Kymenlaaksossa koronatartuntoja todettu viime aikoina eniten 40–50-vuotiailla
Eskolanmäen ja Mansikkamäen kouluissa korona-altistuksia
Samat tuoteryhmät vaarallisten listalla vuodesta toiseen – Tukes poisti viime vuonna markkinoilta 118 sähkölaitetta
Päiväkodeissa ja kouluissa koronalle altistuneista vain pieni osa saa tartunnan – Kouvolassa tiedossa kolme tapausta
130 työntekijää saa kenkää – Kesko lopettaa kolme kenkäkauppaketjuaan
Fintoilin biojalostamohanke etenee
Päivityksen avulla bioetanolia tankkiin
Karhulan keskustan uudistamisen periaatteet selvillä
Hamina sai valtiontukea lähes 200 000 euroa Mannerheimintien kevyen liikenteen olosuhteiden parantamiseen
Inka Kouvolasta mukana Temppareissa
Viikon Pulinat -show
Kaikki hyvä loppuu aikanaan. Samoin Viikon Pulinat. Viimeisessä ohjelmassa käydään pohjalla ja noustaa huipulle eli mukana mm. parhaat/huonoimmat palat, nostalgiaa, yllätysvieraita jne.
Tuotanto: Same-eYes Oy / Citymedia.fi
Sähköautot – pään työntämistä pensaaseen?
Sähköautoja tarjotaan ratkaisuksi ilmastonmuutokseen. Totta on, että niiden aiheuttamat ympäristöhaitat ovat pienempiä kuin polttomoottorikäyttöisten autojen (ei vetyautojen). Kemistit tietävät kuitenkin myös alkoholipohjaisten ja biopolttoaineiden sisältävän erilaisia hiiliä, joten lopputulos ilmaston kannalta on vain hiukan parempi. Ja autokannan kasvaessa tuokin ero häviää.
Sähkö, jota nuo autot tarvitsevat kulkeakseen, tuotetaan ainakin toistaiseksi useimmiten kivi- tai ruskohiilellä, turpeella, öljyllä tai maakaasulla, jotka ovat hiilituotteita nekin.
Vaihtoehtoiset tavat sähkön tuottamiseksi eivät vielä ole käyttökelpoisia. Esimerkiksi jokien valjastaminen energian tuotantoon aiheuttaa muunlaisia ympäristöongelmia, joten ainakaan Suomessa siihen turvautuminen ei ole viisasta.
Aurinkoenergiaa taas voidaan tuottaa vähäisellä ympäristökuormalla, mutta sekään ei ole ratkaisu ennen suprajohtavien sähkölinjojen halpenemista.
Ydinvoimalla tuotettu sähkö on tällä hetkellä "ympäristöystävällisintä", mutta ristiriitaisesti jotkut, jotka kannattavat vähäpäästöisiä autoja, vastustavat atomin ytimen halkaisemisen avulla tuotettua sähköä.
Lisäksi keskustelussa sivuutetaan usein akkujen tarvitsemien raaka-aineiden ongelma. Perinteiset akut ovat liian raskaita ollakseen todellinen ratkaisu. Uudet, harvinaisiin maametalleihin perustuvat akut ovat riittävän keveitä, mutta on tehty laskelmia, joiden mukaan niitä ei kyetä valmistamaan riittävästi vastaamaan edes nykyistä kysyntää. Lisäksi tuottamiseen liittyy eettisiä ongelmia: kurjat työolot, orja- ja lapsityövoiman käyttö ja tietenkin ympäristörikokset.
Markku J Kekäläinen
Korela
(05) 210 4400
PL 140, 48101 Kotka
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 4, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.