Hamina-Kotka sataman liikenteessä piristystä
Kouvolan datakeskuksen pääkäyttäjäksi tulee Tiktok
Käyrälammen esteettömät reitit esittelyssä
Muoti se on muistokivissäkin
Tykkimäen moottoriradalla pärinää äitienpäiväviikonloppuna
Koiratreffit tuo karvakuonot Karhulan torille
Kymenlaakson vuoden kylä ja maaseututoimijat on valittu
Kotkan kauppatorin kehittäminen jatkuu – Yhteisterassi monipuolistuu, torin kesässä uusia toimijoita ja tapahtumia
Vesitorninkadun eteläinen osa Karhulassa suljetaan väliaikaisesti
Kotkan kaupunki ja Kotka Peace United yhteistyöhön
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Kuva: Veli-Pekka Kelloniemi
"Liikennekulttuurista puuttuu empaattisuutta"
VIIKON_KASVO Mika Tiitinen ottaa ajamisessa myös päästöt huomioon.
Veli-Pekka Kelloniemi
Kuka ja mikä olet?
–Mika Tiitinen, 56, Kymenlaakson Autokouluyhdistyksen puheenjohtaja, autokouluyrittäjä Kotkasta. Perheeseeni kuuluu kaksi tytärtä ja vaimo.
Kauan olet opettanut henkilöitä ajamaan ja mikä on muuttunut tuona aikana?
–Olen opettanut ajamista 33 vuotta. Yleinen suuntaus on ollut se, että liikenne muuttuu jatkuvasti vilkkaammaksi, mikä vaatii ajajalta entistä enemmän. Aikaisemmin alan uudistukset ovat tukeneet liikenteen kehitystä. Viime vuonna tulleessa uudistuksessa – mm. opetustuntien vähentäminen ja enemmän vapaaehtoiseen opiskeluun suuntautuminen – pelkona on mielestäni, että liikenneturvallisuus, varsinkin nuorten, heikkenee.
Ovatko uudistukset aina järkeviä?
–Tässä muodossa uusin uudistus ei ole. Päättäjät eivät kuunnelleet kenttää.
Mitä mieltä olet opetuslupaopettamisesta?
–Silloin kun asia hoidetaan hyvin ja antaumuksella, saadaan hyviäkin tuloksia. Nyt opetuslupaopettajalta ei vaadita enää koetta ja kuka tahansa saa opettaa ketä tahansa, mikä lisää varmasti harmaata taloutta.
Millainen on käsityksesi suomalaisesta liikennekulttuurista?
–Huonoa siinä on ehkä se, että helposti osoitetaan sormella, jos arka kuljettaja ajaa muuta liikennettä hiljempaa. Sellainen empaattisuus puuttuu. Kokonaisuudessaan suomalainen sääntöihin perustuva järjestelmä on turvallinen ja vastuullinen, kun verrataan muiden maiden liikenteeseen. Täällä on myös pitkät perinteet vaikeistakin olosuhteista, joissa osataan ajaa. Yhteiskunta ei pysähdy, jos sataa viisi senttiä lunta.
Entä tiestöstä?
–Sitä on kritisoitu paljon ja valtio on luvannut satsauksia. Kuljettajien pitää osata sopeutua: tietä ei voi itse muuttaa, mutta ajotapaa voi.
Pitääkö kaikki liikennesäännöt ja -merkit osata?
–Ei tarvitse osata sanasta sanaan, vaan ymmärtää mitä ne tarkoittaa ja toimia niiden mukaan
Pitäisikö moottoritiellä voida ajaa kovempaa kuin 120 km/h?
–120 km/h nopeus riittää, olen aina ehtinyt joka paikkaan. Ja kun puhutaan ilmastonmuutoksesta, keskinopeuden kasvaessa myös päästöt lisääntyvät.
Bensa, diesel vai sähkö?
–Hiilijalanjälki puoltaa sähköä, mutta valtion pitäisi myös tukea sitä. Fossiilisten polttoaineiden vähentäminen on tavoitteena. Jokainen voi omalla kohdallaan katsoa peiliin, sillä ajotavalla voi vaikuttaa kulutukseen.
Pääsitkö inssin ensimmäisellä kerralla läpi?
–Pääsin. Ajoin kuorma-autoinssin.
Ensimmäinen ja nykyinen autosi?
–Corolla DX ja työsuhde-Golf.
Harrastuksesi?
–Salibandy, kaukalopallo, laskettelu ja kesällä puutarhanhoito.
Mottosi elämässä?
–Kyllä kaikki järjestyy.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.