Mielipide: Kouvolan päivystyksen säilyminen hallituspuolueiden tahdon varassa
Karhulan hammashoitolan remontti valmistuu
Haminan ja Virolahden kuntaliitos otti askeleen taaksepäin
Kimmo Rahkamo Haminan Energian toimitusjohtajaksi
Mielipide: ”Vahvoista välittävä Suomi”
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Euroopan komissio myönsi 7,858 miljoonaa euroa Connecting Europe Facility -liikennetukea Kouvolan rautatie- ja maantieterminaalin rakentamiseen. Sopimus allekirjoitettin kesäkuussa 2019.
KUVA: KINNO
Kehittämistyö vaatii pitkäjänteisyyttä
Kouvolan Kullasvaaran rautatie- ja maantieterminaalin ykkösvaiheen urakka aikataulusta edellä.
KAI-PEKKA VESALAINEN
– Maanrakennustyöt Kullasvaarassa etenevät suunniteltua paremmin. Kesäkuussa oltiin vielä hieman aikataulusta jäljessä, mutta heinäkuussa kirittiin kiinni ja tällä hetkellä ollaan jopa edellä suunnitellusta aikataulusta, iloitsee projektijohtokonsulttina toimivan Rambollin projektipäällikkö Matti Tossavainen.
– Hyvältä näyttää joulukuun valmistumisen osalta, tällä hetkellä kalliota on louhittu noin 600 000 kuutiota. Louhinnan osalta valmiusaste on noin 80 prosenttia ja maanleikkaustöiden osalta noin 98 prosenttia, Tossavainen toteaa.
Toisen vaiheen urakan toteuttajaksi on kilpailutuksen jälkeen valittu Erkkiheikkilä Oy. Elokuun 28. päivänä tehty hankintapäätös ei ole vielä lainvoimainen, mutta mikäli päätöksestä ei valiteta, urakkasopimus kirjoitetaan 11. syyskuuta.
– Teknis-taloudellista suunnittelua tehdään koko ajan rakentamisen edetessä. Näin saadaan merkittäviä kustannussäästöjä, kun voidaan esimerkiksi hyödyntää alueen omia maamassoja ja kalliolouhetta, Tossavainen mainitsee.
Kouvola on erityisesti rautatielogistiikan, pääkaupunki Suomessa ja laajemminkin Pohjois-Euroopassa. Kouvola on EU:n ainoa suomalainen liikenteellisen ydinverkon rautateiden terminaalikeskus. Logistiikka tarjoaa alueella jo nyt töitä noin 2000 työntekijälle 200 yrityksessä. Se on yksi potentiaalisimmista aloista luoda alueelle uusia työpaikkoja. Kehittämistyö vaatii pitkäjänteisyyttä.
– Rautatielogistiikan kehittämistyössä kaupungilla ja Kinnolla on selkeä roolijako: Kaupunki rakentaa toiminnan laajentamisen mahdollistavaa infraa, uutta RRT (Rail and Road Terminal) -aluetta. Kinno puolestaan markkinoi kaupunkia ja sen palvelutarjontaa, kuten Railgate Finland -konttijunayhteyttä, yrityksille, kertoo Kouvola Innovation Oy:n toimitusjohtaja Martti Husu.
– EU:lta kesäkuussa saatu 7,858 miljoonan euron rahoitus on merkittävä ja tarkoittaa Kouvolan näkökulmasta sitä, että Kouvolan terminaalialueen merkitys Euroopan logistiikkakeskusten joukossa on aidosti tunnustettu, Kouvolan kaupungin kehitysjohtaja Petteri Portaankorva sanoo.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.