Mielipide: Onnellisen kansan totuuden hetket
Mielipide: Ihmiset ovat kauhuissaan leikkureista ja ALV:n korotuksesta
Perinteet kunniassa Kansallisena veteraanipäivänä
Kymenlaakson kauppakamari: Väylämaksun palauttaminen on kilpailukykyä heikentävä päätös
Mielipide: Muutama numerotieto mietittäväksi Ratamopäätöksestä
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Ristinkallion teollisuusalueella on tätä nykyä erilaista toimintaa varastoinnista automaalamoon ja paperinjalostukseen. Teollisuusaluetta laajennetaan pohjoiseen yhtenäisen, jopa 200 hehtaarin kokoisen tontin luomiseksi.
Nyt pyydetään isoa akkua
Kotka hamuaa maata Ristinkalliolta akkumateriaali-tehdasta varten, Haminakin ehdolla.
PAAVO VANIALA
Kotka ostaa kiireen vilkkaa maata Ristinkalliolta. Tavoitteena on suuri, jopa 200 hehtaarin yhtenäinen maa-alue. Sitä tarjotaan akkumateriaalitehtaalle, miksei myös kokonaista akkutehdasta varten.
Valtion kokonaan omistama Suomen Malmijalostus Oy yllätti loppiaisen alla. Se kertoi aloittavansa ympäristövaikutusten arvioinnin valmistelun (Yva) kahdesta akkumateriaalitehtaasta. Sijoitusvaihtoehtoina toisessa ovat Kotka, Hamina, Kokkola ja Vaasa. Toista tehdasta varten on ehdolla kaksi paikkakuntaa: Kotka ja Vaasa.
Malmijalostus ei itse rakenna tehtaita. Se etsii niihin kansainvälisiä alan yrityksiä. Suomalaisyritys on kuitenkin valmis sijoittamaan hankkeeseen vähemmistöosuuden. Yvan valmistelu helpottaa kumppaneiden löytämistä. Yvan pohjatyö tehdään jo kevään aikana.
Tähän liittyen Kotka on pannut töpinäksi. Viime vuoden lopulla se sai jo ostetuksi useammalla kaupalla maata Ristinkalliolta noin 50 hehtaarin verran. Jokunen päivä sitten kaupungin maankäyttöinsinööri Tom Masalin lähetti tarjouskirjeet seuraavista kaupoista. Näillä teollisuusalue laajenisi lisää noin 20 hehtaaria.
Maanomistus on hajallaan. Vaikka kaupunkikin omistaa Ristinkallion tienoilla entuudestaan maatilkkuja, on yhtenäisen alueen muodostaminen monen neuvottelun takana.
Kotka maksaa metsäpalstoista niin sanotun raakamaan hinnan. Hehtaarilta se tarkoittaa 10 900 euroa.
Runsaasti tilaa tarvitsevaa akkumateriaalitehdasta – saati kokonaista akkukennotehdasta – on Ristinkalliolle mahdollista sovitella. Esimerkiksi Mussalon satamaan tällaiset eivät Masalinin mukaan mahdu.
Ristinkallion pohjoisosa on jo valmiiksi kaavoitettu teollisuusalueeksi. Muutama vuosi sitten kaupunki sattui ostamaan lisää maata alueeelta. Pohjois- ja itäpuolella on metsikköjä, eikä asutusta.
Pohjoiseen laajentuvalle teollisuusalueelle pystytään rakentamaan pistoraide Kotkan ja Kouvolan väliseltä rautatieltä.
Haminassa akkumateriaalitehtaalle tarjotaan tonttia Hillonlahden pohjoispuolelta, sataman ja Googlen välistä.
Tulevaisuutta ajatellen joukko seudun liike-elämäaktiiveja esittää Haminalle Hillonlahden täyttämistä. Aloitteen mukaan näin pystyttäisiin turvaamaan sataman kilpailukykyä etsittäessä alueelle satamasidonnaista teollisuutta.
Kotkan olosuhteisiin on jo käynyt tutustumassa alan toimijoita, kiinalaisyritysten edustajista alkaen; tämän tarkemmin Tom Masalin ei firmoista kerro. Akkualan jättejä ovat esimerkiksi kiinalainen Catl, Teslalle akkuja tekevä Panasonic sekä eteläkorealaiset LG ja Samsung.
Suomessa akkumetalleja on maaperässä Euroopan mitassa hyvin. Terrafamen kaivos Sotkamossa tuottaa muun muassa nikkeliä ja kobolttia, litiumia kaivetaan Kaustisilla.
Kotka ja Hamina olivat tyrkyllä vaihtoehdoiksi, kun Northvolt-yhtiö muutama vuosi sitten etsi sijoituspaikkaa akkutehtaalleen. Pohjois-Ruotsin Skellefteå vei voiton. Sinne rakennetaan nyt kolme miljardia euroa maksavaa akkukennotehdasta.
Tuosta kamppailusta on Tom Masalinin mukaan otettu opiksi. Silloin täällä ei ollut näyttää valmista paikkaa sijoittajille.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.