Sadun lumoa Kimaran keväässä
Mielipide: Hyvä bisnes perustuu luonnon ylläpitämiseen
Rauhan viesti -kevätkonsertti Ukrainan hyväksi Myllykosken kirkossa
Mielipide: Ratamon yöpäivystyksen lopetus – säkillä valoa pirttiin ja pimeää ulos
Hyvinvointialueen palvelulautakunta: Elimäen, Jaalan ja Miehikkälän terveysasemat lakkautetaan
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Wiinijuhlat Kuusankoskella
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
kotkalaiset kaipaavat parannuksia joukkoliikenteeseen sekä pyöräliikenteen olosuhteisiin
Liikkumiskyselyyn yli 2 300 vastausta.
Kotkan kaupunki uudistaa liikkumisen kehittämisperiaatteensa kestävän liikkumisen ohjelmalla. Kaupungin liikkumista koskevien kehittämisperiaatteiden linjaamiseksi kaupunkilaisilta kysyttiin heidän liikkumistottumuksistaan, syitä eri kulkumuotojen valintaan, näkemyksiä eri kulkumuotojen nykytilaan ja kehittämistarpeisiin sekä ajatuksia ohjelman tärkeimmiksi tavoitteiksi, teemoiksi ja kohderyhmiksi.
Kyselyn työssäkäyvistä vastaajista suurin osa kulkee autolla paljon lyhyitäkin työmatkoja. Tärkeimpiä mainittuja syitä auton valintaan ovat autoilun helppous ja lasten kuljettaminen. Potentiaalia muillekin kulkutavoille löytyy: kyselyn vastaajat haluavat kehittää kestäviä kulkutapoja, erityisesti joukkoliikenteen eri muotoja ja pyöräliikenteen olosuhteita. Vastaajat myös kokivat kehittämisen painopisteen olleen viime aikoina pääasiassa autoliikenteessä.
Tärkeimmiksi kehittämisteemoiksi nousivat jalankulun ja pyöräilyn väylien talvihoidon tehostaminen sekä joukkoliikenteen palvelutason nostaminen (mm. reittien kattavuus ja suoruus, aikataulut, kalusto). Kyselyn perusteella pyöräilyn määrä laskee kaikilla ryhmillä dramaattisesti talvella. Avointen vastausten perusteella ongelmalliseksi nähtiin myös pyöräilyväylien epäloogisuus ja risteymät jalankulkijoiden kanssa sekä jalankulkualueiden esteettömyyskysymykset.
Nuoret kokevat liikenteen hiilidioksidipäästöjen ja muiden haittojen alentamisen selvästi muita ikäryhmiä tärkeämmäksi. Opiskelijat ja koululaiset käyttävät paljon linja-autoa, kun taas eläkeläiset ja kotivanhemmat kävelevät paljon arkimatkojaan. Kyselyn vastaajien mielestä kestävän liikkumisen edistämisen tärkein kohderyhmä on nuoret.
– On hienoa, että jalankulun, pyöräliikenteen ja joukkoliikenteen kehittämishalu nousee näkyvästi esille. Ilmastotavoitteista puhutaankin jo paljon, mutta erittäin tärkeitä ovat myös positiiviset vaikutukset ihmisten hyvinvointiin sekä asuinympäristön viihtyisyyteen ja turvallisuuteen. Tavoitteena täytyy olla sellainen kaupunki, mikä houkuttelee asukkaat liikkeelle ja jossa lasten on turvallista touhuta. Se vaatii päämäärätietoisuutta ja totta kai myös resursointia, sanoo yleiskaavoittaja Pauli Korkiakoski.
Kyselyn tuloksia hyödynnetään ja lähdetään viemään käytäntöön Kotkan kestävän liikkumisen linjausten muodossa. Ne valmistellaan poliittiselle kierrokselle kesäkuussa ja käsittely jatkuu alkusyksystä. Syksyllä aloitetaan myös ensimmäisten kulkutapakohtaisten suunnitelmien laatiminen.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.