BBQ-ruokaa Sapokan kesäravintolasta
Miehikkälän kesässä peppu pyörii ja kantri soi
Positiivisin kouvolalainen 2023 -äänestys on käynnissä
Jarmo Korhonen on kokenut veneilijä
Mielipide: Luottamus uutisointiin sai vakavan kolhun
Kouvolassa ja Iitissä kuvataan kesällä kauhuelokuvaa – Rooleissa monia tuttuja kasvoja
Kuninkaantieajossa yleisö pääsee seuraamaan museo- ja harrasteautoja
Poikki menneet nivelsiteet voivat kasvaa takaisin kiinni
Kotkan entinen rahatoimisto takaisin pankiksi
Mielipide: Vain Ukrainan Nato-jäsenyyden tähden
Visuaalisessa ilmeessä peilataan vastakohdilla – historia ja nykyisyys, särmikkyys ja sulavuus.
Kotkan Kantasataman uusi brändi kertoo erilaisista kohtaamisista
Alueen nimenä käytetään jatkossa muotoa Kantasatama Kotka.
Merellisen Kantasataman alueen kehittäminen on yksi Kotkan kaupungin kärkihankkeista. Alueen uusi brändi on otettu vähitellen käyttöön ja se näkyy tällä hetkellä verkkosivuilla Kantasatamakotka.fi, alueen työmaa-aitojen banderolleissa sekä myöhemmin sosiaalisen median tileillä ja mainonnassa.
Kotkan kaupungin tiedotteen mukaan Kantasataman alueen nimenä käytetään jatkossa muotoa Kantasatama Kotka, jota ei tarvitse kääntää muille kielille vaan se toimii hyvin sellaisenaan. Puheessa ja teksteissä voidaan edelleen kertoa Kotkan Kantasatamasta.
Kantasataman brändille on laadittu sisällöllinen määrittely, visuaalinen ilme sekä viestinnän tavoitteet ja kohderyhmät. ”Täällä maailmat kohtaavat” on kattoajatus kaikelle Kantasataman brändityölle, mikä muistuttaa siitä, mikä on tehnyt Kantasatamasta merkityksellisen, niin Kotkaa kuin koko Suomea muuttaneen paikan, mistä tuhannet tarinat ovat syntyneet. Huomisen Kantasatamassa yhdistyy tiede, tutkimus ja taide ainutlaatuisessa ympäristössä.
– Kantasatamaan, meren äärelle on syntymässä aivan erityinen paikka. Erilaiset ammattiryhmät, opiskelijat ja alueella vierailevat kävijät mahdollistavat vastakohtien törmäyksiä, joista voi syntyä jotain sellaista uutta, jota emme osaa vielä kuvitellakaan. Brändin identiteetti on siksi uuden luoja – innostunut, ennakkoluulottomasti eteenpäin katsova vapaa sielu, avaa brändin ydintä tiedotteessa Kotkan kaupungin viestintä- ja markkinointipäällikkö Tiina Puhakka.
Kantasatama yhdistää niin uutta kuin vanhaa, joten myös brändissä näkyy alueen historia ja kotkalainen rouheus. Kantasatama on ollut Kotkan kaupungin syntypaikka, ja alue oli käytössä jo vuosia sitä ennen, kun Suomessa oli alkanut puunjalostusteollisuuden kehittäminen. Moni muistaa vielä höyrylaivat, käsiahtauksen ja Kotkan Ruusun tarinan.
– Kantasatama kehittyy uudenlaiseksi, mutta säilyttää tuntuman menneeseen. Kaupunki on täynnä tarinoita, joita voimme hyödyntää brändin rakentamisessa, Puhakka sanoo.
Brändityö alkoi vuosi sitten kilpailutuksen voittaneen Avidlyn kanssa. Keskeisille Kantasataman toimijoille järjestettiin työpaja, jonka jälkeen kotkalaisille, paikallisille sekä valtakunnallisille toimijoille suunnattiin kyselyt. Kyselyihin vastasi 221 asukasta, 15 paikallisen toimijan edustajaa ja kahdeksan valtakunnallisen toimijan edustajaa. Syksyllä järjestettiin kaksi brändityöpajaa, johon myös kyselyyn vastanneilla asukkailla oli mahdollisuus osallistua.
Kotkan Kantasatamaan rakentuu parhaillaan tapahtumakeskus Satama Areena (valmis syksyllä 2023), Kaakkois-Suomen turvapuiston satamalogistiikan ja meriturvallisuuden tutkimus-, testaus-, koulutus- ja harjoitustila, Konttikaupunki (2023) ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Xamkin kampus (2024). Tänä keväänä alueelle valmistui risteily- ja reittiliikennetoimintaa tukeva matkustajaterminaali.
Aiemmin alueelle ovat sijoittuneet Suomen Puuvenekeskus sekä Merikeskus Vellamo, josta löytyy Suomen merimuseo, Kymenlaakson museo sekä Merivartiomuseo.
(05) 210 4400
PL 140, 48101 Kotka
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.