Anjalassa ja Voikkaalla torjutaan vieraskasveja talkoilla
Missä ammut on?
Kansanmusiikki raikaa Kymenlaaksossa
Kädet saveen ja kuplivaa lasiin
Wiipurintien markkinat vie jälleen keskiajan tunnelmiin
Tapio Heino jäi eläkkeelle mutta ei vielä kiikkustuoliin
K-Market Hovinsaari saa uuden kauppiaan
Keskikosken museosillan painorajoitus Kouvolassa muuttuu
Mielipide: Presidentti ja Pride
Työ Kymenlaakson luonnon eteen toi ympäristöpalkinnon
Hyvä palvelu tekee iloisen mielen
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Kotona pärjää pitempään kun apua on tarjolla.
Kuvituskuva
Taksikuski auttaa pärjäämään kotona
Veli-Pekka Kelloniemi
Vanhusten määrä kasvaa yhteiskunnassa, ja kotona olisi selvittävä mielellään mahdollisimman pitkään omillaan. Heino Tours on kehittänyt taksiyrityspohjalta kotona asuville kymenlaaksolaisille ikäihmisille uuden palvelun, jonka sisältö on räätälöitävissä yksilöllisen tarpeen mukaan.
– Tuomme esimerkiksi kauppatavarat kaupasta sisälle asti, teemme lumityöt, hiekoitamme pihan. Teemme mitä tahansa, mihin ei tarvita varsinaista hoitotyölupaa eli kannamme vaikka puut kiukaan viereen, yrittäjä Tapio Heino sanoo.
Palvelussa keskitytään vanhuksen hyvinvoinnin ja kotona selviämisen kaikkiin osa-alueisiin, käytännön asioiden lisäksi myös fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen.
– Voimme käyttää henkilöä asioilla tai mennä vaikka kaveriksi kulttuuritapahtumaan. Tässä vaiheessa en osaa luetella, mitä kaikkea ihmiset tulevat meiltä pyytämään, se jää vielä nähtäväksi. Uskon että kysyntä tällaiselle palvelulle on suurta.
Heino kertoo saaneensa idean vanhusten auttamisesta jo 80-luvulla, kun hän vei ihmisiä päiväsairaalasta taksilla kotiin.
– Se jäi aina tunnolleni vaivaamaan, että kuinka ihmiset pärjäisivät kotona.
Yrittäjä on saanut tukea palvelun kehittämiseen paikallisilta elinkeinonedistämisyhtiöiltä eli Cursorilta ja Kinnolta.
– He auttoivat muun muassa siinä, että me olemme nyt Kymsoten virallisessa palveluntuottajarekisterissä.
Heinon mukaan palvelun tuottamisessa nimenomaan taksiyrityspohjalta on monta etua.
– Me päivystämme aina, vaikka jouluaattona, joten me olemme tarvittaessa nopeasti paikalla. Esimerkiksi jos lapset asuvat toisella paikkakunnalla ja venhempi ei vastaa puhelimeen, pääsemme nopeasti katsomaan, että kaikki on kunnossa.
Lisäksi Heinon mukaan hänen työntekijänsä ovat asiakaspalvelualalle valikoituneina palvelualttiita.
– Kaikki tuntevat taksimiehen ja taksimies tuntee kaikki. Tutun kuljettajan kanssa syntyy helposti tuttavuussuhde, sillä hän on todella tärkeä henkilö näille kotona-asujille.
Heinon mukaan myös työntekijät ovat suhtautuneet palveluun jopa innostuneesti.
– Parasta tässä on se, että tämä ei ole keneltäkään pois. Yhteiskunta säästää rahaa ja vanhuksille on tarjolla palvelua, joihin voi käyttää omaa varallisuuttaan.
Heinon mukaan palvelun hinta menee taksimittarin mukaan eli se muodostuu kilometreistä ja odotusajasta.
Korona-aika on tiputtanut taksien yöajot minimiin, mikä on pudottanut alan liikevaihtoa reippaasti. Siinäkin mielessä palvelu on tervetullut lisä yrityksen valikoimaan.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.