Kymi Sinfoniettan uusi toimitusjohtaja on valittu
Autoilija törmäsi liikenteenjakajaan Kouvolassa
Vuoden kotkalainen keskustateko on taas haussa
Luontoretki suuntaa aitoon perinnemaisemaan
Kouvolan kaupunki tarkistaa kiinteistörajoja ja rajamerkkejä
Ruokamyyjät valtaavat Kouvolan kävelykadun
Positiivisin kotkalainen 2025 finalistit julkaistu
Sotasalaisuus säilyi vuosikymmeniä
Kouvolan kaupunki tarkistaa kiinteistörajoja ja rajamerkkejä
Kouvolassa pääsee vikkelästi vihille perjantaisin
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Kotkan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sami Virtanen: "Junaliikenteen supistaminen Kotka–Kouvola-välillä on estettävä”
Kotkan ja Kouvolan välistä junaliikennettä uhkaa supistaminen 2030-luvun alussa. Liikenneministeri Lulu Ranteen (ps) alainen Liikenne- ja viestintävirasto Traficom esittää Kotka–Kouvola-välin junaliikenteen supistamista kahden tunnin vuoroväliin, kun nykyisin osuudella on ruuhka-aikoina tunnin vuoroväli ja muina aikoina kolmen tunnin vuoroväli.
– Hallituksen on tarkoitus linjata tämän vuoden aikana junaliikenteen kilpailutuksesta, eli nämä päätökset ratkaisevat kuinka usein Kotkan ja Kouvolan välillä kulkee juna jatkossa. Nyt mitataan vaalipiirin kansanedustajien kyky oman maakunnan puolustamiseen, sanoo Kotkan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sami Virtanen tiedotteessa.
Virtasen mukaan hallitus ei ole varannut lisärahaa junaliikenteen ostoihin.
– Traficomin selvityksen mukaan nykyisentasoisen ostoliikenteen ylläpitäminen Suomessa edellyttäisi noin 250 miljoonan euron rahoitusta. Hallitus ei ole myöskään varannut rahaa kalustoyhtiön pääomittamiseen latin latia.
Kalustoyhtiön ideana on, että kansainväliset junaoperaattorit voivat vuokrata kalustoa valtiolta, kun ne osallistuvat Suomen rautatiemarkkinoille.
– Mikäli kalustoyhtiö on heikosti pääomitettu, se joutuu taloutta sopeuttaakseen lakkauttamaan liikennettä tai harventamaan vuorovälejä, Virtanen valottaa.
Hallitus valmistelee liikenneministeriön johdolla parhaillaan alueellisen junaliikenteen kilpailua. Kilpailutusprosessi käynnistetään vuosien 2026–2027 aikana, mutta hallituksen tavoitteena on lyödä lukkoon ostettava liikenne rahoituksineen jo tänä vuonna, vaikka itse liikennöinti alkaakin vasta 2031.
Traficomin raportti toimii liikenne- ja viestintäministeriön junaliikenteen kilpailun taustaselvityksenä.
– Kilpailuttamisprosessit ovat todella pitkiä, mutta päätöksiä vuoden 2030-luvun junaliikenteestä tehdään tänä vuonna. Kansanedustajien on syytä olla hereillä, huomauttaa Virtanen.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.