Stuk varoittaa radonin pikamittausten kauppaajista – "Ihmisille tehty arvioita keuhkosyövästä ja väitetty kodin olevan asumiskiellossa"
Liikkuminen kutistui maalla, merellä ja ilmassa ennätyksellisen paljon – "Raju osuma pandemiasta"
Poliisi: Murtoja ja rattijuopumuksia Etelä-Kymenlaaksossa
Mielipide: Esteettömyys ensisijainen tavoite Kotkan kirjastossa
Työnteko maistuu eläkeläisellekin, kertoo tuore kysely – "tuo sisältöä elämään", "pienellä eläkkeellä ei tule toimeen"
Fintoilin biojalostamohanke etenee
Poliisipartio ajoi ulos tieltä Kotkassa
Peruna on uskottava elokuva olematta realistinen
Päivityksen avulla bioetanolia tankkiin
Kauppakeskus Veturin ravintolamaailma täydentyy uudella paikallisella ravintolakonseptilla
Viikon Pulinat -show
Kaikki hyvä loppuu aikanaan. Samoin Viikon Pulinat. Viimeisessä ohjelmassa käydään pohjalla ja noustaa huipulle eli mukana mm. parhaat/huonoimmat palat, nostalgiaa, yllätysvieraita jne.
Tuotanto: Same-eYes Oy / Citymedia.fi
Kaksivärisellä maalipinnalla varustettu, Ford Motor Companyn dollarihymyistä vaikutteita saanut Simca Vedette Chambord on edelleen yksi autosuunnittelun kukkasista.
Kuva: Kai-Pekka Vesalainen
Simca Vedette Chambord on kuin karamelli
KAI-PEKKA VESALAINEN
Kouvolalainen Pekka Heikkilä paljastaa nuorempana pitäneensä Simca Vedette Chambordia maailman kauneimpana autona, jollaisen hän vielä hankkii itselleen. Kun mies alkuvuodesta löysi Internetistä kuvahaulla punavalkoisen Vedette Chambordin, lähtö Pohjanmaalle Lapualle tutustumaan laitteeseen oli itsestäänselvyys. Edellinen omistaja oli laittanut menopelin kuntoon ja museokatsastanut sen vuonna 1999, joten kaupat syntyivät.
– Eihän auto mikään täysi kymppi ollut. Uusintamaalaus oli suoritettu huonohkosti. Jouduin siistimään kromilistoja ja ikkunoiden reunoja sekä kaunistelemaan paikoin peltipintoja. Sisältä auto oli jo ostaessani siistissä kunnossa: istuimet ja ovipaneelit oli verhoiltu uudelleen.
Simca Vedette Chambordin katsastuksessa pientä ongelmaa tuotti jarrujen säätäminen dynamometrin vaatimalle toleranssitasolle.
– Yhteen pyörään piti vaihtaa jarrusylinterit. Kolmannella kerralla biili meni läpi. Muut fiksaukset ovat liittyneet lähinnä käytön puutteeseen. Tuulilasinpyyhkimien toiminnassa oli sanomista, mutta purettuani ja puhdistettuani sähkömoottorin, pyyhkimet pelittivät, mainitsee Heikkilä. Hän muistuttaa vuosimallin 1960 Vedette Chambordin edustavan tekniikaltaan sen ikäluokan autoja, joille maallikkokin osaa jotain tehdä toisin kuin nykyautoille.
– Varaosia Simcaan löytyy useammasta lähteestä. Hyvinkäältä tilaamani jarrunestesäiliö viipyi pidempään kuin Ranskasta tilaamani jarrusylinteri, hymähtää Heikkilä. Hän valottaa, että Vedette Chambordissa käytettyä V8-moottoria Ford Motor Company valmisti 1930-luvulta aina 1960-luvulle asti, joten moottorin osia on tarjolla valtavasti.
Vedette Chambord 2,4-litraisella 84 hevosvoiman tehoisella koneella edusti valmistusvuosinaan premium-luokkaa, mikä selittää sitä, ettei autoja museokatsastettuna ole tänä päivänä Suomessa liikenteessä kuin neljä kappaletta.
Heikkilän Vedette Chambord on varustettu erillisillä etuistuimilla ja rekisteröity viidelle henkilölle, mutta vanhemmat vuosikerrat olivat sohvaistuimellisia ja rekisteröity viidelle henkilölle.
– Autossa on kolmeportainen vaihteisto, jonka vaihdin on niin sanottua rattimallia. Voimanlähde on aika tehoton verrattuna vastaaviin nykypäivän moottoreihin. Ei laite käsistä lähde.
– Pienin säätämisin olen saanut autosta vakaan ajettavan. Toki siinä ei ole ohjaustehostinta, joten se on kaupunkinopeuksissa jäykkä ajettava. Jarrutkaan eivät ole tehostettu, joten poljinta saa painaa äkkipysähtymisen tarpeessa tosissaan.
– Tällä autolla ei kannata mennä kaupungille, jos on kiire jonnekin, sillä jututtajia tulee heti, naurahtaa Heikkilä.
(05) 210 4400
PL 140, 48101 Kotka
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 4, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.