotkansaaren pop up -myyntipaikkoja voi varata Kauppatieltä
Yhteisötalo messin käyttövuorojen haku alkaa huhtikuussa
Lukijan kuva: hyvää pääsiäistä!
Polttoaine riittää Kotkan seudun busseissa ainakin ensi viikon
Ilmoittautuminen Kotkan Meripäiväparaatiin on nyt auki
Sami Ristiniemi osti Restec Finland Oy:n
Kotkasta löytyy Kaakkois-Suomen paras K-Market
Muualta tullut äiti kaipaa ystävää
Maakunnan kulttuurille uutta näkyvyyttä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
– Päivystäjä tekee joka toinen kuukausi kolmen tunnin vuoron puhelimessa. Erityistä ammattitaustaa ei tarvita. Tärkeintä on halu olla rinnalla kulkijana soittajalle, Heidi Kääriäinen korostaa.
Kai-Pekka Vesalainen
Haussa kuuntelevia lähimmäisiä – Kirkon palvelevasta puhelimesta apua moniin ongelmiin
KAI-PEKKA VESALAINEN
Valtakunnallinen kirkon Palveleva puhelin tarjoaa keskusteluapua vaikeassa elämäntilanteessa. Viime vuonna Palvelevaan puhelimeen soitettiin yli 4 400 puhelua. Useimmiten puhelut liittyivät ihmissuhteisiin ja monasti sellaisten puuttumiseen eli yksinäisyyteen. Lisäksi puheluissa korostui asumiseen ja palveluihin liittyvät probleemat ja tarpeet.
Palveleva puhelin Kouvolassa etsii uusia vapaaehtoisia, miehiä ja naisia, tekemään päivystystyötä. Kurssilla opetetaan päivystyksessä tarvittavia taitoja, joita täydennetään työnohjauksen ja jatkokoulutusten myötä.
– Peruskurssilla harjoittelemme tavallisimpia keskustelunaiheita ja haastavia teemoja. Kurssi toteutuu arki-iltaisin ja yhtenä puolipäiväkoulutuksena viikonloppuna, kertoo Palvelevan puhelimen toiminnanohjaaja, perheneuvoja Heidi Kääriäinen Kouvolan seurakuntayhtymästä.
Päivystäjälle tärkeintä on halu asettua lähimmäiseksi, kuunnellen auttaa ja pyrkiä ymmärtämään toista ja hänen kokemaansa. Mitään erityistä ammatillista taustaa ei edellytetä. Oleellisinta on, että haluaa auttaa ja antaa aikaa lähimmäiselle.
– Päivystäjän oman elämäntilanteen tulee olla riittävän tasapainossa, jotta hän jaksaa kuunnella soittajaa ja pystyy silloin laittamaan omat asiat sivuun. Päivystäjä sitoutuu vaitiolovelvollisuuteen kaikesta kuulemastaan. Puhelinkeskustelut käydään anonyymisti. Kolmen tunnin kestoisia päivystysvuoroja vapaaehtoisella on joka toinen kuukausi.
– Mielenkiintoiseksi työn tekee, ettei valtakunnalliseen puhelimeen vastatessaan koskaan tiedä, kuka soittaa ja millä asialla. Palvelevassa puhelimessa voidaan käsitellä asiaa kuin asiaa, muistuttaa Kääriäinen.
– Tarvittaessa talouteen tai terveyteen liittyvissä asioissa soittaja ohjataan ottamaan yhteyttä esimerkiksi johonkin toiseen auttavaan puhelimeen tai paikalliseen asiantuntijatahoon. Päivystäjähän ei kerro kuka hän on, mutta soittaja voi kertoa mistäpäin hän on.
Osallistuminen työnohjaukseen kuuluu päivystäjän tehtäviin, ja siihen osallistutaan säännöllisesti. Ryhmässä on mahdollisuus purkaa tuntoja ja kehittyä päivystäjänä yhdessä muiden kanssa.
Lisäksi päivystäjät, jollaisia Kymenlaakson alueella on viitisenkymmentä, kokoontuvat pari kertaa vuodessa virkistymään ja jatkokoulutukseen.
– Vapaaehtoinen itse määrittelee, kuinka kauan haluaa toimia päivystäjänä. Jos päivystystyö kiinnostaa, ota yhteyttä. Varaamme ajan haastatteluun ja pohdimme yhdessä polkuasi Palvelevan puhelimen päivystäjäksi, Kääriäinen sanoo.
Kokeneet, anonyymit päivystäjät nimeävät päivystäjän tärkeimmäksi ominaisuudeksi kuuntelemisen taidon.
– Kyky kuunnella ja keskittyä sekä kyky empatiaan ovat tarpeelliset. Kuitenkin tavanomaiset ihmissuhdetaidot riittävät, Kääriäinen kannustaa mukaan päivystäjien rinkiin.
– Kokemukseni päivystystyöstä on hyvin myönteinen. Keskusteluissa purkautuvat kaikki arjen ongelmat, kriisit ja muut asiat. On etuoikeutettua, että saa olla mukana kuuntelemassa toisen kokemuksia asioista, jotka ovat voineet askarruttaa itseäkin, yksi kokenut päivystäjä pohtii.
– Puhelujen aiheet ja tunnelmat voivat olla kovin erilaisia. Toiminta on avartanut käsitystäni suomalaisesta yhteiskunnasta, toinen päivystäjä kertoo.
– Olen saanut omaan elämään uutta perspektiiviä, etten niin herkästi kompastu johonkin olemattoman pieneen asiaan.
Palveleva puhelin on osa kirkon tarjoamaa keskusteluapua ja avoinna joka päivä kello 18–24. Palvelevassa puhelimessa, chatissa ja nettikirjeessä päivystää noin tuhat vapaaehtoista yli 60 paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Yhteydenotto keskusteluapuun on mahdollista myös perinteisesti kirjeitse.
Uusien päivystäjien peruskurssi Kouvolassa alkaa 15. syyskuuta. Ilmoittautumisia odotetaan maanantaihin 5. syyskuuta mennessä.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.