Karhulan hammashoitolan remontti valmistuu
Haminan ja Virolahden kuntaliitos otti askeleen taaksepäin
Kimmo Rahkamo Haminan Energian toimitusjohtajaksi
Mielipide: ”Vahvoista välittävä Suomi”
Karhulan uimahalli kiinni yli vapun – Katariinan huoltosulku siirtyy
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Kotka pyrkii lisäämään pyöräilyä. Netissä olevan kyselyn kautta pääsee vaikuttamaan reittiverkostoon.
Kuva: Juha Koski
Pyöräilyreittehin pääsee vaikuttamaan
Kotka kaipaa asukkaiden apua pyöräliikenteen pääreiteiksi.
Kotkan kaupunginvaltuusto on hyväksynyt syyskuussa Kotkan kestävän liikkumisen ohjelman, jossa on kunnianhimoisia tavoitteita kestävien kulkutapojen kuten jalankulun, pyöräliikenteen ja joukkoliikenteen osuuden kasvattamiseksi. Ohjelmassa esitetään kaupungin kestävän liikkumisen visio vuoteen 2030 ja se on myös osa kaupungin tavoitetta olla hiilineutraali samaan tavoitevuoteen mennessä.
Ohjelman jalkauttamiseksi Kotka on päättänyt laatia ensimmäisenä pyöräliikenteen kehittämissuunnitelman, joka valmistuu alkuvuodesta 2020. Kehittämissuunnitelmassa esitetään pyöräliikenteen suunnittelua ja kunnossapitoa sekä pyöräpysäköintiä kehittäviä periaatteita. Suunnitelman yhteydessä myös hyväksytään Kotkan pyöräliikenteen tavoiteverkko.
Tavoiteverkko jakaantuu pääreitteihin ja perusverkkoon. Pääreitit tarkoittavat sellaisia pyöräliikenteen yhteyksiä, jotka yhdistävät merkittäviä alueita ja palveluita toisiinsa ja palvelevat suurta liikennemäärää. Ne toimivat pyöräliikenteen suorina valtaväylinä, joilla liikkuminen on sujuvaa, ennakoitavaa ja turvallista.
Pääverkko toimii myös investointien, kunnossapidon sekä kunnon ja laadun parantamisen priorisointivälineenä. Perusverkko tarkoittaa kaikkia muita yhteyksiä, joilla pyöräliikenne on sallittua. Tällaisia yhteyksiä ovat mm. loput, pääverkkoon kuulumattomat pyörätiet sekä useimmat ajoradat, virkistys- ja ulkoilureitit, puistoalueet, kävelykadut jne.
Kaupungin työryhmä on erilaisiin lähtötietoihin pohjaten laatinut esityksen Kotkan pyöräliikenteen tavoiteverkosta. Verkko perustuu pääasiassa olemassa oleviin väyliin, mutta esityksessä on kuvattu myös muutamia yhteystarpeita reiteille, joita ei vielä ole olemassa tai jotka ovat hyvin katkonaisia tai epäselviä. Toivommekin nyt asukkaiden näkemyksiä erityisesti siihen, mitkä väylät pitäisi olla pääreittejä ja mitkä eivät.
Asukaskysely aiheesta on avattu ja se löytyy osoitteesta https://app.maptionnaire.com/fi/7514/. Työryhmä toivoo, että mahdollisimman moni pyöräilevä asukas käy tutustumassa esitykseen ja antaa kommenttinsa pääreiteistä. Kysely on auki 15. joulukuuta saakka.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.