Sadun lumoa Kimaran keväässä
Mielipide: Hyvä bisnes perustuu luonnon ylläpitämiseen
Rauhan viesti -kevätkonsertti Ukrainan hyväksi Myllykosken kirkossa
Mielipide: Ratamon yöpäivystyksen lopetus – säkillä valoa pirttiin ja pimeää ulos
Hyvinvointialueen palvelulautakunta: Elimäen, Jaalan ja Miehikkälän terveysasemat lakkautetaan
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Wiinijuhlat Kuusankoskella
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Kanava kulkee 70 metrin matkalla entisessä uittotunnelissa. Sen länsipuolelta pois puretun järeän nippunosturin tilalle rakennetaan parhaillaan 35-metristä venesulkua. Sulku-urakkaan kuluu noin 7000 kuutiota valumassoja.
Kuvat: Martti Linna
Aikataulussa ollaan
JAALA Kimolan kanava avautuu veneilijöille toukokuussa 2020.
Martti Linna
Projektipäällikkö Harri Liikanen Väylävirastosta kertoo, että Kimolan kanavatyömaa Iitin ja Kouvolan rajalla on herättänyt paljon kiinnostusta ohikulkijoissa ja vähän muissakin. Jopa niin paljon, että entistä uittokanavaa veneilyreitiksi muuttavat rakentajat haluavat toppuutella katselijoiden intoa ja keventää heidän kaasujalkaansa.
– Turvallisuussyistä toivomme, että työmaa-alueen läheisyydessä noudatetaan nopeusrajoituksia, Harri Liikanen sanoo.
– Väyläviraston nettisivuilta löytyy hyvin ajantasaista tietoa ja videokuvaa työmaan edistymisestä.
Heinäkuun 2018 alussa käynnistynyt ja tämän vuoden lopussa päättyvä hanke muuttaa Heinolan Konniveden ja Iitin Pyhäjärven välisen, noin kuuden kilometrin mittaisen uittokanavan veneilykäyttöön. Käytännössä se yhdistää Päijänteen ja Kymijoen vesistöt kulkukelpoisella reitillä, jonka uskotaan kiinnostavan veneilijöitä kanavan kummassakin päässä.
– Vesiväylästä tulee yleinen paikallisväylä, eli se ei jää valtion kunnossa pidettäväksi vaan on vesistöjen ”yksityistie”, Harri Liikanen selvittää.
– Kanava ja sen rakenteet jäävät Kouvolan kaupungin omistukseen. Maa- ja vesialueiden hoito- ja muut kulut jaetaan kuntien välisellä sopimuksella Kouvolan, Heinolan ja Iitin kesken.
Vehmaan maaseutumaiseman halki kulkeva kanava tulee herättämään ihastusta veneilijöissä. Kanavan rantoja vahvistetaan parhaillaan kalliomurskeella kestämään eroosiota.
Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 20,8 miljoonaa euroa, josta valtion osuus on noin 67 prosenttia. Silta-, väylä- ja sulku-urakat ovat parhaillaan täydessä käynnissä ja sähköurakointi alkaa syksyllä. Uuden käyttömuodon tarvitsemat rakenteet valmistuvat vuoden loppuun mennessä, joten kanavan käyttöönottojuhlia päästään viettämään veneilykauden 2020 alussa.
Entisestä uittokanavasta on nostettu ylös noin 6 000 kuutiota savea ja liejua. Uppopuita on löytynyt runsaasti. Erikoisin löytö on tähän mennessä ollut kanavaan jostakin syystä päätynyt skootteri. Kaiken kaikkiaan maamassoja siirtyy hankkeessa paikasta toiseen 170 000 – 180 000 kuutiota. Työmaana kanava ei ole ollut vanhoine uittotunneleineen siitä helpoimmasta päästä.
– Kallio on ollut paikka paikoin pehmeää ja kanavan ruoppaus on aiheuttanut jonkin verran samentumaa sekä Konni- että Pyhäjärvellä. Tilannetta seurataan ja mitataan koko ajan, ja samentumia pyritään estämään mahdollisimman tehokkaasti, Harri Liikanen sanoo.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.