Kouvola ei niele Ratamon yöpäivystyksen lakkautusta
Kotkan kaupunki perustaa luonnonsuojelualueen Mussaloon
Mielipide: Ei lopeteta ympärivuorokautista päivystystä!
Mielipide: Onko Israel terroristivaltio?
Mielipide: Kuolemasta on tehty liian steriiliä
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Mielipide: Satama 150 vuotta eikä suotta
Syyskesällä vuonna 1871 Kymin pitäjän miehet olivat nuottaa vetämässä Kuusisen saaren edustalla. He näkivät idästä tulevan kuunarin ohittavan Kuusisen eteläkärjen. Kuunari suuntasi Sunilan lahdelle jonne se ankkuroi. Tämä kuunari oli ensimmäinen kauppalaiva, joka tuli hakemaan puutavaralastia H.C. Ahlqvistin sahalta joka sijaitsi lähellä nykyistä Merikeskus Vellamoa. Tästä alkoi operatiivinen ja kaupallinen satamatoiminta, jonka jalansijoille perustettiin Kotka niminen kaupunki vuonna 1879.
Stuuvarit tulivat soutaen Haminasta. Mitään juhlallisuuksia ei järjestetty ensimmäisen kauppalaivan tulon kunniaksi. Kun satama täytti viime kesänä 150 vuotta, niin merkkivuosi jäi vaille kaupungin virallista huomiota. Haluaisin uskoa, että kyseessä oli vahinko? Ei sitä olisi tarvinnut juhlia, mutta 150-vuotias olisi ansainnut ainakin maininnan. Tämä huomiotta jättäminen selittänee myös taustan satamakaupunki ilmaisun hylkäämiselle?
Kesällä avattiin Kotkan klubilla ”Satamaperkele” -näyttely. Se on kunnian osoitus katoavalle Kantasatamalle ja niille eri alojen ihmisille jotka ovat työskennelleet tässä mystisessä satamayhteisössä. Näyttelyn tuottajana ja käsikirjoittajana minulla on ollut etuoikeus kohdata mm. satamajätkien jälkeläisiä näyttelyvieraina. Heidän toteamuksena oli lähes poikkeuksetta; isä ja äiti kertoivat harvoin työstään. Monet heistä olivat sotaveteraaneja. He olivat tottuneet vaikenemaan.
Toivon, että nämä historialliset faktat sisältyvät kaupungista välitettävään viestintään ja uuteen kaupunkistrategiaan. Historiaa on myös se, mikä ei ole silmin havaittavissa, mutta on olemassa. Valtakunnan suurinta yleissatamaa on vaikea visuaalisesti hahmottaa, mutta valtuutettujen ja virkamiesten tulisi tiedostaa sen olemassaolon ja merkityksen. Ei satamassa ole mitään hävettävää. Merikaupunki ei ole satamakaupungin synonyymi.
Carl-Gustav Walldén
Eläkeläinen
Kotka
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.