Vähävaraisten perheiden lasten liikuntaan 25 000 euron apuraha
K-ryhmän vähittäismyynti Kymenlaaksossa yli 295 miljoonaa euroa
Kokoomukselta uusia aluevaaliehdokkaita
Kuusi ennenjulkaisematonta biisiä
Mielipide: Kansanedustajan vaalikelpoisuudesta
Renkaan savu täyttää Kotkan Kantasataman
Kolme kouvolalaista ja Kuusankosken seurakunnan kanttori kisaavat Voice of Finlandissa
Abit ja vanhat juhlivat Kouvolassa loppuviikosta
”Ihminen ei jaksa ilman kulttuuria”
”On sympaattista tehdä perheenä”
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Ajohanskat tuovat omanlaisensa tunnelman ajamiseen. Toimittaja ajoi avoin jaloin, mutta ajokenkiäkin saa käyttää.
Kahtasataa Imolan radalla
TOIMITUS TESTAA Simulaattorilla saa hyvän sormituntuman ralliajoon.
Veli-Pekka Kelloniemi
Ajohanskat käteen, takapuoli säädettävään penkkiin, irrotettava ratti paikalleen, polkimet napista painamalla oikealle etäisyydelle, peli käyntiin ja ei kun ajamaan.
Toimittaja pääsi testaamaan Kouvolan Seudun Autourheilijoiden ajosimulaattoreita seuran Esa-Pekka Saarisen opastuksella. Kyseessä olevilla simulaattoreilla voidaan ajaa virallisia eSport-kilpailuja kansallisella tai vaikka kansainvälisellä tasolla.
Richard Burns Rally ja Assetto Corsa -pelejä voi pelata kuka tahansa omalla tietokoneellaankin perus rattiohjaimella ja polkimilla, mutta tuhansien eurojen simulaattori vie ajamisen omalle tasolleen, esimerkiksi ratin vaste on todella jämäkkä. Raskaimmilla ratin asetuksilla on Saarisen mukaan vaarassa satuttaa peukalonsa jos (ja kun) auto lähtee käsistä. Samoin polkimia, erityisesti jarrua, voi painaa niin että selkä liimautuu penkkiin kiinni.
Käsijarru löytyy vaihdekepin vierestä. Halutessa voi käyttää myös rattivaihteita.
Realistinen äänimaisema välittyy kuulokkeiden kautta korviin.
Esa-Pekka Saarinen näyttää toimittajalle mallia.
Peleissä radat mutkineen ja autot säätöineen on tehty mahdollisimman realistisesti. Jopa renkaiden lämpötiloja voi seurata. Ensin kokeilen Italian Imolan moottorirataa BMW Z4 GT -autolla.
– Vaihdat sitten vaihdetta isommalle, kun tuohon tulee punainen valo ja jarrutukseen apua saa ratamerkinnöistä, joissa lukee etäisyys mutkaan, sanoo Saarinen.
Pääsen autolla liikenteeseen varikolta, mutta auto karkaa soralle ensimmäisessä tiukemmassa mutkassa. Soralle mennessä auto pyörähtää ympäri, jolloin saan ensimmäisen kosketuksen ratin jämäkkään vasteeseen. Ratista on parempi päästää tällaisessa tilanteessa kokonaan irti.
Pikku hiljaa tuntuma mutkiin paranee ajon myötä, mutta ei minusta vielä rataennätyksen hätistelijää tule ensimmäisen kerran jälkeen. Edelleen tiukemmat mutkat vievät auton maisemareitille.
Lyhyen ajon jälkeen huomaan, että digitaalinen urheilukin on urheilua: hiki alkaa puskea kainaloista ja alaselästä.
– Kyllä tämä ottaa voimille, vahvistaa Saarinen.
Radalta siirryn toiseen simulaattoriin, jossa ajan rallia Toyota Yaris WRC 2018 -autolla Kuomiokoskella, Jyväskylän keskustassa sekä Laajavuorella. Kartturi selostaa nuotteja, mutta maisemat tulevat tutuksi.
Rallissa ajovirheistä rangaistaan heti ja kovemmin kuin rata-ajossa, eikä tielle pääse aina takaisin omin avuin volttien jälkeen, vaan joutuu pyytämään yleisön apua.
Jyväskylän maisemat ovat allekirjoittaneelle tuttuja opiskeluajoilta, mutta se ei tunnu auttavan ajamisessa yhtään. Tiukat mutkat eivät ole helppoja tällaiselle harjaantumattomalle maallikkokuskille.
Saarinen kehottaa testailemaan hieman käsijarrua mutkissa.
– Lisäksi, toisin kuin normaalilla autolla ajettaessa, kannattaa pitää vasen jalka koko ajan jarrulla ja vähän painella sitä, jotta autolla pysyy tuntuma tiehen.
Helpolta ajaminen näyttääkin, kun Saarinen hyppää penkkiin ja näyttää itse mallia.
Simulaattorilla ajaminen oli hieno ja koukuttava kokemus. Vastaava laite olisi kiva kotonakin, joskin noin 7 000 euron hintaan se on tyyriin puoleinen hankinta. Kisoihin osallistuminen edellyttää joka tapauksessa autourheiluseuran jäsenyyden.
Simulaattorin ajotuntuma on realistinen ohjausvälineiden puolesta, mutta toki vauhdin (parhaillaan noin 200 km/h) tunnun puute vaikeuttaa ajamista. Nopeutta ei tunne, joten sitä pitää osata seurata näytöltä, varsinkin mutkiin mennessä.
Saarisen mukaan ajotaito oikealla ralliautolla korreloi ajotaitoon myös simulaattorilla eli oikeat kuskit pärjäävät hyvin myös simulaattorilla. Kääntäen: simulaattori on hyvä keino päästä ralliharrastukseen mukaan (erityisesti nuoremmalla iällä) ja toimia siihen ehkä jopa ponnahduslautana varsinaiseen ralliin. Joskin eSport on itsessäänkin kasvava ja vakavasti otettava laji.
– Toiveena on, että simulaattorit tuovat meille uusia jäseniä. Aiomme järjestää kaikille avoimia harrastepäiviä, jossa simulaattoreita pääsee kokeilemaan, sanoo seuran lajivastaava Marko Vuono.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.