Mielipide: Lähipalveluja ei saa pitää itsestäänselvyytenä
Työttömyys on kasvanut koko Kymenlaaksossa
Taiteelle on jaettu apurahaa
Maton kutominen on terapeuttista tekemistä
Etelä-Kymenlaakso vahvistaa elinvoimaansa kehittämällä palveluja kansainvälisille asukkaille
Kaupunki järjestää perinteisen juhannusjuhlan Kuusankoskella
Bolt laajentuu Kotkassa
Koko Suomi leipoo -tv-ohjelman syksyllä alkava kausi on kuvattu Kouvolassa
Taiteilija Johanna Oras yhteistyöhön kotkalaisen laulajatulokkaan kanssa
Jo yli 40 000 pizzaa automaatista
Kultaa ja kahvia Kouvolassa
Paikallista palvelua suurella sydämellä
Paikallinen kauppa pärjää – Veikon Kone luottaa palveluun
Uudistunut Autokamu avaa ovensa Korialla
Hyvä palvelu tekee iloisen mielen
Mielipide: Lähipalveluja ei saa pitää itsestäänselvyytenä
Jokaisen kannattaa, ja pitääkin, puolustaa omaa terveysasemaansa ja muita lähipalvelujaan. Ne ovat arjen turvaa, joita moni oppii arvostamaan vasta silloin, kun ne ovat uhattuna tai jo menetetty. Ja sekin on sanomatta selvää, että meille kaikille on terveys ihan ensiarvoisen tärkeä asia.
Vielä muutama vuosi sitten koko yhteiskunta pysähtyi COVID-19-pandemian vuoksi. Silloin terveydenhuollon työntekijöitä kiitettiin vuolaasti, ja heidän työnsä nähtiin korvaamattomana. Nyt koronasta puhutaan tuskin lainkaan. Sen sijaan julkisessa keskustelussa korostuvat hoitajien palkankorotukset, säästöpaineet ja väitteet siitä, ettei rahaa enää riitä.
On aiheellista kysyä: Olemmeko me ihmiset kiittämättömiä? Unohtuuko meiltä liian nopeasti, kuka piti yhteiskuntaa pystyssä vaikeimpina aikoina?
Sairaanhoitajat eivät vaadi kohtuutonta palkkaa, vaan oikeudenmukaista korvausta vaativasta ja vastuullisesta työstä. Jos terveydenhuollon ammattilaisia ei arvosteta sanoissa eikä teoissa, koko järjestelmä alkaa horjua, eikä siitä kärsi vain henkilöstö, vaan jokainen meistä.
Nyt ollaan siis hyvinvointialueilla puristuksissa ja etsitään mistä säästetään. Myös rahoitusmalli kaipaisi hieman korjausta.Tässä kohdin olisi järkevää pitää kuitenkin niistä henkilöistä kiinni työsuhteessa, jotka tekevät sitä raakaa työtä lähimpänä potilasta. Johtajia on ihan takuulla liikaa ja heille menee se suurin palkkaerä.
Terveysasemakaan ei ole pelkkä rakennus. Se on paikka, josta saa apua hädän hetkellä. Siksi palveluiden puolustaminen ei ole itsekkyyttä, vaan vastuunkantoa yhteisestä hyvinvoinnista. Yhteiskunnan sivistys mitataan lopulta siinä, miten se huolehtii sairaista, heikoista ja apua tarvitsevista.
Meidän kouvolalaisten on ehdottomasti puolustettava Katajaharjun terveysaseman olemassaoloa. Jos sen käyttäjämäärä on vuositasolla parikymmentätuhatta, ja se määrä ihmisiä siirretään Ratamoon, niin syntyy suuria ongelmia jo ajallisestikin jonoissa.
Kuuden tunnin jonottaminen on epäinhimillistä pelkästään sen takia, että ihminen ei saa ravintoa odottaessaan milloin kutsutaan sisälle. Potilaiden jonot ovat jo nyt pitkiä ajoittain Ratamon päivystyksessä – sairaushan ei kysy milloin se tulee.
Ilkka Sarpola
Kuusankoski
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.