Mielipide: Muutama numerotieto mietittäväksi Ratamopäätöksestä
Kouvola täyttyy nuorkauppakamarilaisista
Tavara vaihtaa taas omistaa Kouvolassa
Puutarhajätteille voi tilata noudon kotipihasta
Lukijan kuva: pajunkissa
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Valitus menossa
hallinto-oikeuteen
Tietosuojavaltuutetun toimisto asetti Kymen Vesi Oy:lle 16 000 euron seuraamusmaksun liittyen yhtiön sähköisen ajopäiväkirjajärjestelmän käyttöönottoprosessiin. Seuraamusmaksu asetettiin, koska EU:n tietosuoja-asetuksen edellyttämää vaikutustenarviointia ei ollut kirjallisesti dokumentoitu ennen sijaintitietojen käsittelyn aloitusta. Käyttöönottoprosessi hoidettiin yt -menettelyllä.
Kymen Veden näkemys on, ettei paikantamiseen liittyvistä uusista tietosuojavaatimuksista oltu tiedotettu riittävästi, lisäksi ohjeet ovat olleet tulkinnanvaraisia. Tämän vuoksi seuraamusmaksun langettaminen yhdelle toimijalle tuntuu kohtuuttomalta ja asiasta on päätetty valittaa hallinto-oikeuteen.
– Kymen Vesi on suhtautunut asiaan vakavasti ja nyt vaikutusten arviointi on tehty ja kirjallisesti dokumentoitu. Vaikutusten arvioinnissa todettiin, ettei tietojen käsittely aiheuta merkittävää yksityisyydensuojan riskiä työntekijälle. Työajan teknisen valvonnan perusteena on ajoneuvojen käyttäjien työskentely pääosin muualla kuin esimiesten valvonnan alaisena, taustoittaa asiaa toimitusjohtaja Jani Väkevä.
Ajopäiväkirjan hankintaselvitykset tehtiin vuonna 2016 ja järjestelmä otettiin käyttöön 2017, jolloin ei ollut vielä olemassa kansallista tietosuojavaltuutetun ohjeistusta aiheesta. Tietosuojavaltuutettu julkaisi ohjeistuksen vuonna 2018.
– Vaikutustenarviointi jäi dokumentoimatta ja asiasta huomauttaminen oli siinä mielessä aiheellista, toteaa Väkevä.
Hän toteaa, että sähköinen ajopäiväkirja otettiin käyttöön vähentämään hallinnollista työtä ja helpottamaan työnsuunnittelua.
– Työnsuunnittelulla on tavoitteena vähentää kertyviä työajokilometrejä. Ajokilometrien määrässä onkin jo saavutettu merkittävää laskua. Osasyy ajokilometrien seurantaan on ympäristövastuu, ajokilometrien vähentyessä myös ympäristövaikutukset pienenevät. Autoja uusittaessa hankitaan vähäpäästöisempiä ajoneuvoja.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.