Kouvola ei niele Ratamon yöpäivystyksen lakkautusta
Kotkan kaupunki perustaa luonnonsuojelualueen Mussaloon
Mielipide: Ei lopeteta ympärivuorokautista päivystystä!
Mielipide: Onko Israel terroristivaltio?
Mielipide: Kuolemasta on tehty liian steriiliä
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Mielipide: Työ ja taistelu itäisen rantaradan puolesta jatkuu
Tarve Helsingistä rantaa kulkevalle raideliikenteelle on ollut vuosikymmeniä Heli-radan suunnitelman nimellä. Sittemmin Helsingin kaavassa ja Uudenmaan maakuntakaavassa linjaus siirrettiin pohjoisemmaksi eli liittymään tulevaan lentorataan. Kotkassa vuosikymmeniä toiminut, eri puolueiden edustajista koostunut rantaratatoimikunta, (johon olen myös kuulunut jo vuodesta 2000), on laajentunut kaikkien eteläisten kaupunkien yhteistyöksi Porvoosta Haminaan. Ratahallintokeskuksen suunnitelmissa itäinen rantarata on ollut jo pitkään ja olemme huolehtineet, että varaus raidelinjaukselle on vahvistettu aiemmin Itä-Uudenmaan ja sittemmin Uudenmaan ja Kymenlaakson maakuntakaavassa, jolloin se huomioidaan myös kuntien kaavoituksessa.
Tämän lisäksi olemme kaikkina näinä vuosina pitäneet yhteyttä kaupunkien johdon lisäksi myös satamiin, elinkeinoelämään, VR:n, ministeriöön sekä Venäjän lähetystöön.
Edellisellä hallituskaudella nousi esiin tarve, valtion taloustilanteen vuoksi, tukea suurten hankkeiden valmistelua perustamalla hankeyhtiöitä. Näistä Turun tunnin junan ja Suomi-radan osalta yhtiöt on perustettu viime keväänä. Tätä mallia tehtäessä on LVM:n tehtäväksi kirjattu neuvotella yhteistyössä alueiden kanssa itäisestä linjauksesta. Ajatus, että hankeyhtiöitä perustamalla ohjataan suuria liikennehankkeita, on tuskin on ollut kenenkään mielessä, vaan että siihen vaaditaan kunnollinen arviointi koko suomen liikenneverkoston tulevaisuudesta. Tähän liittyen monien hämmästys oli suuri, kun jo ennen 12 vuotista parlamentaarista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa LVM laittoi ulos tiedotteen, jossa linjaus oli tehty huomioiden vain toinen vaihtoehto.
Etenkin kun perusteena oli käytetty toisen vaihtoehdon vajaata rahoitusta, vaikka Kotka oli jo ilmoittanut aiemmin ja 7.10. valtuustossa teki päätöksen loppurahoituksesta.
Perusteet kansainvälisen kaupan ja matkailun, Suomen satamien liikenteen, päivittäisen työmatkaliikenteen uusien alueiden, sekä ilmaston muutoksen vuoksi, rantaa kulkeva rata vaihtoehto on mielestämme hyödyllisin. Se on myös tarpeellinen linjaus ajatellen strategiaa koko Suomen saavutettavuuden ja kasvun luomiseksi. Näistä syistä on tehtävä kaikki mahdollinen, jotta ratkaisusta tulee järkevä.
Tähän työhön olen vahvasti sitoutunut ja vaikuttaminen yhteistyössä kaikkien rannikon kaupunkien kanssa on yhä meneillään. Emme ole luovuttamassa, vaan lisäämme vaikuttamista.
Sirpa Paatero
kansanedustaja (sd.)
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.