Mielipide: Kouvolan päivystyksen säilyminen hallituspuolueiden tahdon varassa
Karhulan hammashoitolan remontti valmistuu
Haminan ja Virolahden kuntaliitos otti askeleen taaksepäin
Kimmo Rahkamo Haminan Energian toimitusjohtajaksi
Mielipide: ”Vahvoista välittävä Suomi”
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Kimolan kanavan rakennustyöt olivat vasta alkuvaiheessa toukokuussa 2019.
Kuva: Kai-Pekka Vesalainen
Kimolan kanavan avautuminen kiinnosti satoja
KAI-PEKKA VESALAINEN
Kimolan kanava avautui veneilijöiden käyttöön maanantaina 3. elokuuta kello 10. Konniveden ja Iitin Pyhäjärven välinen entinen noin 5,5 kilometriä pitkä puunuittokanava on nyt muutettu veneilykäyttöön sopivaksi. Noin 5,5 kilometriä pitkä kanava muodostaa uuden vesireitin Päijänteeltä Kouvolaan.
– Kahden vuoden aikana kanavaa ruopattiin ja levennettiin ja siihen tehtiin veneliikenteen vaatimat eroosiosuojaukset. Vanha nippunosturi purettiin ja sen paikalle rakennettiin venesulku. Kanavan vanha uittotunneli lujitettiin ja louhittiin. Lisäksi uusittiin kanavan ylittävät Kimolan ja Taipaleen sillat, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Harri Liikanen.
Väyläviraston sekä Kouvolan, Iitin ja Heinolan kuntien yhteishankkeena valmistuneen kanavan erikoisuus ovat 70-metrinen veneilytunneli, joka on ainoa laatuaan Suomessa sekä sulun poikkeuksellisen korkea 12 metrin sulutuskorkeus. Kanavan sulkua voi ihailla myös näköalatasanteelta.
– Tämä on ollut mielenkiintoinen ja ainutlaatuinen hanke myös tekijöilleen. Vaikka kanava on näyttänyt valmiilta jo jonkin aikaa, ei teknisissä testauksissa ole voitu ottaa "oikoreittiä". Sulkuporttien toimivuuden varmistaminen vei jonkin verran ennakoitua pidempään, mutta nyt odotus palkitaan, kun uusi vesireitti otetaan käyttöön, selvittää Liikanen.
Kimolan kanavan sulutuskorkeuden ylittää maassamme ainoastaan Mälkiä Saimaan kanavalla.
Kuva: Väylävirasto
Kimolan kanavayhteys ja läheisten satamien kehittäminen lisäävät Heinola–Iitti–Kouvola -alueen veneilymahdollisuuksia sekä kytkevät seudun vesistöt keskiseen Järvi-Suomeen. Kimolan veneilykanavan myötä Kouvolasta muodostuu yhtenäinen vesitieyhteys Kansallisveden koillisosaan Pielavedelle saakka.
Kouvolan Järvipelastusaseman Kimola-alus miehistöineen sulutuksessa.
Kuvat: Kai-Pekka Vesalainen
– Pitkään odotettu hanke valmistuu. Kanava on työllistänyt paikallisia ja tuonut alueelle sitä kautta myös lisää elinvoimaa. Uusi reitti avaa mahdollisuudet veneilyn lisääntymiselle ja myös matkailulle tilaisuuden luoda ja kehittää uudenlaisia palveluita. Onhan kanava jo itsessään hieno nähtävyys jylhine maastoineen, jonne voi tulla pistäytymään ja samalla käydä vaikkapa läheisellä luontopolulla, toteaa Kouvolan kaupungin rakennuttajapäällikkö Antti Nyberg.
Kimolan kanavahankkeen kustannusarvio on 20,8 miljoonaa euroa, josta valtion rahoitusosuus on 2/3 ja Kouvolan, Iitin ja Heinolan yhteensä 1/3. Valmistuttuaan kanava jää Kouvolan kaupungin omistukseen.
Kanavan tekniset tiedot:
Kanavan pituus 5,5 km
Sulutuskorkeus 12 m
Vesiväylä tunnelissa 70 m
Väylän leveys 14 m
Leveys sulun lähellä 12 m
Kulkusyvyys 1,8 m
Venesulun pituus 35 m
Venesulun leveys 8 m
Siltojen alituskorkeus 4,8 m
Kimolahden silta 4 m
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.