Mielipide: Onnellisen kansan totuuden hetket
Mielipide: Ihmiset ovat kauhuissaan leikkureista ja ALV:n korotuksesta
Perinteet kunniassa Kansallisena veteraanipäivänä
Kymenlaakson kauppakamari: Väylämaksun palauttaminen on kilpailukykyä heikentävä päätös
Mielipide: Muutama numerotieto mietittäväksi Ratamopäätöksestä
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Valtatiehen tarvitaan 115 miljoonaa
KAI-PEKKA VESALAINEN
Suunnitteluvalmiuden osalta valtatien 15 perusparantaminen keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi olisi mahdollista aloittaa syksyllä 2020, mutta tämä 115 miljoonan euron hanke ei ole nykyisellään valtion väyläinvestointien toteuttamisohjelmassa.
– Valtion ensi vuoden budjetissa ei ollut lainkaan uusia tiehankkeita. Tämä johtuu siitä, että maantie- rautatie- ja vesitiehankkeet kiireellisyysjärjestykseen arvottava valtakunnallinen 12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma on vasta liikenne- ja viestintäministeriössä valmisteilla, toteaa parantamishankkeen vastuuhenkilö, projektipäällikkö Juha Laamanen Kaakkois-Suomen Ely-keskuksesta.
Laamasen mukaan jo nykyisillä liikennemäärillä valtatie 15 tarvitsee tiesuunnitelmassa esitetyt parannukset. Arkipäivisin ruuhkaisen ja jopa turvattoman valtatien välin Rantahaka–Kouvola ohella seuraavana toteutukseen ajetaan valtatien 12 väliä Kouvola–Lahti.
– Yhteysvälille Kouvola–Lahti tiesuunnitelma valmistuu vasta ensi vuoden lopulla, joten valtatien 15 parantamiseen valmius on parempi. Siihen en osaa vastata, miten hankkeet priorisoidaan valtakunnallisessa ohjelmassa, tuumii Laamanen.
Tarkoitus on parantaa 33 kilometrin osuus Leikarista Kiehuvaan ohituskaistatienä, joka kymmenen kilometrin osalta olisi nelikaistatietä.
– Kiehuva–Tykkimäki -väli jää nykyiselleen, mutta Tykkimäen alueella tehdään kaistajärjestelyjä. Ohituskaistat sijoittuvat suunnitelmassa vuorotellen molempiin suuntiin. Kouvolan suuntaan on tarkoitus tehdä seitsemän ohituskaistaa yhteispituudeltaan 19,2 kilometriä ja Kotkan suuntaan kuusi ohituskaistaa yhteispituudeltaan 16,6 kilometriä, selvittää Laamanen.
– Huonon geometrian vuoksi tien linjausta muutetaan seitsemän kilometrin osuudelta Uronlammen ja Inkeroisten välillä sekä Teinikallion kohdalta. Muualla parantaminen tehdään nykyistä tietä leventämällä, tarkentaa projektipäällikkö Rauno Tuominen tiesuunnitelmaa laativasta Sitowise Oy:stä.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.