Anjalassa ja Voikkaalla torjutaan vieraskasveja talkoilla
Missä ammut on?
Kansanmusiikki raikaa Kymenlaaksossa
Kädet saveen ja kuplivaa lasiin
Wiipurintien markkinat vie jälleen keskiajan tunnelmiin
Kouvolan kaupunki tarkistaa kiinteistörajoja ja rajamerkkejä
Tapio Heino jäi eläkkeelle mutta ei vielä kiikkustuoliin
K-Market Hovinsaari saa uuden kauppiaan
Kotkassa maan kolmanneksi parhaat hampurilaiset – Kouvola sijalla viisi
Kylillä ovat taas ovet avoinna – Kymenlaaksossa noin 30 tapahtumaa
Hyvä palvelu tekee iloisen mielen
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Etelä-Kymenlaakson paikallisliikenne vähäpäästöiseksi
KAI-PEKKA VESALAINEN
Etelä-Kymenlaakson joukkoliikennejaosto on päättänyt vähäpäästöisen paikallisliikenteen hankinnasta. Joukkoliikenteen kilpailutuksessa pyydettiin tarjoukset Kotkan paikallisliikenteen, Kotka-Hamina välin, Haminan ja Pyhtään liikenteiden sekä alueen palveluliikenteen ostosopimuskohteista. Tarjouksia saatiin kaikkiaan seitsemältä eri tarjoajalta. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut kelpoisuusvaatimukset ja niiden tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja keskenään vertailtavia.
– Uusi sopimuskausi alkaa 1. tammikuuta 2022 ja on kestoltaan 7 vuotta, tai tietyin päästödirektiiviehdoin 10 vuotta Kotkan paikallisliikenteen ja Kotka-Hamina liikenteen osalta sekä 5 vuotta muiden liikenteiden osalta. Päätöksenteon perusteena oli paras hinta-laatusuhde. Tarjousvertailu tehtiin kohteittain laskemalla yhteen vertailuhinnasta annettavat hintapisteet ja autojen käyttövoimasta annettavat laatupisteet, taustoittaa liikennepäällikkö Simo Virtanen tiedotteessa.
Kotkan paikallisliikenteen ja Kotka–Hamina liikenteen osalta korkeimmat yhteispisteet sai ja sopimuskumppanina jatkaa Pohjolan Liikenne. Näiden liikenteiden osalta alueella siirrytään kokonaan sähköbusseihin viimeistään 1. heinäkuuta 2023.
Muissa kohteissa Haminan ja Pyhtään kohteiden autoilija on kilpailutuksen tuloksena Kymen Charterline, ja alueen palveluliikennettä operoi jatkossa Jyrkilä. Näiden kohteiden pääasiallisena käyttövoimana on jatkossa uusiutuva biodiesel.
– Kilpailutuksen myötä myös autolaitteet uudistuvat ja mahdollistavat jatkossa mm. tunnistepohjaiseen lippujärjestelmään siirtymisen ja autojen reaaliaikaseurannan erilaisissa reittihakupalveluissa, kertoo kaupunkisuunnittelujohtaja Markku Hannonen.
Joukkoliikenteen järjestämisen kustannukset eivät arvioiden mukaan kohoa merkittävästi, vaikka kalustossa siirrytään suurelta osin sähköbusseihin.
– Uuden sopimuksen mukaisen liikenteen suoritemäärien kasvu aiheuttaa tosin pientä kustannusnousua, toteaa liikennepäällikkö Virtanen.
Uusi Kotkan seudun joukkoliikenteen Jonne & Minne -brändi otetaan myös käyttöön uuden sopimuskauden myötä. Brändi valittiin vuosi sitten keväällä yleisöäänestyksessä.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.