Rauhan viesti -kevätkonsertti Ukrainan hyväksi Myllykosken kirkossa
Mielipide: Ratamon yöpäivystyksen lopetus – säkillä valoa pirttiin ja pimeää ulos
Hyvinvointialueen palvelulautakunta: Elimäen, Jaalan ja Miehikkälän terveysasemat lakkautetaan
Mielipide: Kok–PS-hallitus vastaa Kouvolan yöpäivystyksen kohtalosta
Pääesiintyjänä tuplatohtori Loviisasta
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Wiinijuhlat Kuusankoskella
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Janne Viljava kuljettaa loppujätteen hyötyvoimalalle. Jäteauto liikkuu kaasun voimalla.
Jäteauton kuljettaja pitää työstään
Janne Viljava kippaa päivässä kyytiin parisataa keräilyastiaa.
JUHA KOSKI
– Tämä on hyvä työ. Palkka on kohdallaan ja liikuntaa saa, kuvaa kotkalainen Janne Viljava, 33.
Hän työskentelee jäteauton kuljettajana kahdeksatta vuotta Kotkan alueen jätekuljetuksista vastaavan Remeo Oy:n palveluksessa.
Viljavan ohjastama kaasulla kulkeva auto liikkuu pääosin Kotkansaarella. Kierroksen aikana hän tyhjentää noin 200 – 250 jäteastiaa autonsa 7 tonnia loppujätettä vetävän auton säiliöön.
Autossa on myös erillinen osasto muovijätteelle. Sitä mahtuu kyytiin noin 1,5 tonnia.
Kun kierros on tehty, suuntaa Viljava auton keulan kohti Kotkan Korkeakoskella sijaitsevaa jätteenpolttolaitosta. Siellä kuorma muuttuu lämpöenergiaksi. Muovijätteet hän vie Jumalniemen uudelle jäteasemalle.
Työtä tehdään kahdessa vuorossa. Aamuvuoro alkaa kuudelta ja kestää kello 14:ään saakka. Iltavuorosta pääsee kotiin kello 22. Viikonloput ovat pääsääntöisesti vapaita. Arkipyhät kuten pääsiäinen kuitenkin voivat muuttaa jätteenkeräilyn aikatauluja ja silloin töitä tehdään myös viikonloppuisin.
Valtaosa suomalaisista on jätteiden suhteen vastuuntuntoisia. Jätteitä lajitellaan ja tavaraa kierrätetään. Jäteauton kuljettajan työssä törmää kuitenkin silloin tällöin kummallisuuksiin.
– Ihmetyttää, että loppujätteen sekaan on saatettu heittää esimerkiksi televisio tai muuta elektroniikkaa. Tai sitten roskasäiliön viereen on nostettu ongelmajätettä, esimerkiksi akku, Viljava kertoo.
Tällaisissa tapauksissa jäteauton kuljettaja joutuu jättämään ne pihalle.
– Elektroniikka- ja ongelmajätteitähän saa viedä ilmaiseksi jäteasemalle. Ongelmajätettä kerätään myös keväisin järjestettävillä kierroksilla.
Sekin ihmetyttää, että jotkut eivät vaivaudu viemään pantillisia pulloja ja tölkkejä kauppaan, vaan heittävät ne jätteen sekaan.
Toisinaan ei asukas ole jaksanut avata roskasäiliön kantta, vaan jätteet on jätetty kylmästi säiliön viereen.
– Sellainen vinkki, että roskia ei aina kannata laittaa siihen ensimmäiseen keräysastiaan, se voi olla aika täysi. Vieressä olevassa astiassa saattaa olla paremmin tilaa. Helpottaa meitäkin, kun säiliö ei ole kipatessa täpötäysi. Esimerkiksi kevyemmät muovipakkaukset saattavat lennellä tuulen mukana.
Eniten laiminlyöntejä tulee Viljavan havaintojen mukaan keväisin, kun siivousinto kodeissa pääsee valloilleen.
– Toinen piikki on kuukauden lopussa, jolloin muutetaan paljon.
Joskus ihmisten välinpitämättömyys aiheuttaa vakavia vaaratilanteita. Joitakin vuosia sitten joku oli laittanut loppujätteen sekaan kaasupullon, joka päätyi tarkastuksista huolimatta Korkeakosken hyötyvoimalan uuniin saakka. Seurauksena oli räjähdys ja vahingot olivat tuntuvat, vaikka kukaan ei onneksi loukkaantunut.
Hiljattain Viljavan työkaverin jätekuormasta alkoi nousta savua. Joku oli laittanut jätteen sekaan kuumaa tuhkaa.
Ympäristötietoisuus on kasvanut ja Viljavakin on huomannut työnsä arvostuksen kasvaneen vuosien saatossa.
– Suhtautumista on toki laidasta laitaan, mutta pääosin se on positiivista.
Tämä näkyy muiden muassa siinä, että ihmiset siirtävät autojaan pois tieltä ahtaissa paikoissa.
– Tässä hommassa pitää kyllä osata peruutella autoa. Osa paikoista on aika hankalia.
Juttusarjassa tutustutaan erilaisiin ammatteihin ja niiden tekijöihin.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.