Leppoisaa kesää koiran kanssa
Markkinatunnelmaa Suur-Miehikkälässa
Saariston Sirkka tai Sven julkistetaan taas tänä vuonna Pyhtäällä
Kotkan kirkossa on konserttien kesä
Kotkan Kantasataman uusi brändi kertoo erilaisista kohtaamisista
Sari Varonen hätkähdyttää ulkoisella olemuksellaan
Suomen suurin yleisötapahtuma järjestetään tulevana viikonloppuna – Kymenlaaksosta mukana 15 kyläkohdetta
Kirkkoherra Helteen perheelle mökkiympäristö on rakas
16 operaatiota Ukrainan hyväksi Kotkassa
Kotkalaisessa kerrostalossa on vahva yhteisöllisyys
Kodeissa tulisi varautua pärjäämään itsenäisesti ainakin kolme vuorokautta häiriötilanteen sattuessa. Esimerkiksi pitkittynyt sähkökatko voi aiheuttaa tilanteen, jonka takia yhteiskunnan tarjoamat palveslut häiriintyvät tai jopa keskeytyvät.
Suomessa viranomaiset suosittelevat kotitalouksia varautumaan erilaisiin häiriöihin 72 tunnin ajaksi. Suositus on annettu jo ennen Ukrainan sotaa, mutta se on noussut entistä enemmän esiin kansainvälisen tilanteen kiristyessä.
− Jokaisessa kodissa kannattaa varautua esimerkiksi pitkittyvään sähkökatkoon tai vedenjakelun häiriöihin kolmen vuorokauden ajaksi, kaupungin turvallisuuspäällikkö Johanna Tauriainen toteaa tiedotteessa.
Katso videolta, miten kaupungin turvallisuuspäällikkö on varautunut erilaisiin poikkeustilanteisiin, kuten sähkökatkoihin kolmen vuorokauden ajaksi. Tauriainen antaa hyvin käytännönläheisiä vinkkejä varautumiseen.
−72 tunnin varautuminen ei ole monimutkaista. Monet tarvittavat asiat ovat niitä, mitä käytämme ihan perusarjessa. Jos haluaa hankkia jotakin ekstraa, niin esimerkiksi vesiastioita on hyvä olla kotona, Tauriainen kertoo.
https://www.youtube.com/watch?v=lmWLfWrIF-AKoeajopäiväksi sattui kova vesisade, joten kuvaa varten etsiydyttiin sisätiloihin.
Kuvat: Veli-Pekka Kelloniemi
Koeajo: Swift on ketterä kevythybridi
Veli-Pekka Kelloniemi
B-kokoluokan Suzuki Swift on kulkenut pitkän aikamatkan ennen nykyisen hybridiversion julkaisemista. Mallia on markkinoitu pitkään edullisena nelivetona, nyt valtiksi on nostettu maan edullisimmaksi luvattu automaattivaihteinen hybridi, jonka toimittaja kävi koeajamassa.
Kyseessä oleva auto on etuvetoinen. Nelivetoinenkin Swift on edelleen saatavilla, ilman automaattivaihteita tosin, mutta muuten kattavammin varusteltuna.
Koeajetun, riisutumman version varustelusta löytyy muun muassa Start/Stop-toiminto, LED-lähi- ja kaukovalot, mukautuva vakionopeudensäädin ja törmäyksenestoavustin, joka jarruttaa automaattisesti esimerkiksi jos joku lyö liinat kiinni yhtäkkisesti edessä liikennevaloissa.
Hintaa on saatu hilattua alas muun muassa automaattisen ilmastoinnin ja kosketusnäytön puutteella. Autossa on perinteinen CD-radio-soitin. Bluetooth-yhteys löytyy toki puhelinta varten.
Kuljettajan penkistä löytyy myös korkeudensäätö, joten pitempikin kuski mahtuu hyvin autoon. Keskimittainen toimittaja löytää hyvän ajoasennon, vaikka rattia voi säätää vain korkeussuunnassa. Polvillekin on tilaa.
Auton sisätilat ovat kokoluokkaansa nähden yllättävän tilavat. Swiftin sisätilat on suunniteltu niin, että aikuiset mahtuvat istumaan myös takapenkille paitsi korkeuden, myös jalkatilan puolesta.
Takakontissa on tilaa 265 litraa, mikä kasvaa takapenkin istuinten selkänojat taitettuna 579 litraan. Kauppakasseja mahtuu kyytiin siis useampikin.
Kojelaudan mittaristo on selkeä. Ajotietokoneen napit olisi voitu integroida rattiin radion ja vakionopeudensäädinten oheen, nyt ne löytyvät mittariston molemmilta puolilta. Toisaalta, tarvitseeko niitä ajon aikana räplätäkään?
Mittaristosta näkee muun muassa hybridijärjestelmän voimansiirron suunnan. Jarrutettaessa energiaa kerätään talteen, joten autossa ei tarvita latauspistoketta lainkaan. Kevythybridin sähkömoottori ei vedä yksin autoa vaan avustaa bensamoottoria, mikä tapahtuu automaattisesti ilman kuljettajan säätelyä. 1,2-litraista konetta ei siis sammuteta koskaan sähkömoottorin tieltä. Tästä järjestelystä johtuen bensankulutus hieman pienenee, mutta autossa ei tarvita erillistä raskasta ja tilaa vievää akustoa.
83 hevosvoimaa kuljettaa kevyttä autoa riittävän sutjakasti. Vaihteisto vaihtaa nykimättä asiallisella kaasupolkimen käytöllä. Jyrkkiin ylä- ja alamäkiin löytyy L-vaihde. Sport-tila tekee ajosta tasaisempaa mutkaisilla teillä, kun vaihteita ei vaihdeta normaaliin tiheyteen. D-vaihteella moottorijarrutus ei ole kovin voimakas, vaikka jarrutusenergiaa otetaankin talteen, joten perusajossa myös jarrupoljinta tarvitaan.
Konttorin äänimaailma on yllättävän rauhallinen. Rengasäänet ja tuulen humina eivät häiritse, moottorikaan ei pörise tasaista vauhtia ajettaessa korvaan.
Auto on ketterä kaupungin kaduilla. Ohjausta ei ole tehostettu tunnottamaksi. Sisätiloista on hyvä näkyvyys joka suuntaan, mikä ei ole tämän päivän autoissa itsestäänselvyys.
Swift on muotoilultaan sulava ja pehmeälinjainen. Takaovien ripa on piilotettu hauskasti ikkunan raamiin.
Kaupungissa pyörityn koeajon keskikulutus asettui lähelle valmistajan ilmoittamaa yhdistettyä keskikulutusta, joka on 5,1 litraa sadalta kilometriltä.
(05) 210 4400
PL 140, 48101 Kotka
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 4, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.