Kymen Kamerat on Vuoden Kameraseura 2023
Kansallisen veteraanipäivän juhla lauantaina Kotkassa
Pilkanmaa on Kymenlaakson Vuoden Kylä 2024 – Maaseututoimija on Risto Rahkonen ja kylätoiminnan tiennäyttäjä Esa Ojanen
Kotka ei sittenkään siirrä TE-palveluita Mussalon Savottaan
Siltakuljetus edellyttää pysäköinnin erikoisjärjestelyitä Kuusankoskella
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Petronella Grahn on maalannut satuhahmojaan myös mm. Kotkan pääkirjaston lastenosastolle.
Kuvat: Veli-Pekka Kelloniemi
”Maailma tarvitsee aina satuja”
Petronella Grahnin Pomenia-maailma taipuu moneksi.
Veli-Pekka Kelloniemi
– Kutsun itseäni satutaiteilijaksi, sillä olen lastenkirjailija, kuvittaja ja designer. Kaikki nämä liittyvät minulla Pomenia-satumaailmaan, kertoo pyhtääläinen Petronella Grahn.
Grahnin omille lapsilleen iltasaduiksi keksimä Pomenia-maailma on alkanut elää omaa elämäänsä. Vuoden sisällä on tulossa lastenkirjatrilogia, jonka ensimmäinen osa ”Taikamaailman suuri seikkailu” (Kumma-kustannus) on juuri julkaistu. Samoin julkaistu on jo Pomenia-tunnekortit, -lautapeli ja -satukirja. Kahden vuoden sisällä on myös tulossa suurin pamaus eli tuottaja Dave Mousleyn edustamien yhtiöiden tekemä animaatiosarja tai -elokuva, jota tarjotaan kansainväliseen levitykseen oheistuotteineen.
– Pomenia on brändi joka taipuu mihin vain. Ajattele mitä kaikkea esimerkiksi Muumeista on tehty, Grahn sanoo.
Satutaiteilija on kehitellyt Pomenia-maailmaa parin vuosikymmenen ajan.
– Tällaista ei voi keksiä päivässä. Tarinat ja hahmot ovat kehittyneet yhteistyössä lasten kanssa, mitä kutsutaan nykyisin saduttamiseksi. Aloitan tarinan ja joskus lapsi voi jatkaa. Siinä menee oma mielikuvitus lujille. Lapsilla ei mielikuvitus lopu.
Varsinaisten kirjojen kohdalla Grahnilla on apuna haamukirjailijana oululainen lastenkirjailija Päivi-Tuulikki Koskela.
– Osaan kertoa tarinan, hän katsoo että yhdyssanat tulevat oikein.
Grahnin mukaan tarinoiden taustalla on tarkka arvomaailma.
– Lapset eivät voi päättää, mihin perheeseen syntyvät. Siksi mielestäni satu ei voi olla vielä pahempaa kuin todellisuus. Satumaailman on oltava tietyllä lailla turvallinen olematta kuitenkaan tylsä.
Grahnin mukaan Pomenia on perinteinen tarina siinä mielessä, että siinä hyvä ja paha taistelevat keskenään. Teo-niminen poika herää peikkona Pomeniasta, sillä taikamaailmassa seikkaillaan vain taikaolentoina. Käämä-pahis haluaa kadottaa taikavoimat ja kaiken hauskan maailmasta. Mukana on keijuja ja lohikäärmeitä ja muita satuihin kuuluvia elementtejä.
– Kaikille löytyy joku hahmo, johon pystyy samaistumaan. ”Sattumalta” tarinan prinsessan nimi on Petronella. Pahis on paha muttei niin paha että se tulisi uniin. Tämä on vähän kuin miedompi versio Harry Potterista eli suunnattu kuusivuotiasta ylöspäin mutta sopii myös aikuisille.
Grahn kertoo oman tarinan keksimisen taustalla olleen myös nykylastenkirjojen heikko taso, mielikuvituksettomuus.
– Saduista puuttuu satu. On unohdettu että tarinoiden alkuperäinen tarkoitus on ollut se, että istutaan nuotiolla ja jokainen oikeasti haluaa kuulla mitä tapahtuu seuraavaksi. Kyse on tarinan kertomisen taiasta ja siitä, että satujen pitää napata kiinni. Lisäksi niiden tulee olla kerronnaltaan ja kieleltään rikkaita.
’Pomenia’-nimi tulee siitä, että Grahnin lapset kutsuivat tarinoiden paikkaa ’unien satumaaksi’.
– Nimi vihjaa siihen tajunnan tilaan (hypnopompia) kun on juuri nukahtamaisillaan, ei enää hereillä muttei vielä nukahtanut.
Grahn ehti toimia pitkään vaatealan yrittäjänä ennen kuin päätti lähteä viemään Pomenia-maailmaa uusiin ilmaisukanaviin. Neljä vuotta sitten siitä piti tulla mobiilipeli, mutta aliurakointipeliyhtiö ajatui konkurssiuhan alle ennen kuin peli ehdittiin julkaista. Nyt kun asiat ovat viimein lähteneet rullaamaan, Grahn kertoo tunteen olevan suorastaan outo.
– Aivan kuin tämä tapahtuisi jollekin toiselle, hän naurahtaa.
Grahn kertoo kysyneensä animaatiotuottaja Dave Mousleyltakin, miksi he halusivat juuri hänen taikamaailmansa.
– Hän vastasi, että maailma tarvitsee aina satuja.
Juttusarjassa tutustutaan erilaisiin ammatteihin ja niiden tekijöihin.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.