Anjalassa ja Voikkaalla torjutaan vieraskasveja talkoilla
Missä ammut on?
Kansanmusiikki raikaa Kymenlaaksossa
Kädet saveen ja kuplivaa lasiin
Wiipurintien markkinat vie jälleen keskiajan tunnelmiin
Tapio Heino jäi eläkkeelle mutta ei vielä kiikkustuoliin
K-Market Hovinsaari saa uuden kauppiaan
Keskikosken museosillan painorajoitus Kouvolassa muuttuu
Mielipide: Presidentti ja Pride
Työ Kymenlaakson luonnon eteen toi ympäristöpalkinnon
Hyvä palvelu tekee iloisen mielen
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Satu Lemola, Panu Poutanen, Annina Rubinstein ja Tiina Winter näyttelevät työnhakijoita, joista yksi ei ole oikeasti se, joka hän sanoo olevansa, vaan firman henkilöstäosaston jäsen.
Veli-Pekka Kelloniemi
Kuka ei kuulu joukkoon? – Näytelmässä työnhakijat laitetaan melkoiseen rääkkiin
Veli-Pekka Kelloniemi
Kouvolan Teatterin Pudotuspeli on psykologinen trilleri työnhakutilanteesta, jossa hakijoiden testaus vedetään hieman överiksi.
Näytelmä sijoittuu erään yrityksen kokoushuoneeseen, jossa työnhakijat joutuvat johtajan paikkaa hakiessaan etsimään joukostaan ”huijarin” henkilökohtaisiakin asioita tonkimalla.
Grönholmin metodiksi (näytelmä tunnetaan myös tuolla nimellä) kutsuttu testaustapa ei taitaisi läpäistä Suomen työhaastattelun pelisääntöjä yksityisyyden suojan osalta, mutta fiktiivisenä yritysmaailman kuvauksena se ei tunnu lähtökohtaisesti vieraalta meille Among Us -pelien ja tositelevision parissa eläville suomalaisillekaan – varsinkin kun rääkkiin osallistutaan vapaaehtoisesti ja omasta tahdosta.
Näytelmän on kirjoittanut vuonna 2003 katalonialainen Jordi Galceran ja suomentanut Anu Partanen.
– Barcelonaan sijoittuvaan näytelmään on tuotu lavastukselle Kouvola-elementtejä, sanoo ohjaaja Tiina Luhtaniemi.
Työnhakijoiden rooleissa nähdään neljä henkilöä: Tiina Winter, Satu Lemola, Annina Rubinstein ja Panu Poutanen, joista kaksi ensimmäistä naista näyttelevät miehen roolia.
– Siihen on oma syynsä, mitä en kuitenkaan paljasta, sanoo Luhtaniemi salaperäisesti.
Näytelmä on syksyllä aloittaneen Helena Hankosalon ensimmäinen pukusuunnittelu Kouvolan Teatterissa.
– Pudotuspelissä inspiroivaa oli teoksen sijoittuminen Espanjaan sekä bisnesmaailmaan liittyvä yltäkylläisyys. Oman haasteensa loi mielenkiintoinen roolitus, jossa sukupuolirajoja rikotaan, sanoo Hankosalo.
Teatterillisista keinoista erityisesti äänimaailmaa hyödynnetään jännityksen luomisessa.
– Kun näytelmän tyylilajiksi valikoitui jännitys, lähdin suunnittelemaan sen äänikerrontaa elokuvamaisen äänimaiseman kautta. Mukaan yhdistettiin tekno- ja konemusiikkia. Näistä lähtökohdista kasasin ääni- ja rytmikirjaston, josta harjoituksissa kokeilemalla valikoitui käyttöön esityksessä kuultavat ja loppua kohti tiivistyvät rytmit ja äänimaisemat, kuvailee äänisuunnittelija Antti Helineva.
Trillerille ominaiseen tyyliin jännitystä loppuratkaisusta pidetään yllä viimeiseen saakka ja käänteitä on runsaasti.
– Näytelmän viimeiset sekunnitkin ovat tärkeitä, sanoo ohjaaja.
Luhtaniemen mukaan käsikirjoitus antaa mahdollisuuden teatterille kolmeen erilaiseen painotukseen loppuratkaisussa.
– Olemme päättäneet ratkaisun itse, mutta siinä olisi voinut olla jopa mahdollisuus interaktiivisuuteen yleisön kanssa, että yleisö voisi valita lopun, Luhtaniemi pohdiskelee.
Pudotuspelin ensi-ilta on Kouvolan Teatterin suurella näyttämöllä lauantaina 28. tammikuuta kello 18.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.