Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Turvallisuustapahtuman teemana päihteet – Nuorten päihteidenkäyttö näkyy Kotkassa huolestuttavalla tavalla
Vuoden Toimivaksi partiojohtajaksi valittiin kouvolalainen Monica Åhman
3G:n alasajo alkaa Nastolasta, Iitistä ja Kuusankoskelta
Mielipide: Koulutuksen ja ammattien sukupuolittuneisuuden purku on mahdollista vain, jos muutamme omaa toimintaamme
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Wiinijuhlat Kuusankoskella
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Yksi Kimi Eskelisen yhteistyökumppaneista on Hovinsaarella toimiva Kotka Yacht Store, joka tarjoaa tilat kotkalaiselle kilpaveneilijälle. Kuva: Juha Koski
Tavoitteena mestaruus
KOTKA
Kimi Eskelinen kiitää lähes satasta hiilikuituisella kilpaveneellään.
JUHA KOSKI
juha.koski@ankkurilehti.fi
Kotkalainen kilpaveneilijä Kimi Eskelinen, 17, lähtee tulevaan kauteen uudella kalustolla.
– Tavoitteena on tietysti Suomen mestaruus, konemestariksi opiskeleva nuori mies sanoo painokkaasti.
Menestykseen on hyvät eväät, sillä GT30-luokassa kilpailevalla Eskelisellä on kiidätettävänä uusi vene. Ei tosin ihan upouusi, vaan pari kautta ajettu. Norjalaista tekoa oleva Seaflyer-merkkinen vene on tehty hiilikuidusta. Se on vanhaa, yli 30-vuotiasta lasikuituista venettä kevyempi ja lujatekoisempi.
– Viime kaudella venettä piti korjailla useampaan kertaan.
Kuten luokan nimestäkin ilmenee, moottorista löytyy tehoa 30 hevosvoimaa. Se saattaa vaikuttaa vaatimattomalta, mutta noin neljä metriä pitkä ja 1,7 metriä leveä kilpavene kiitää parhaimmillaan noin 90 kilometriä tunnissa. Vauhdissa pohjasta on veden kanssa kosketuksissa vain pieni osa.
Nopeutta haetaan potkureita sovittelemalla, sillä moottorit ovat vakiokunnossa eikä niitä saa virittää. Veneessä ei ole myöskään kulkuasentoa muuttavaa trimmiä, vaan sen korvaa kuljettaja, joka liikkuu ohjaamossa.
– Poijulle tultaessa mennään lähelle rattia ja sitten siirrytään taaemmas.
Eskelinen on jo käynyt kokeilemassa uutta venettään Lappeenrannan vesillä. Tuntuma oli hyvä.
– Tämä on vanhaa helpompi ajettava.
Jäiden lähdettyä Kotkan edustalta testiajoja ja säätämistä toki vielä riittää.
Ensimmäinen viidestä SM-kisasta on kesäkuussa. Välissä on myös yksi Pohjoismaiden mestaruuskisa Helsingissä. Tapahtumaan on odotettavissa melkoinen katsojamäärä, sillä kilpaveneet suihkivat Soutustadionilla.
Eskelinen odottelee innolla myös elokuista MM-kisaa Kotkan Kantasatamassa. Kotivesillä kun on aina hienoa kilpailla.
Kalusto liikkuu kuomukärryllä, toistaiseksi autoa ajaa Eskelisen isä.
– Täytän tänä vuonna 18 ja pääsen pian ajamaan harjoitteluvalla. Jos voittoja tulee, niin isä voi ottaa samppanjaa, mies naurahtaa.
Vaikka GT30-luokka on kaluston puolesta edullisimmasta päästä, kustannuksia kertyy. Toimelias nuori kilpaveneilijä on hankkinut joukon paikallisia yhteistyökumppaneita, joiden logot koristavat linjakasta venettä.
– Kyllä muutama vielä mahtuu, Eskelinen vinkkaa.
Kuten useilla kilpailemisesta viehättyneillä, myös Eskelisellä on tähtäimessä suurempi, F4-luokka.
– Katsotaan sitten armeijan jälkeen, joskus vuonna 2022.
Kimi Eskelisen kilpailukautta voi seurata Facebookista.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.