Mielipide: Onnellisen kansan totuuden hetket
Mielipide: Ihmiset ovat kauhuissaan leikkureista ja ALV:n korotuksesta
Perinteet kunniassa Kansallisena veteraanipäivänä
Kymenlaakson kauppakamari: Väylämaksun palauttaminen on kilpailukykyä heikentävä päätös
Mielipide: Muutama numerotieto mietittäväksi Ratamopäätöksestä
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
– Kasetit ovat muovia. Ne eivät tästä maailmasta ainakaan katoa, tuumii sarkastisesti elämäntarinaansa siskonsa toiveesta mankalla tallentava Anja (Johanna Heimonen).
Kuva: Kai-Pekka Vesalainen
Tarjolla tavallisen ihmisen tarina
KAI-PEKKA VESALAINEN
Kouvolan Teatterin syyskauden uutuuksiin kuuluu Klubi-näyttämöllä esitettävä Anjan lähes erinomainen elämä, joka perustuu pohjoiskarjalaisen kirjailija-kuvataiteilija Esko-Pekka Tiitisen vuonna 2011 julkaistuun samannimisen romaaniin.
– Anjan lähes erinomainen elämä, jossa tuodaan esille perinteisessä mielessä aivan tavallisen ihmisen elämää maaseudulla, on ylistys maaseudun elämälle ja erikoisesti maaseudun naiselle, korostaa ohjaaja Tiina Luntaniemi, jonka mukaan esille tulevista vaikeistakin aiheista huolimatta mäytelmä on toiveikas tarina lempeydestä ja ihmisen ymmärtämisestä.
Tapahtumapaikkana Kimmo Hirvenmäen dramatisoimassa näytelmässä Anjan (Johanna Heimonen) koti sijaitsee Pohjois-Karjalan maaseudulla, jossa Anja puhuu elämänsä sattumuksia – ihastumiset, rakastumiset, erot, lapsen ja lapsenlapsen syntymät – siskon tuomalle kasettinauhurille.
– Oli mielenkiintoista mennä Anjan maailmaan. Työhuoneeni oli noihin aikoihin maalaistalossa peltojen keskellä. Siellä oli myös vanha kasettinauhuri, joka ei kyllä enää toiminut, mutta jökötti vintillä kuin jotain arvoitusta kysyen. Tarinaa tehdessäni kuuntelin radiosta paljon entisaikojen iskelmiä. Vähitellen jokin alitajuinen kaiho alkoi nousta tarinaan, kuten yleensä maaseudulla eläminen sekä kova työ aamu- ja iltalypsyineen, taustoittaa Esko-Pekka Tiitinen huumoria kaihtamattoman tekstin syntyä.
– Pyrkimys kaikesta selviämiseen alkoi nousta pintaan. Hiljainen ympäröivä luonto antaa kyllä turvan ja rauhan, mutta ajatukset niin itselläni kuin tekstissä Anjalla pyöräyttivät esille yksinäisyyden ja sitä myötä sisäisen maiseman, joka alkoi puhua omia aikojaan.
– Silloin tällöin kirjoitin kuin unessa ja tajusin, että juuri pohjoiskarjalainen murre antoi tekstille uuden ilman ja Anjalle identiteetin. Oli saatava puhua sillä kielellä, mikä on ollut aina läsnä. Ilot ja surut samalla suulla, pohtii Tiitinen.
Kysymyksessä on kuluvalle vuosituhannelle sijoittuva yhden naisen monologinäytelmä. Anjan miestä Erkkiä, poikaa Jussia tai rakasta siskoa Klubi-näyttämöllä ei nähdä. Näyttämöllinen ote on kuitenkin kevyt. Lämpimän roolin tekevä Heimonen esittää näytelmässä kaksi Anneli Saariston tutuksi tekemää laulua, jotka sopivat Anjan persoonaan ja monitasoiseen elämään.
– Murteen sanat ja intonaation opiskelin lukemalla repliikkini nauhalle ja sitten kuuntelemalla. Toki dramatisointi on kirjoitettu näyttelijälle sikäli helpommaksi, että esittämästäsi lauseesta saat aina vähän vihjettä tai aavistusta siihen mitä seuraavaksi sanot, valottaa Heimonen tekemistään.
Luhtaniemi korostaa, että esityksessä on panostettu kodinomaisuuteen, mihin turvavälein tavanomaista pienemmällä katsojamäärällä toteutettuna antaa mahdollisuuden.
– Anja on käsityöihmisiä. Neulepuikkojen kilinä on minusta hyvin kotoisa asia, josta toivottavasti tulee aika monelle muistoja mieleen, niinpä kaikkien esitysten aikana katsojat voivat vapaasti neuloa ja virkata omia töitään.
– Kotoisuus kumpusi tekstistä, viittaa ohjaaja kehyskertomukseen Anjan kotiinsa kutsumista vieraista. Heitä esityksissä edustavat katsojat, joille Anjalla on asiaa, selvittää Luhtaniemi huomauttaen, ettei kysymys ole osallistavasta teatterista.
Minimaalisessa lavastuksessa huomio kiinnittyy C-kasettipinoihin, jotka ohjaajan sanoin toivottavasti avaavat Anjan mielenmaisemasta kerroksia, joita tekstitasolla ei ehkä ole kerrottu.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.