Kotkansaaren pop up -myyntipaikkoja voi varata Kauppatieltä
Yhteisötalo messin käyttövuorojen haku alkaa huhtikuussa
Lukijan kuva: hyvää pääsiäistä!
Polttoaine riittää Kotkan seudun busseissa ainakin ensi viikon
Ilmoittautuminen Kotkan Meripäiväparaatiin on nyt auki
Sami Ristiniemi osti Restec Finland Oy:n
Kotkasta löytyy Kaakkois-Suomen paras K-Market
Muualta tullut äiti kaipaa ystävää
Maakunnan kulttuurille uutta näkyvyyttä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Sataman vuosi päätyi 18 prosentin laskuun
Haminakotkan sataman kautta kulki vuonna 2020 yhteensä 14 840 429 tonnia tavaraa, mikä oli 18 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuotena. Jo vuoden alussa oli selvää, että 2019 vuonna päättyneet massiiviset kaasuputkikuljetukset tulisivat näkymään miinusmerkkisinä liikennelukuina vuonna 2020.
Alkuvuoteen 2020 ajoittuivat lisäksi metsäteollisuuden työtaistelut, jotka vähensivät merkittävästi metsäteollisuuskuljetuksia. Maaliskuussa koronan vaikutukset alkoivat näkyä maailmalla. Haminakotkan satamassa korona näkyi lähinnä etätyöstä, etäkouluista ym. johtuvista paperikuljetusten vähenemisinä. Satamassa selvittiin muuten koronavuodesta 2020 varsin hyvin. Jotkut osa-alueet laskivat mutta toiset taas paikkasivat niitä. Jos huomioidaan kaasuputkiliikenteen päättyminen ja metsäteollisuuden työtaisteluiden vaikutus, niin muu kokonaisliikenne oli varsin korkealla tasolla.
Vuonna 2020 vientiliikenne väheni 19,9 prosenttia. Tässä luvussa näkyy erityisen voimakkaasti kaasuputkiliikenteen päättymisen ja lakon vaikutus. Tuonnin puolella liikenne laski 11 prosenttia. Kaasuputkiliikenteen lisäksi tuonnissa näkyi metsäteollisuuden työtaistelujen johdosta raakapuukuljetusten väheneminen.
Kauttakulkuliikenne eli transito sen sijaan kasvoi koko vuoden ja paikkasi pitkälti vähenemisiä metsäteollisuuslaivauksissa. Kotimaanliikenteessä näkyi kaasuputkiliikenteen päättyneiden putkilinjalle suuntautuneiden laivauksien vaikutus ja kotimaanliikenne väheni siten 80,3 prosenttia. Konttiliikenne päätyi lopulta 621 402 TEU-yksikköön eli miinusta tuli 8,3 prosenttia.
Vuoden 2021 odotetaan alkavan satamassa varsin hyvällä tasolla. Positiivinen liikennekehitys alkaa näkymään vasta helmikuusta eteenpäin, koska viime tammikuussa laivattiin vielä merkittävä määrä kaasuputkiliikenteeseen liittyvää kivimursketta.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.