Kymenlaaksossa koronatartuntoja todettu viime aikoina eniten 40–50-vuotiailla
Eskolanmäen ja Mansikkamäen kouluissa korona-altistuksia
Samat tuoteryhmät vaarallisten listalla vuodesta toiseen – Tukes poisti viime vuonna markkinoilta 118 sähkölaitetta
Päiväkodeissa ja kouluissa koronalle altistuneista vain pieni osa saa tartunnan – Kouvolassa tiedossa kolme tapausta
130 työntekijää saa kenkää – Kesko lopettaa kolme kenkäkauppaketjuaan
Fintoilin biojalostamohanke etenee
Päivityksen avulla bioetanolia tankkiin
Karhulan keskustan uudistamisen periaatteet selvillä
Hamina sai valtiontukea lähes 200 000 euroa Mannerheimintien kevyen liikenteen olosuhteiden parantamiseen
Inka Kouvolasta mukana Temppareissa
Viikon Pulinat -show
Kaikki hyvä loppuu aikanaan. Samoin Viikon Pulinat. Viimeisessä ohjelmassa käydään pohjalla ja noustaa huipulle eli mukana mm. parhaat/huonoimmat palat, nostalgiaa, yllätysvieraita jne.
Tuotanto: Same-eYes Oy / Citymedia.fi
Toyota Crown vuodelta 2006 on linjakas ilmestys.
Juha Koski
Limusiini nousevan auringon maasta
Suomessa aikoinaan suosittu Toyota Crown elää yhä.
JUHA KOSKI
Japanilainen Toyota Crown oli etenkin 1960- ja 70-luvuilla tuttu näky Suomen maanteillä. Sittemmin tämä Toyota-tehtaan suurin malli kävi aina vain harvinaisemmaksi, kunnes Crownin maahantuonti loppui kokonaan.
Mallia on kuitenkin valmistettu koko ajan. Edustusautojen luokkaan loikanneella Crownilla on etenkin Japanissa vankka jalansija suurten autojen markkinoilla.
Kesälehden koeajattavaksi tarjoutui Toyota Crown Athlete vuosimallia 2006. Ohjauspyörän sijainti ”väärällä” puolella kertoo, että tämä yksilö on tuotu suoraan Japanista.
Virta päälle ja kas, kookkaaseen näyttötauluun tulee japaninkielistä kirjoitusta.
–Ja tulee sieltä puhettakin japaniksi, omistaja naurahtaa vieressä.
Lisää erikoisuuksia: katonrajassa vilkkuu sininen led-valo.
–Se on sisäilman ionisaattori, joka käynnistyy automaattisesti. Suomessa ei taida olla käyttöä ilmansaasteiden takia, mutta Japanissa ehkä.
Kun autolla on ikää 13 vuotta, on nostettava hattua kookkaalle monitoiminäytölle. Sellaista ei ihan joka pirssissä vuonna 2006 ollut.
–Siihen saisi sovittimella televisionkin.
Säädellään nahkaverhoiltu istuin sopivalle etäisyydelle, sähköisesti tietenkin.
Kuusipykäläisen automaattilaatikon valitsin D-asentoon ja 3,5-litrainen V6-moottori alkaa liikuttaa huomattavan kookasta autoa. Heti ensi polkaisu paljastaa, että voimaa on riuskasti: 315 hevosvoimaa ja vääntöä 400 newtonmetriä.
Koska matkamittarissa on vasta noin 100 000 kilometriä, voi olettaa Crownilla olevan vielä pitkä taival edessään.
Oikeanpuoleiseen ohjauksen kanssa pääsee sinuiksi nopeasti. Ajamista helpottaa, että autossa on automaattivaihteisto. Manuaalivaihteiston käyttely vasemmalla kädellä vaatisi varmasti pidemmän totuttelun.
Kadunkulmissa käännellessä pitää olla tarkkana. Eikä hampurilaisravintolan autokaistalle kannata mennä yksin tai joutuu kurottelemaan tosissaan.
Takavedosta johtuen auton kääntösäde on sangen pieni.
Kuten edustusluokan autolta saattaa odottaa, on melutaso miellyttävä niin renkaiden kuin moottorinkin suunnasta. Nopeusmittarin neula kipuaa moottoritielläkin hetkessä laittomille lukemille.
Crown jätti itsestään miellyttävän kuvan. Tällä kelpaa lähteä pitkällekin autolomalle. Suorituskyky riittää Saksan baanoillekin.
Japanilaiseen tapaan polttoaineen kulutus on suitsittu sangen kohtuulliseksi.
– Sekalaisessa ajossa menee noin kahdeksan litraa satasella, omistaja virkkoo.
(05) 210 4400
PL 140, 48101 Kotka
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 4, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.