Jaalan hammashoitola sulkeutuu pysyvästi
Leijonarastit on koko perheen ulkoilutapahtuma, jossa pääsee myös suunnistamaan
Go Käyrälampi -tapahtumaan ilmainen bussikuljetus nyt kahdelta eri reitiltä
Xamkista valmistui viime vuonna lähes 2400 korkeakoulutettua
Merikeskus Vellamon yleisötilaisuudessa juhlistetaan taidevälittäjä Hellmuth van Assendelftin muistokokoelmaa
Koiratreffit tuo karvakuonot Karhulan torille
Kymenlaakson vuoden kylä ja maaseututoimijat on valittu
Kotkan kauppatorin kehittäminen jatkuu – Yhteisterassi monipuolistuu, torin kesässä uusia toimijoita ja tapahtumia
Vesitorninkadun eteläinen osa Karhulassa suljetaan väliaikaisesti
Kotkan kaupunki ja Kotka Peace United yhteistyöhön
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Mielipide: Inkluusion väärinymmärrys ja ”ryhmäistämisen” mahdollisuudet
Inkluusion toteutuksessa on edelleen nähtävissä merkittäviä väärinkäsityksiä. Tällä hetkellä inkluusiota yritetään usein toteuttaa satunnaisesti muodostetuissa opetusryhmissä, vaikka toteutusta tulisi tarkastella laajempana kokonaisuutena. Suunnittelu tulisi toteuttaa koulun ja osin myös koulutuksenjärjestäjä tasolla. Inkluusio ei tarkoita pelkkää yhteisluokkaisuutta, vaan oppilaiden yksilöllisten tarpeiden ja vahvuusalueiden tukemista, jotta jokaisella olisi mahdollisuus menestyä.
Vahvuuksien tukeminen on tärkeä osa toimivaa inkluusiota. Positiivinen pedagogiikka painottaa oppilaiden vahvuuksien tunnistamista ja kehittämistä. Kun inkluusio ymmärretään koko kouluyhteisön tavoitteena, voidaan luoda rakenteita, jotka tukevat oppilaiden hyvinvointia ja oppimista. ”Ryhmäistäminen” ja oppilaiden vahvuuksien huomioiminen ovat keskeisiä keinoja tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Lahjakkaat oppilaat hyötyvät syventävästä opetuksesta omissa vahvuusaineissaan, kun taas tukea tarvitsevat oppilaat voivat löytää vahvuutensa erityisryhmissä. Vahvuusryhmien osuus opetuksesta voisi olla jopa puolet, jolloin kaikki oppilaat saisivat mahdollisuuden kehittää potentiaaliaan.
Inkluusion tavoitteena ei tulisi olla oppimisen yhdenmukaistaminen, vaan oppilaiden yksilöllisyyden ja monimuotoisuuden hyödyntäminen osana oppimista. ”Ryhmäistäminen” ja vahvuusryhmät voisivat edistää tätä tavoitetta tehokkaasti ja inhimillisesti. Tähän tarvittaisiin resurssien lisäksi asenteiden muutosta ja rohkeutta uudistaa koulutusta.
Juha Attenberg (kok.)
kuntavaaliehdokas
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.