Jyrki Saarela jättää MyPan
Miika Herrala palaa Titaaneihin – Henri Rahkonen lähtee pois
Keltakallion asemakaavaehdotus valmistui lautakunnan käsittelyyn – Sammakkojen ja perhosten säilyminen turvataan
Mehiläinen tuottaa jatkossakin Etelä-Kymenlaakson psykiatrian avohoidon lääkäripalvelut
Mielipide:Avoin kysymys päättäjille
Jesse Hartoselle kartingmestaruus
Kotiseututyön ansiomitali kahdelle ansioituneelle kymenlaaksolaiselle
Ei tullut koripallostadionia, kun ei sellaista tilattukaan – Satama Areenan rakennuttajia on ryöpytetty julkisuudessa
Mielipide: Kutomossa syntyvät kauniit matot ja uuden ystävyyssuhteet
Players Sports Bar Kotkassa sulkee ovensa
Rallicross SM -sarja tekee kahden vuoden tauon jälkeen paluun Tykkimäelle
Kirppis-yrittäjäksi rakkaudesta kierrätykseen
Poikki menneet nivelsiteet voivat kasvaa takaisin kiinni
Yrittäjien uusi kumppani
Toimittajan lasittunut katse viestii kovasta keskittymisestä.
Toimitus testaa: Sisäkarting sopii kaikille ja varsinkin hurjapäille
Veli-Pekka Kelloniemi
Toimittaja kävi kokeilemassa ensimmäistä kertaa elämässään kartingia. Kouvola Karting Centerissä on aivan hiljattain profiililtaan uusittu rata, joten ei muuta kuin ajohaalarit niskaan ja kypärä päähän.
Yrittäjä Petteri Redsven antaa pikaiset ohjeet 6,5 hevosvoimaa tuottavan 200-kuutioisen menopelin ohjastamiseen, mikä on lähtökohtaisesti helppoa, koska laitteessa ei ole kuin jarru- ja kaasupoljin sekä ratti, vaihteita ei ole.
– Älä paina yhtä aikaa jarrua ja kaasua, Redsven neuvoo.
Noin 250 metriä pitkä rata on täynnä tiukkoja mutkia, joten oleellista ei ole se, että kaasupoljin on pohjassa, vaan se että ajolinjat ovat optimaaliset.
– Tärkeää ei ole se, kuinka nopeasti menet mutkaan, vaan kuinka nopeasti tulet siitä ulos.
Yksin ajettaessa ei lähdetä lähtövaloilla, vaan kierrän radan ensin aivan kävelyvauhtia ja alan lisätä kaasua pikkuhiljaa kierros kierrokselta.
Tavallisesti rataa kierretään kymmenen minuuttia kerrallaan. Se ei kuulosta paljolta, mutta tuntuu ratin takana pitkältä ajalta. Ratti on todella jäykkä ja sitä saa vääntää tiukoissa mutkissa niin, että aloittelijan ranteissa alkaa nopeasti tuntua. Matalan profiilin vuoksi karting-autolla voi ottaa mutkat nopeasti, sillä auto ei kallistele, sen sijaan kuski kallistelee. Kaasuttelu ja jarruttelu tuntuvat niskassa ja koko kehossa ja selkä on varmasti märkänä ajon jälkeen.
Tällaisen aloittelijan näkökulmasta vauhtia pienessä autossa on riittävästi, välillä jopa hieman pelkokertoimia hipovasti, sillä rata ei ole täysin sileä vaan siinä on rouheitakin kohtia. Jarrutan mutkiin mentäessä aina liian aikaisin, etten törmäisi radan reunustan rengasvalleihin.
Rata on haastava ja sitä pitäisi kiertää vielä monta 10-minuuttista ennen kuin siitä saisi optimaalisen kierroksen aikaan. Joka kerta joku mutka menee minulla löperöksi turhan jarrutuksen tai perän luisun vuoksi.
Kuin huomaamatta syntyy sellainen kilpavietti, että yritänpä vielä hieman nopeammin. Toimittaja kiersi rataa yksin, mutta kilpaviettiä voi piristää ajamalla yhdessä 1–7 ystävän kanssa samaan aikaan.
Yrittäjän mukaan noin 26 sekunnin kierrosaika olisi todella hyvä. Toimittaja olisi tyytyväinen, jos pääsisi edes alle 30 sekunnin.
Ajon päätteeksi ruutulippu heilahtaa ja kurvataan takaisin varikkoalueelle. Tietokone ilmoittaa kierrosajat kolmen desimaalin tarkkuudella. Paras kierrosaikani on – hip hei! – 29,071 sekuntia.
Summa summarum: Meno oli erittäin fyysistä ja hurjaakin ainakin näin amatöörin näkökulmasta mutta samalla erittäin koukuttavaa ja hauskaa. Ajon jälkeen ranteissa tuntuu ratin vääntäminen ja alaselkä on märkänä.
Olisi kiva kokeilla joskus uudestaan kilpaa jonkun toisen amatöörikuskin kanssa. Haaste on avoin.
(05) 210 4400
PL 140, 48101 Kotka
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.