Jyrki Saarela jättää MyPan
Miika Herrala palaa Titaaneihin – Henri Rahkonen lähtee pois
Keltakallion asemakaavaehdotus valmistui lautakunnan käsittelyyn – Sammakkojen ja perhosten säilyminen turvataan
Mehiläinen tuottaa jatkossakin Etelä-Kymenlaakson psykiatrian avohoidon lääkäripalvelut
Mielipide:Avoin kysymys päättäjille
Jesse Hartoselle kartingmestaruus
Kotiseututyön ansiomitali kahdelle ansioituneelle kymenlaaksolaiselle
Ei tullut koripallostadionia, kun ei sellaista tilattukaan – Satama Areenan rakennuttajia on ryöpytetty julkisuudessa
Mielipide: Kutomossa syntyvät kauniit matot ja uuden ystävyyssuhteet
Players Sports Bar Kotkassa sulkee ovensa
Rallicross SM -sarja tekee kahden vuoden tauon jälkeen paluun Tykkimäelle
Kirppis-yrittäjäksi rakkaudesta kierrätykseen
Poikki menneet nivelsiteet voivat kasvaa takaisin kiinni
Yrittäjien uusi kumppani
Majesteetillista kyytiä
Huovisen suvussa ollut Jaguar muistetaan Kotkassa hyvin.
JUHA KOSKI
Monet kotkalaiset muistavat nähneensä hopeanhohtoisen, vuosimallia 1971 edustavan Jaguar XJ:n lipuneen aikoinaan kaupungin kaduilla. Rekisteritunnuksen AAS-100 omanneen auton ratissa nähtiin tyylikäs rouva Ella Huovinen. Hän oli Osmo Huovisen vaimo. Osmo puolestaan oli legendaarisen rakennusmestarin Oskar Huovisen poika.
Oskar Huovinen (1878–1956) oli menestyneen rakennusliikkeen omistaja, jonka kädenjälki näkyy yhä Kotkassa.
Ella Huovisella oli tapana huollattaa harvinaista autoaan Kotkan linja-autoasemalla sijainneella Shellillä. Siellä oli 1970-luvulla kesätöissä muuan nuorimies nimeltään Tuomo Kaski.
– Muistan kun 15-vuotiaana putsasin ja vahasin Jaguaria. Se oli tarkkaa hommaa, ovetkin puhdistettiin huolella myös sisä- ja alapuolelta, Kaski muistelee, katsellen nyt kotipihassaan olevaa, lähes uudenveroisessa kunnossa olevaa autoa.
– Jos olisin silloin tiennyt, että auto päätyy joskus minulle, olisin varmasti vahannut vielä huolellisemmin, mies naurahtaa.
Auto tuli Ella Huovisen käyttöön uutena marraskuussa 1972. Jaguarista tekee harvinaisen se, että auto on ollut koko ajan saman suvun omistuksessa. Viimeisin omistaja ennen viime kesänä tehtyjä kauppoja oli Kari Huovinen, Ella Huovisen sisaren Elsa Huovisen poika.
– Kari soitteli minulle eräänä päivänä viime kesänä, ja kertoi luopuvansa Jaguarista. Hän tiesi, että olin nuorena miehenä autoa huoltanut ja halusi Jaguarin niin sanotusti hyvään kotiin.
Kotkassa hyvin tunnetulla Jaguarilla olisi varmuudella ollut ollut muitakin ostajia. Aivan siltä istumalta ei kauppoihin päästy, sillä myyjällä ja ostajalla oli hinnasta hieman erilainen käsitys. Mutta aika nopeasti yhteinen sävel löytyi ja museokatsastettu Jaguar päätyi Kasken talliin.
Jaguar XJ on ollut aikoinaan julmetun kallis auto, ainakin huikean verotuksen Kekkos-Suomessa. Mutta hintalappu näkyy myös auton rakenteessa. Runsaat kaksi tonnia painava, 4,2-litraisen kuutoskoneen ja automaattivaihteiston liikuttelema auto tarjoaa majesteetillista kyytiä.
– Kävin tällä ajelemassa tyttäreni kanssa. Hän ihmetteli, miten auto voi olla niin hiljainen. Vauhdissa kuulee melkein kellon raksutuksen, Kaski kuvaa.
Menovesikään ei lopu heti kesken, sillä autossa on kaksi 80 litran tankkia.
Matkamittarissa on vasta 112 000 kilometriä eikä autolla liene aikoihin ajettu talvella. Aiemmat omistajat ovat pitäneet Jaguaria todella hyvin. Tuomo Kaski aikoo jatkaa samalla linjalla.
– Autolla ajellaan vain aurinkoisina kesäpäivinä. Talvella tehdään pientä fiksailua. Esimerkiksi komeat venttiilikopat on tarkoitus palauttaa alkuperäiseen loistoonsa. Pohja on hyvässä kunnossa, mutta massa on hieman halkeillut sieltä täältä, Kaski listaa tulevan talven askareita.
(05) 210 4400
PL 140, 48101 Kotka
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.