Jyrki Saarela jättää MyPan
Miika Herrala palaa Titaaneihin – Henri Rahkonen lähtee pois
Keltakallion asemakaavaehdotus valmistui lautakunnan käsittelyyn – Sammakkojen ja perhosten säilyminen turvataan
Mehiläinen tuottaa jatkossakin Etelä-Kymenlaakson psykiatrian avohoidon lääkäripalvelut
Mielipide:Avoin kysymys päättäjille
Jesse Hartoselle kartingmestaruus
Kotiseututyön ansiomitali kahdelle ansioituneelle kymenlaaksolaiselle
Ei tullut koripallostadionia, kun ei sellaista tilattukaan – Satama Areenan rakennuttajia on ryöpytetty julkisuudessa
Mielipide: Kutomossa syntyvät kauniit matot ja uuden ystävyyssuhteet
Players Sports Bar Kotkassa sulkee ovensa
Rallicross SM -sarja tekee kahden vuoden tauon jälkeen paluun Tykkimäelle
Kirppis-yrittäjäksi rakkaudesta kierrätykseen
Poikki menneet nivelsiteet voivat kasvaa takaisin kiinni
Yrittäjien uusi kumppani
Sähköpotkulauta kulkee hyvin epätasaisellakin alustalla.
Kuva: Kai-Pekka Vesalainen
Toimitus testaa sähköpotkulaudan vuokraamisen
Veli-Pekka Kelloniemi
Sähköpotkulaudan vuokraaminen on nyt niin trendikästä, että Ankkurin toimittaja päätti testata, onnistuisiko se tällaiselta perustumpeloltakin.
Kotkansaarella sähköpotkulaudan vuokraaminen edellyttää puhelimeen ladattavaa Swup-applikaatiota. Siihen ladataan rahaa vuokraa varten 5–50 euroa kerrallaan. Huristelu kustantaa puoli euroa minuutilta, joten noin tunnin reissu maksaa kolmisenkymppiä. Kallista vai ei, riippuu tietysti kukkaron paksuudesta.
Applikaation kartan avulla näkee saarella vapaana olevat laudat. Kartasta näkee myös, ettei saarelta saa poistua laudalla, sekä alueet, jonne ei saa mennä (esimerkiksi Mansikkalahden ranta), sekä alueet (puistot), joissa laite kulkee tavallista hitaammin.
Pähkäilen jo ennen laudan vuokraamista, pitääkö se palauttaa samaan tai jonnekin tiettyyn paikkaan, mutta sen voi jättää saarella mihin vain – muutamaa karttaan merkittyä aluetta lukuun ottamatta. Lisäksi kartassa on muutama alue, jonne palauttamalla saa euron aloitusmaksun takaisin.
Kun viimein löytää perille sähköpotkulaudan luo, se otetaan käyttöön kuvaamalla applikaation kautta laitteen ohjaustangossa oleva neliönmallinen QR-koodi. Tähän asti selviän helposti, mutta kun koetan lähteä laudalla liikkeelle, tulee ensimmäinen tenkkapoo. Lauta ei lähde liikkeelle, vaikka painan kaasupainiketta oikeasta kahvasta.
Ensimmäinen ladattu viisieuronen kuluu paikallaan pähkäilyyn, joten jään odottamaan, jos joku tulisi vuokraamaan viereisen laudan ja osaisi neuvoa. Sitä ei tarvitse onneksi odottaa pitkään, vaan nuori mies näyttää, että on laite on ensin potkaistava manuaalisesti liikkeelle, sitten vasta kaasupainike alkaa toimia. Ei kovin heuristista, mutta onneksi kysyvä ei tieltä eksy.
Applikaation kartan avulla löytyy vapaat laudat.
Ruudunkaappaus
Sitten päästään matkaan. Lauta kuljettaa vähän yli 80-kiloista toimittajaa kevyesti ja kiihtyy vinhaan. Polkupyörän liikennesääntöjä noudattamalla poistutaan nopeasti vilkkaalta jalkakäytävältä tien reunaan. Etuiskuvaimennettu ja kuvioidut renkaat omaava lauta kulkee suhteellisen vakaasti ja se pysähtyy hyvin käsijarrujen avulla. Laite kulkee alamäessä noin 15 km/h, mikä sekin tuntuu seisaaltaan matkustaessa ripeältä kyydiltä.
Heti tulee mieleen, että varsinkin turisteille laite on mukava ja kesäinen tapa tutustua keskustaan. Hyvällä liikennekäytöksellä ajettaessa laite ei näytä keräävän kenenkään oudoksuvia tai paheksuvia katseita, vaan se on jo muovautunut osaksi kaupunkikuvaa.
Sitten kun on päässyt perille, minne onkaan ollut matkalla, laitteelta on muistettava kirjautua ulos tai taksamittari jatkaa naksutusta.
Applikaatio vaatii ottamaan kuvan laudasta matkan lopuksi, joten isommat kolhut paljastuvat varmasti, jos sellaisia sattuu tulemaan. Kuten sanottua, tavallisessa käytössä laite on vakaa. Sillä voi myös rimpauttaa tarvittaessa varoitusäänen ohitustilanteessa vaikka pyöräilijöille, jotka eivät helposti kuule lähes ääneti takaa tulevaa kulkuvälinettä.
Yhteenvetona voin todeta, että sähköpotkulautailu on kivaa kesäistä huvia. Sillä voi myös taittaa lyhyitä matkoja apostolinkyytiä vaivattomammin.
Kypärää kannattaa käyttää.
(05) 210 4400
PL 140, 48101 Kotka
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.