Mielipide: Onnellisen kansan totuuden hetket
Mielipide: Ihmiset ovat kauhuissaan leikkureista ja ALV:n korotuksesta
Perinteet kunniassa Kansallisena veteraanipäivänä
Kymenlaakson kauppakamari: Väylämaksun palauttaminen on kilpailukykyä heikentävä päätös
Mielipide: Muutama numerotieto mietittäväksi Ratamopäätöksestä
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Mussalon satamaa on laajennettu länteen, kohti yläreunassa pilkottavaa Vehkaluotoa. Kotka myy laajennusosasta maata satamayhtiölle kahden hehtaarin kokoista selluvarastoa varten. Kuten tähän HaminaKotka Satama Oy:n tekemään havainnekuvaan on luonnosteltu, noin 20 hehtaarin alueelle mahtuu muutakin. Finnpulp Oy suunnittelee Kuopioon suurta biotuotetehdasta. Finnpulpin ja satamayhtiön välisen aiesopimuksen mukaan Kuopion sellu laivataan maailmalle Mussalossa.
Maalla tehdään tienestiä
EUROJA Kaupoilla Kotka paikkaa hupenevaa tulopohjaansa.
PAAVO VANIALA
Taloutensa kanssa kärvistelevä Kotka tekee tänä vuonna isoja maakauppoja. Jo nyt vireillä olevista myynneistä kaupungin kassaan kertyy aikoinaan yli 4 miljoonaa euroa.
Sama summa saataisiin kasaan, jos veronmaksajat suostuisivat korottamaan kunnallisveroaan vuodeksi 0,5 prosenttiyksiköllä. Moinen korotus tarkoittaisi 25 000 euroa kunnallisverotuksessa verotettavaa tuloa ansaitsevalle kotkalaiselle 125 euroa, 30 000 euroa ansaitsevalle 150 euroa ja niin edelleen.
Kotkan kunnallisveroprosentti on tänä vuonna 21,5 – se on Kymenlaakson kunnista korkein.
Isoin tiedossa oleva maakauppojen potti syntyy Mussalon satamassa, jota on laajennettu länteen. Metsäjätti UPM keskittää sinne Kymin ja Kaukaan tehtaittensa sellunviennin. Tätä varten alueelle rakennetaan kahden hehtaarin kokoinen varasto.
Itse terminaalin rakentaa satamaoperaattori Steveco Oy. Ensi vuodenvaihteen tienoilla valmistuva varasto maksaa noin 8,5 miljoonaa euroa,
Jotta Steveco voi käyttää kiinteistöä velan vakuutena, Haminan-Kotkan satamayhtiö ostaa kuurin tarvitseman maa-alueen kaupungilta. Kotkalaiset saavat tästä kaupunkinsa kassaan melkein 2,8 miljoonaa euroa – tosin vasta viiden vuoden kuluttua. Kauppahinta kirjautuu kaupungin talouteen kuitenkin jo tälle vuodelle. Osapuolten pitää vielä hyväksyä lain kiemuroiden takia tehtävä järjestely.
Kotkan kaupunki omistaa HaminaKotka Satama Oy:stä 60 prosenttia, Hamina loput.
Maanmyynnissä hyödynnetään kaavoitusta, johon kunnilla on yksinoikeus. Kaavoittamalla maan arvo nousee.
Karhulan Itärannan edustalle Pitkäsaareen Kotka kaavoitti omistamilleen maille seitsemän vapaa-ajan rantatonttia, rakennuspaikkoja ”mökeille”.
Yksi näistä on varattu Kymen Navigaattorit ry:lle, loput kuusi pannaan myyntiin. Ostajia riittänee, sillä vastaavat paikat alkavat olla harvassa, vaikka saaressa ovatkin.
Kotkan maankäyttöinsinöörin Tom Masalinin mukaan tontit tulevat kaikkien vapaasti haettavaksi avovesikauden alettua. Kunhan kaupat tehdään, Kotka saa niistä yhteensä 360 000 euroa.
– Pitkäsaaren haun alkaessa markkinoimme tehostetusti myös muita tonttejamme, Masalin kertoo.
Käpylästä kaupunki saa myydyksi yli hehtaarin liiketontin, jossa toimii autoliike Autosalpa. Ostaja on samaan yritysryppääseen kuuluva Neris Holding Oy. Alue on tätä nykyä vuokralla.
Kauppahinta on 946 000 euroa. Kaupunginvaltuuston on vielä hyväksyttävä myynti.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.