Mielipide: Työsuhdeturvan heikennysten haitat olisivat selvästi mahdollisia hyötyjä suuremmat
Kotkaan toinen akkuteollisuuden hanke
Kymenlaakson innovaatioita etsivä IdeaKymi-kilpailu käynnistyy syksyllä
Vaarallisen jätteen, sähkölaitteiden ja metalliromun keräysautot Virolahdella
Kotkan K-Market Hovilaan uusi kauppias
Positiivisin kotkalainen 2025 finalistit julkaistu
Kouvolan kaupunki tarkistaa kiinteistörajoja ja rajamerkkejä
Tapio Heino jäi eläkkeelle mutta ei vielä kiikkustuoliin
Kouvolassa pääsee vikkelästi vihille perjantaisin
K-Market Hovinsaari saa uuden kauppiaan
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Sähköautot – pään työntämistä pensaaseen?
Sähköautoja tarjotaan ratkaisuksi ilmastonmuutokseen. Totta on, että niiden aiheuttamat ympäristöhaitat ovat pienempiä kuin polttomoottorikäyttöisten autojen (ei vetyautojen). Kemistit tietävät kuitenkin myös alkoholipohjaisten ja biopolttoaineiden sisältävän erilaisia hiiliä, joten lopputulos ilmaston kannalta on vain hiukan parempi. Ja autokannan kasvaessa tuokin ero häviää.
Sähkö, jota nuo autot tarvitsevat kulkeakseen, tuotetaan ainakin toistaiseksi useimmiten kivi- tai ruskohiilellä, turpeella, öljyllä tai maakaasulla, jotka ovat hiilituotteita nekin.
Vaihtoehtoiset tavat sähkön tuottamiseksi eivät vielä ole käyttökelpoisia. Esimerkiksi jokien valjastaminen energian tuotantoon aiheuttaa muunlaisia ympäristöongelmia, joten ainakaan Suomessa siihen turvautuminen ei ole viisasta.
Aurinkoenergiaa taas voidaan tuottaa vähäisellä ympäristökuormalla, mutta sekään ei ole ratkaisu ennen suprajohtavien sähkölinjojen halpenemista.
Ydinvoimalla tuotettu sähkö on tällä hetkellä "ympäristöystävällisintä", mutta ristiriitaisesti jotkut, jotka kannattavat vähäpäästöisiä autoja, vastustavat atomin ytimen halkaisemisen avulla tuotettua sähköä.
Lisäksi keskustelussa sivuutetaan usein akkujen tarvitsemien raaka-aineiden ongelma. Perinteiset akut ovat liian raskaita ollakseen todellinen ratkaisu. Uudet, harvinaisiin maametalleihin perustuvat akut ovat riittävän keveitä, mutta on tehty laskelmia, joiden mukaan niitä ei kyetä valmistamaan riittävästi vastaamaan edes nykyistä kysyntää. Lisäksi tuottamiseen liittyy eettisiä ongelmia: kurjat työolot, orja- ja lapsityövoiman käyttö ja tietenkin ympäristörikokset.
Markku J Kekäläinen
Korela
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.