Rauhan viesti -kevätkonsertti Ukrainan hyväksi Myllykosken kirkossa
Mielipide: Ratamon yöpäivystyksen lopetus – säkillä valoa pirttiin ja pimeää ulos
Hyvinvointialueen palvelulautakunta: Elimäen, Jaalan ja Miehikkälän terveysasemat lakkautetaan
Mielipide: Kok–PS-hallitus vastaa Kouvolan yöpäivystyksen kohtalosta
Pääesiintyjänä tuplatohtori Loviisasta
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Wiinijuhlat Kuusankoskella
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Kallein vaihtoehto, eli kanjonin kattaminen kokonaan ja liikerakennuksien rakentaminen sen päälle.
Kallis kakku kanjonin päälle
Karhulan kanjonin kattamista pohditaan maanantaina valtuustossa.
JUHA KOSKI
Karhulan kanjonin kattamisesta on puhuttu melkein siitä saakka, kun moottoritie kauppalan keskustan läpi avattiin 1970-luvun alkupuolella. Kanjonin kattaminen on noussut taas esiin valmisteilla olevan Karhulan uuden osayleiskaavan vuoksi.
Kanjonin kattamista käsitellään Kotkan kaupunginvaltuustossa maanantaina 12. elokuuta.
Melun vähentämiseksi ja viihtyvyyden lisäämiseksi on tutkittu neljää eri vaihtoehtoa. Järeimmässä ja kalleimmassa versiossa kanjoni katettaisiin koko matkaltaan ja päälle tulisi vielä rakennuksia.
Kevyemmissä vaihtoehdoissa osittainen kattaminen tehtäisiin uusilla silloilla.
Yksi ehdotus sisältäisi vain vaakasuuntaisen meluesteen betonista tai lasista.
Kaikkein edullisin vaihtoehto on rakentaa meluesteet kanjonin sivuille ja siltojen reunoille. Nykyiselle ylikäytävälle rakennettaisiin lasinen katos. Samalla lisättäisiin vihreyttä, uusittaisiin valaistusta ja kavennettaisiin katuja. Tämän vaihtoehdon kustannuksiksi on arvioitu 2 – 2,5 miljoonaa euroa.
Hintalappu kasvaa huomattavasti, jos kanjonin päälle tehdään uusia siltoja. Uutta pinta-alaa 80 metriä leveällä sillalla saataisiin 2 800 neliömetriä. Yksi hintaa nostava tekijä on, että leveä silta muodostaa moottoritielle tunnelin, jota koskevat monet määräykset. Onnettomuustilanteessa rakenteiden on kestettävä tulipalo ja räjähdys. Kustannukset on arvioitu 6 – 8,2 miljoonaksi euroksi.
Hinta vain nousee, kun katettava pinta-ala kasvaa. Yksi vaihtoehdoista kattaisi kanjonia 4 000 neliömetrin verran. Tällöin kanjonin päälle tulisi puiston lisäksi tilaa rakennuksille. Tämän vaihtoehdon kustannukset on haarukoitu välille 8,4– 11,8 miljoonaa euroa. Selvittäviin asioihin kuuluu, onko kyseessä silta vai muodostuuko paikalle tunneli.
Kaikkein kallein suunnitelma (23–28 milj. e) on kattaa koko kanjoni noin 7 000 neliömetrin edestä. Moottoritien päälle mahtuisi puiston lisäksi liikerakennuksia tai matkakeskus.
Mikäli tähän vaihtoehtoon joskus päädytään ja kannelle tulisi asuintaloja, olisivat ne ensimmäisiä moottoritien päälle tehtyjä Suomessa.
Kun vilkkaalle moottoritielle, jollainen E18-tie on, muodostetaan tunneli, tulee kuvaan paljon määräyksiä ja ohjeistusta aina EU-direktiivejä myöten.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.