Anjalassa ja Voikkaalla torjutaan vieraskasveja talkoilla
Missä ammut on?
Kansanmusiikki raikaa Kymenlaaksossa
Kädet saveen ja kuplivaa lasiin
Wiipurintien markkinat vie jälleen keskiajan tunnelmiin
Tapio Heino jäi eläkkeelle mutta ei vielä kiikkustuoliin
K-Market Hovinsaari saa uuden kauppiaan
Keskikosken museosillan painorajoitus Kouvolassa muuttuu
Mielipide: Presidentti ja Pride
Työ Kymenlaakson luonnon eteen toi ympäristöpalkinnon
Hyvä palvelu tekee iloisen mielen
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Toyota Crown vuodelta 2006 on linjakas ilmestys.
Juha Koski
Limusiini nousevan auringon maasta
Suomessa aikoinaan suosittu Toyota Crown elää yhä.
JUHA KOSKI
Japanilainen Toyota Crown oli etenkin 1960- ja 70-luvuilla tuttu näky Suomen maanteillä. Sittemmin tämä Toyota-tehtaan suurin malli kävi aina vain harvinaisemmaksi, kunnes Crownin maahantuonti loppui kokonaan.
Mallia on kuitenkin valmistettu koko ajan. Edustusautojen luokkaan loikanneella Crownilla on etenkin Japanissa vankka jalansija suurten autojen markkinoilla.
Kesälehden koeajattavaksi tarjoutui Toyota Crown Athlete vuosimallia 2006. Ohjauspyörän sijainti ”väärällä” puolella kertoo, että tämä yksilö on tuotu suoraan Japanista.
Virta päälle ja kas, kookkaaseen näyttötauluun tulee japaninkielistä kirjoitusta.
–Ja tulee sieltä puhettakin japaniksi, omistaja naurahtaa vieressä.
Lisää erikoisuuksia: katonrajassa vilkkuu sininen led-valo.
–Se on sisäilman ionisaattori, joka käynnistyy automaattisesti. Suomessa ei taida olla käyttöä ilmansaasteiden takia, mutta Japanissa ehkä.
Kun autolla on ikää 13 vuotta, on nostettava hattua kookkaalle monitoiminäytölle. Sellaista ei ihan joka pirssissä vuonna 2006 ollut.
–Siihen saisi sovittimella televisionkin.
Säädellään nahkaverhoiltu istuin sopivalle etäisyydelle, sähköisesti tietenkin.
Kuusipykäläisen automaattilaatikon valitsin D-asentoon ja 3,5-litrainen V6-moottori alkaa liikuttaa huomattavan kookasta autoa. Heti ensi polkaisu paljastaa, että voimaa on riuskasti: 315 hevosvoimaa ja vääntöä 400 newtonmetriä.
Koska matkamittarissa on vasta noin 100 000 kilometriä, voi olettaa Crownilla olevan vielä pitkä taival edessään.
Oikeanpuoleiseen ohjauksen kanssa pääsee sinuiksi nopeasti. Ajamista helpottaa, että autossa on automaattivaihteisto. Manuaalivaihteiston käyttely vasemmalla kädellä vaatisi varmasti pidemmän totuttelun.
Kadunkulmissa käännellessä pitää olla tarkkana. Eikä hampurilaisravintolan autokaistalle kannata mennä yksin tai joutuu kurottelemaan tosissaan.
Takavedosta johtuen auton kääntösäde on sangen pieni.
Kuten edustusluokan autolta saattaa odottaa, on melutaso miellyttävä niin renkaiden kuin moottorinkin suunnasta. Nopeusmittarin neula kipuaa moottoritielläkin hetkessä laittomille lukemille.
Crown jätti itsestään miellyttävän kuvan. Tällä kelpaa lähteä pitkällekin autolomalle. Suorituskyky riittää Saksan baanoillekin.
Japanilaiseen tapaan polttoaineen kulutus on suitsittu sangen kohtuulliseksi.
– Sekalaisessa ajossa menee noin kahdeksan litraa satasella, omistaja virkkoo.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.