Kouvolan lukiot hallinnollisesti yhteen
Eduskunnalta ”joululahjaraha” Kyminlinnan Linnoitusalueen kehittämiseen
Satumaa on nyt myös kirppis
Joulukeräyksellä apua 233 vähävaraiselle lapsiperheelle
Kotkamillsin toimitusjohtaja vaihtuu
Kotkassa avautuu uusi Kymen Seudun Osuuskaupan ruokakauppa
Lätkää kahdellakympillä kuussa
Monitoimiareena toteutuu Kouvolassa
Kotkan Meriniemelle uudet yrittäjät
Täysien kymppien muusikkopariskunta
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Lajityypillinen ruokinta – avain hevosen ja koiran hyvinvointiin
Juha-Pekka Karhun harrasteauto on Skoda 130 Rapid Coupe.
Kuvat: Veli-Pekka Kelloniemi
”Rauhallisen miehen auto”
Juha-Pekka Karhulla on useita Skodia.
Veli-Pekka Kelloniemi
Juha-Pekka Karhun harrasteauton Skoda 130 Rapid Coupen vuosimallia -87 voi bongata ainakin miehen asuinseudulla Ummeljoella päin.
– Ostin tämän auton vuonna 2000. Halusin Skodan ja tuo kaksiovinen sattui silmiin ja se oli vielä sopivan edullinen, 7500 markkaa. Auto on entinen Tsekkoslovakian suurlähetystön auto, Karhu kertoo.
Miehelle Tsekkoslovakian koneteollisuus on tuttua jo isän perintönä.
– Isällä oli pari Skodaa ja minulla on ollut niitä yhteensä 6 tai 7. Tämän 130 lisäksi minulla on 105 S vuosimallia -88.
Miestä viehättää ennen 1990-lukua tehtyjen autojen helppo huollettavuus. Hän osaa rassata niitä itse.
– Esimerkiksi 105:een on tulossa uusi kone.
Karhu pitää siitä, että 130:ssä on takamoottori.
– 130 oli omana aikanaan malliston huippu, markka-aikana sen hinta oli noin 40 000.
Autoon on vaihdettu uusi 1,3 litran nelisylinterinen moottori, vanha kulki 500 000 kilometriä ennen kuin sanoi sopimuksensa irti.
– Olen vaihtanut tähän kaksi jakoketjua ja normaaleja kuluvia osia. Kun autoa huoltaa, niin se kestää.
Montaa 130 Rapid Coupea vuosimallia -87 ei löydy Suomesta tieliikennekelpoisena.
– Viimeksi kun tarkistin, niin näitä oli kaksi.
Karhu ajaa kaksiovisella harrasteautollaan vain kesät huhtikuun alusta syyskuun loppuun.
– Toisella Skodalla ajan talvet. Ja myös Ford Focus löytyy.
Mies pitää 130 ajo-ominaisuuksia hyvinä.
– Auto on tasapainoinen, kun kaksi aikuista istuu edessä ja moottori on takana.
Turvatyynyjä ei ole.
– Mutta tämä on tehty turvalliseksi jo tehtaalla, mies naurahtaa.
Auto ei tärise ajettaessa ja on hyvin äänieristetty.
– Sellainen 90–100 km/h on sopiva nopeus tälle autolle. Tämä on rauhallisen miehen auto.
Skoda-harrastajille on olemassa oma kerho, mutta sen toiminta on Karhun mukaan hiljaista.
– Olen joskus käynyt vuosikokoontumisissa, esimerkiksi pari vuotta takaperin Ikaalisissa.
Toinen Karhun suosima autokerho on nimeltään Idän Ihmeet, johon kuuluvat siis kaikki itäautot.
– Kävin viime kesänä vuosikokoontumisessa Ikaalisissa. Tänä vuonna olisi taas tarkoitus käydä, jos ei tule estettä.
Skoda kiinnostaa välillä ohikulkijoita.
– On tullut juttelemaan jotkut, jotka ovat joskus itse omistaneet samanlaisen.
130 on pääosin alkuperäiskunnossa.
– Jotkut esimerkiksi madaltaa jousitusta, mutta en minä. Ei se tarvitse mitään. Puskurin pitäisi olla musta, tässä se on pinkki.
Maalaus-urakka ja museorekisteriin laittaminen siintävät jossain tulevaisuudessa.
– Ne ovat vain kovatöisiä ja kalliita.
Karhu on luvannut 130 jo perinnöksi pojalleen, eli myyntiin se ei ole tulossa.
– Poika on kanssa innostunut Skoda-harrastuksesta.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.