Kouvolan lukiot hallinnollisesti yhteen
Eduskunnalta ”joululahjaraha” Kyminlinnan Linnoitusalueen kehittämiseen
Satumaa on nyt myös kirppis
Joulukeräyksellä apua 233 vähävaraiselle lapsiperheelle
Kotkamillsin toimitusjohtaja vaihtuu
Kotkassa avautuu uusi Kymen Seudun Osuuskaupan ruokakauppa
Lätkää kahdellakympillä kuussa
Monitoimiareena toteutuu Kouvolassa
Kotkan Meriniemelle uudet yrittäjät
Täysien kymppien muusikkopariskunta
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Lajityypillinen ruokinta – avain hevosen ja koiran hyvinvointiin
Majesteetillista kyytiä
Huovisen suvussa ollut Jaguar muistetaan Kotkassa hyvin.
JUHA KOSKI
Monet kotkalaiset muistavat nähneensä hopeanhohtoisen, vuosimallia 1971 edustavan Jaguar XJ:n lipuneen aikoinaan kaupungin kaduilla. Rekisteritunnuksen AAS-100 omanneen auton ratissa nähtiin tyylikäs rouva Ella Huovinen. Hän oli Osmo Huovisen vaimo. Osmo puolestaan oli legendaarisen rakennusmestarin Oskar Huovisen poika.
Oskar Huovinen (1878–1956) oli menestyneen rakennusliikkeen omistaja, jonka kädenjälki näkyy yhä Kotkassa.
Ella Huovisella oli tapana huollattaa harvinaista autoaan Kotkan linja-autoasemalla sijainneella Shellillä. Siellä oli 1970-luvulla kesätöissä muuan nuorimies nimeltään Tuomo Kaski.
– Muistan kun 15-vuotiaana putsasin ja vahasin Jaguaria. Se oli tarkkaa hommaa, ovetkin puhdistettiin huolella myös sisä- ja alapuolelta, Kaski muistelee, katsellen nyt kotipihassaan olevaa, lähes uudenveroisessa kunnossa olevaa autoa.
– Jos olisin silloin tiennyt, että auto päätyy joskus minulle, olisin varmasti vahannut vielä huolellisemmin, mies naurahtaa.
Auto tuli Ella Huovisen käyttöön uutena marraskuussa 1972. Jaguarista tekee harvinaisen se, että auto on ollut koko ajan saman suvun omistuksessa. Viimeisin omistaja ennen viime kesänä tehtyjä kauppoja oli Kari Huovinen, Ella Huovisen sisaren Elsa Huovisen poika.
– Kari soitteli minulle eräänä päivänä viime kesänä, ja kertoi luopuvansa Jaguarista. Hän tiesi, että olin nuorena miehenä autoa huoltanut ja halusi Jaguarin niin sanotusti hyvään kotiin.
Kotkassa hyvin tunnetulla Jaguarilla olisi varmuudella ollut ollut muitakin ostajia. Aivan siltä istumalta ei kauppoihin päästy, sillä myyjällä ja ostajalla oli hinnasta hieman erilainen käsitys. Mutta aika nopeasti yhteinen sävel löytyi ja museokatsastettu Jaguar päätyi Kasken talliin.
Jaguar XJ on ollut aikoinaan julmetun kallis auto, ainakin huikean verotuksen Kekkos-Suomessa. Mutta hintalappu näkyy myös auton rakenteessa. Runsaat kaksi tonnia painava, 4,2-litraisen kuutoskoneen ja automaattivaihteiston liikuttelema auto tarjoaa majesteetillista kyytiä.
– Kävin tällä ajelemassa tyttäreni kanssa. Hän ihmetteli, miten auto voi olla niin hiljainen. Vauhdissa kuulee melkein kellon raksutuksen, Kaski kuvaa.
Menovesikään ei lopu heti kesken, sillä autossa on kaksi 80 litran tankkia.
Matkamittarissa on vasta 112 000 kilometriä eikä autolla liene aikoihin ajettu talvella. Aiemmat omistajat ovat pitäneet Jaguaria todella hyvin. Tuomo Kaski aikoo jatkaa samalla linjalla.
– Autolla ajellaan vain aurinkoisina kesäpäivinä. Talvella tehdään pientä fiksailua. Esimerkiksi komeat venttiilikopat on tarkoitus palauttaa alkuperäiseen loistoonsa. Pohja on hyvässä kunnossa, mutta massa on hieman halkeillut sieltä täältä, Kaski listaa tulevan talven askareita.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.