Polttoaine riittää Kotkan seudun busseissa ainakin ensi viikon
Ilmoittautuminen Kotkan Meripäiväparaatiin on nyt auki
Harju aloittaa hevosalan koulutuksen Pirkanmaalla
Mielipide: Ihmisyys unohduksissa, onko sovinto mahdollista
Hyvinvointialue kokeilee kulttuurilähetettä
Sami Ristiniemi osti Restec Finland Oy:n
Kotkasta löytyy Kaakkois-Suomen paras K-Market
Muualta tullut äiti kaipaa ystävää
Maakunnan kulttuurille uutta näkyvyyttä
Ikuiset jäljet elämästä rikollisjengissä
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Kotkan asukkaiden apua kaivataan pyöräliikenteen pääreittien määrittämiseksi
Kotkan kaupunginvaltuusto on hyväksynyt syyskuussa Kotkan kestävän liikkumisen ohjelman, jossa on tavoitteita kestävien kulkutapojen kuten jalankulun, pyöräliikenteen ja joukkoliikenteen osuuden kasvattamiseksi. Ohjelmassa esitetään kaupungin kestävän liikkumisen visio vuoteen 2030 ja se on myös osa kaupungin tavoitetta olla hiilineutraali samaan tavoitevuoteen mennessä.
Ohjelman jalkauttamiseksi Kotka on päättänyt laatia ensimmäisenä pyöräliikenteen kehittämissuunnitelman, joka valmistuu alkuvuodesta 2020. Kehittämissuunnitelmassa esitetään pyöräliikenteen suunnittelua ja kunnossapitoa sekä pyöräpysäköintiä kehittäviä periaatteita. Suunnitelman yhteydessä myös hyväksytään Kotkan pyöräliikenteen tavoiteverkko.
Tavoiteverkko jakaantuu pääreitteihin ja perusverkkoon. Pääreitit tarkoittavat sellaisia pyöräliikenteen yhteyksiä, jotka yhdistävät merkittäviä alueita ja palveluita toisiinsa ja palvelevat suurta liikennemäärää. Ne toimivat pyöräliikenteen suorina valtaväylinä, joilla liikkuminen on sujuvaa, ennakoitavaa ja turvallista. Pääverkko toimii myös investointien, kunnossapidon sekä kunnon ja laadun parantamisen priorisointivälineenä. Perusverkko tarkoittaa kaikkia muita yhteyksiä, joilla pyöräliikenne on sallittua. Tällaisia yhteyksiä ovat mm. loput, pääverkkoon kuulumattomat pyörätiet sekä useimmat ajoradat, virkistys- ja ulkoilureitit, puistoalueet, kävelykadut jne.
Kaupungin työryhmä on erilaisiin lähtötietoihin pohjaten laatinut esityksen Kotkan pyöräliikenteen tavoiteverkosta. Verkko perustuu pääasiassa olemassa oleviin väyliin, mutta esityksessä on kuvattu myös muutamia yhteystarpeita reiteille, joita ei vielä ole olemassa tai jotka ovat hyvin katkonaisia tai epäselviä. Kaupunki toivoo nyt asukkaiden näkemyksiä erityisesti siihen, mitkä väylät pitäisi olla pääreittejä ja mitkä eivät.
Asukaskysely aiheesta on avattu ja se löytyy osoitteesta https://app.maptionnaire.com/fi/7514/. Kysely on auki 15. joulukuuta saakka.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.