Anjalassa ja Voikkaalla torjutaan vieraskasveja talkoilla
Missä ammut on?
Kansanmusiikki raikaa Kymenlaaksossa
Kädet saveen ja kuplivaa lasiin
Wiipurintien markkinat vie jälleen keskiajan tunnelmiin
Tapio Heino jäi eläkkeelle mutta ei vielä kiikkustuoliin
K-Market Hovinsaari saa uuden kauppiaan
Keskikosken museosillan painorajoitus Kouvolassa muuttuu
Mielipide: Presidentti ja Pride
Työ Kymenlaakson luonnon eteen toi ympäristöpalkinnon
Hyvä palvelu tekee iloisen mielen
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Tuukka Tikkanen seurasi Ankkurin joukkueen etenemistä ja antoi välillä vihjeitä näytön kautta.
Veli-Pekka Kelloniemi
Pakopeliä ilman pakokauhua
Veli-Pekka Kelloniemi
Ankkurin kahden hengen joukkue kävi testaamassa Huumantielle muutama kuukausi sitten avatun pakohuoneen. Escape Room Kotkan yrittäjä Tuukka Tikkanen kertoi ensin pelin yleiset ohjeet.
– Huoneesta on tunti aikaa selvitä ulos hoksottimia käyttäen, vihjeitä etsien ja erilaisia lukkoja avaten. Jos peli ei etene, niin annan vihjeitä näytön kautta, Tikkanen sanoi.
Sitten mentiin kahdesta vaihtoehtoisesta pelistä helpommaksi mainittuun ja kuunneltiin pelin lyhyt kehystarina.
Joukkueessa voi olla kahdesta viiteen henkilöä. Kaksi on minimi, mutta vihjeitä etsiessä useammasta silmäparista olisi ollut etua.
Peli ei edellytä mitään erityistä yleistietoutta vaan vihjeissä annetaan tarvittava informaatio. Sen sijaan hoksottimia tarvitaan sitäkin enemmän, mitä voi tehdä ja missä. Haastetta riittää siis aikuisille aivan yhtä paljon kuin esimerkiksi teini-ikäisillekin.
Ankkurin joukkue pääsi pelissä hyvin alkuun mutta sitten ”pelinjohtaja” joutui vihjailemaan näytön kautta useasti mahdollista oikeaa suuntaa.
Pakohuone ei ole niin ahdistava kuin nimi antaa ymmärtää, vaikka taustalla soikin jännittävä musiikki ja kello tiksuttaa näytöllä jäljellä olevaa aikaa. Sen huomasi kuitenkin, että se vie sataprosenttisesti huomion ja keskittymisen, joten se on hyvä keino rentoutua esimerkiksi työasioista. Pelatessa ei pyöri mielessä mikään muu kuin vihjeet ja niiden etsiminen ja aika kuluu kuin siivillä.
Erilaisia lukkoja on useita ja niiden saaminen auki on palkitsevaa myös tunnetasolla. Peli tarjoaa lukuisia onnistumisen tunteita, erityisesti jos jokin asia selviää vasta lukuisten yritysten jälkeen.
Pelatessa huomaa hyvin, miten pelaajien aivoitukset täydentävät toisiaan ja tiimi on tehokkaampi kuin yksittäiset henkilöt. Se mitä ei olisi itse keksinyt, selviää toiselle ja päinvastoin. Myös Tikkanen painottaa ennen peli alkamista tehokkaan kommunikoinnin merkitystä. Ääneen ajattelemisessa toinen voi huomata jotain lisättävää tai paremman suunnan. Peli on hyvä tapa hitsata työporukan ryhmähenkeä virtaviivaisemmaksi.
Lopulta aika loppuu ja muutama lukko jää avaamatta, eli ensimmäinen peli ei vihjeistä huolimatta selvinnyt maaliin asti.
– Teillä oli hyvä tulos ottaen huomioon, että tämä oli ensimmäinen pelinne, lohdutti Tikkanen.
Pelin ratkaisuprosentti vaihtelee hieman, sillä yrittäjä muokkaa välillä hieman pelejä pelattujen pelien mukaan.
– Pelit on tilattu alun perin alan yritykseltä ja niitä on testattu jopa mensalaisilla.
Tikkanen kertoo saaneensa idean pakohuoneeseen pelatessaan peliä pääkaupunkiseudulla.
– Ja meille oli tilaa Teollisuuskiinteistö Ylänummi Oy:n uusissa tiloissa. Peli on maailmalla todella suosittu tällä hetkellä.
Vaikka Ankkurin joukkue ei ulos huoneesta selvinnyt, fiilikset olivat kuitenkin hyvät välitehtävien onnistumisen myötä. Lisäksi jäi sellainen tunne, että seuraavalla kerralla toinen peli, vaikka olisikin vaikeampi, sujuisi varmasti paremmin.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.