Mielipide: Lähipalveluja ei saa pitää itsestäänselvyytenä
Työttömyys on kasvanut koko Kymenlaaksossa
Taiteelle on jaettu apurahaa
Maton kutominen on terapeuttista tekemistä
Etelä-Kymenlaakso vahvistaa elinvoimaansa kehittämällä palveluja kansainvälisille asukkaille
Kaupunki järjestää perinteisen juhannusjuhlan Kuusankoskella
Bolt laajentuu Kotkassa
Koko Suomi leipoo -tv-ohjelman syksyllä alkava kausi on kuvattu Kouvolassa
Taiteilija Johanna Oras yhteistyöhön kotkalaisen laulajatulokkaan kanssa
Jo yli 40 000 pizzaa automaatista
Kultaa ja kahvia Kouvolassa
Paikallista palvelua suurella sydämellä
Paikallinen kauppa pärjää – Veikon Kone luottaa palveluun
Uudistunut Autokamu avaa ovensa Korialla
Hyvä palvelu tekee iloisen mielen
Valto Wörlin (kuvassa edessä) ja Miisa Kohvakka kantavat muiden partiolaisten kanssa "jättikäärmettä".
Kuva: Veli-Pekka Kelloniemi
Kymenlaakson partiolaiset kokoontuivat Saaramaalle viime viikolla
Veli-Pekka Kelloniemi
Valto Wörlin, 12, Miisa Kohvakka, 14, sekä muutama muu partiolainen kantavat yhdessä olkapäällään ”jättikäärmettä” eli pitkää ja paksua hamppuköyttä metsään merkittyä reittiä pitkin. Ohjaaja mittaa kellosta aikaa, joten helteestä huolimatta on hyvä pitää kiirusta. Kaikilla on selvästi hauskaa, ja partionuorten yhteistyö sujuu saumattomasti.
– Pitää vaan muistaa juoda paljon, käyttää hattua ja käydä välillä uimassa, sanoo Kymenlaakson Partiopiirin 15. piirileiri Kuohun leirinjohtaja Oona Vainio.
Näin siis viime keskiviikkona, kun toimittaja vieraili leirillä Saaramaalla.
Utin Pilvenveikot -lippukunnan Valto Wörlin on harrastanut partiota parin vuoden ajan, mutta tämä on hänelle ensimmäinen viikon mittainen leiri.
– Täällä on mukavaa ohjelmaa ja saan nukkua riippumatossa, hän kertoo.
Partiossa voi suorittaa erilaisia taitomerkkejä, mutta sellainen ei ole nyt Wörlinillä kiikarissa.
– Leirillä oleminen on sellaista puolittain lomailua ja puolittain suorittamista, hän summaa.
Myllykosken Koskikarojen Miisa Kohvakka on puolestaan harrastanut partiota jo 4–5 vuotta.
– Joo, kivaa on ja uni tulee hyvin teltassa, hän sanoo.
Leirillä nuoret pääsevät kokeilemaan muun muassa jousiammuntaa sekä melomaan ja suunnistamaan kanooteilla merimerkkirataa, kokeilemaan sup-lautoja ja tukkilaisrataa. Avantosimulaattorissa pääsee kokeilemaan avannosta pelastautumista naskaleilla. Lisäksi ohjelmassa on muun muassa tiskiharjasählyä, metsäkimbleä tai metsäpakopeliä. Leirillä myös tutkitaan energiankulutusta ja tehdään sähkömittauksia.
– Olen tykännyt ohjelmasta. Tämä tuntuu sellaiselta toimintalomalta. Helteessä pärjää kun muistaa juoda ja pitää taukoja, Kohvakka sanoo.
Leirinjohtaja Oona Vainion mukaan kuumuudesta on ollut sellainen hyöty, ettei Partiopiirin omistamalla leirialueella Ruislehdonmäellä ole ollut juurikaan hyttysiä.
– Paarmoja on ollut jonkin verran päivisin.
Kouvolan Tyttöpartio -lippukuntaa edustava Vainio toimii ensimmäistä kertaa leirinjohtajana.
– Partiossa on se hieno asia, että pääsee tekemään asioita, joita ei välttämättä muualla pääse tekemään ja saa halutessaan vastuuta.
Koronavaaran vuoksi leiriläiset, yhteensä noin 270 Kymenlaaksosta ja muualta Suomesta, majoittuvat kolmeen eri alaleiriin, jotka pidetään toisistaan erillään.
Aivan täysin digitaalisesta maailmasta nuoria ei vieroiteta, vaan omat puhelimet saa olla mukana.
Leirillä juhlittiin samalla Kymenlaakson Partiopiirin 45-vuotisjuhlia.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.