Anjalassa ja Voikkaalla torjutaan vieraskasveja talkoilla
Missä ammut on?
Kansanmusiikki raikaa Kymenlaaksossa
Kädet saveen ja kuplivaa lasiin
Wiipurintien markkinat vie jälleen keskiajan tunnelmiin
Tapio Heino jäi eläkkeelle mutta ei vielä kiikkustuoliin
K-Market Hovinsaari saa uuden kauppiaan
Keskikosken museosillan painorajoitus Kouvolassa muuttuu
Mielipide: Presidentti ja Pride
Työ Kymenlaakson luonnon eteen toi ympäristöpalkinnon
Hyvä palvelu tekee iloisen mielen
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Kolumni: Kimolan kanava
Kohta se aukeaa. Paljon kysytty, kiinnostusta ja keskustelua herättänyt Kimolan kanava. Sen myötä avautuu uusi veneilyreitti Päijänteeltä, ja jopa Pielavedeltä asti, Kouvolan Voikkaalle.
ALKUPERÄINEN Kimolan uittokanava otettiin käyttöön 1960-luvulla. Kanavalla helpotettiin puutavaran uittoa Päijänteeltä Kymijoen varren tehtaisiin. Veneillä ei ollut pääsyä kanavaan. Tukinuitto väheni 1990-luvulla ja viimeiset puut uitettiin kanavasta vuonna 2002.
UUDISTUSTYÖT käynnistyivät vuonna 2018. Kanava on nyt ruopattu ja levennetty ja siihen on tehty veneliikenteen vaatimat eroosiosuojaukset. Nippunosturit on purettu ja tilalle rakennettu venesulku. Kaksi kanavan ylittävää siltaa on uusittu. Kanavan rakentamisesta vastaa valtion Väylävirasto.
NYT Kimolan kanavalla alkaa uusi elämä sen avautuessa veneilykäyttöön. Yli 5 kilometrin pituisen kanavan erikoisuuksia ovat 12 metrinen sulutuskorkeus ja venetunneli, jolla on pituutta 70 metriä. Kanava toimii itsepalveluperiaatteella.
VENEILYREITIN päätepiste, tai alkupiste, riippuen matkailijasta on Virtakivessä Voikkaalla.
Virtakiven vierassatamasta noin 300 metrin päässä palvelee Virtakiven Sauna. Vierassataman lähellä on Hirvelän kotisatama.
KIMOLAN uittokanava palveli aikoinaan alueen teollisuutta, mutta mitä hyötyä veneilykanavasta on yritysten ja talouden kannalta? Ennakkoselvityksen mukaan kanavaa pitkin kulkisi aluksi noin tuhat venekuntaa kesässä. Rahaa veneilijät käyttävät rantautumisten yhteydessä, joten taloudelliset vaikutukset kohdentuvat sinne, missä on palveluja. Ei kanava itsessään tuo rahaa kenenkään pussiin. Hyötyjen saaminen edellyttää yksityisiä investointeja veneilijöiden palveluihin ja matkailijoita palvelevaan liiketoimintaan. Tänä kesänä kanavan sululle tulee tilapäinen konttikahvila – kiitos siitä yrittäjälle, joka haluaa, että asiakkaista huolehditaan ja heitä palvellaan. Jatkossa sululle tulee saada pysyvä kahvila ja toivottavasti muitakin palveluja. Veneilijöiden lisäksi maitse liikkuvat matkailijat ovat huomion arvoinen kohderyhmä.
VENEILIJÄT kysyvät mitä reitin varrella on. Tänä kesänä kanavan ja Virtakiven välillä pysähdyspaikat ovat vähissä. Reitin varren toimijoilta on jo saatu ilahduttavia uutisia seuraavaa kesää koskien. Tämä kesä jää vähän torsoksi mutta se tulee antamaan joka tapauksessa osviittaa veneilijöiden kiinnostuksesta uutta reittiä kohtaan. Toivottavasti se antaa myös yrittäjille uskoa ja realistisen kuvan palvelujen tarpeesta reitin varrella.
Väylä on viitoitettu Kouvolaan!
Raija Sierman
matkailun asiantuntija
Kouvola Innovation Oy
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.