Sadun lumoa Kimaran keväässä
Mielipide: Hyvä bisnes perustuu luonnon ylläpitämiseen
Rauhan viesti -kevätkonsertti Ukrainan hyväksi Myllykosken kirkossa
Mielipide: Ratamon yöpäivystyksen lopetus – säkillä valoa pirttiin ja pimeää ulos
Hyvinvointialueen palvelulautakunta: Elimäen, Jaalan ja Miehikkälän terveysasemat lakkautetaan
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Wiinijuhlat Kuusankoskella
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Mielipide: Itä-radan hankeyhtiöön ei pidä lähteä mukaan
Tässä kuussa kaupunginhallitus kokoontuu päättämään mikä on Kouvolan kanta Itäradan hankeyhtiöön lähtemisestä tai ainakin aloittaa aiheesta keskustelun.
Hankeyhtiöön ei tule lähteä mukaan! Kouvolan pitäisi laittaa hankeyhtiöön rahaa 4–5 miljoonaa. Rahalla saataisiin ainoastaan suunnitelma, jolla ei jatkossa kuitenkaan tee käytännössä mitään. Hankkeella ei taloudellisten reunaehtojen vuoksi ole mitään tulevaisuutta. Hanke kokonaisuudessaan tarvitsee tuon suunnittelun jälkeen valtiolta ja kunnilta 5000 miljoonaa euroa ennen kuin suunnitelma olisi kokonaisuudessa toteutunut. Ilmeisen tarkoituksenmukaisesti unohdetaan kertoa se fakta, ettei Itärataa tehdä ennen kuin Lentorata on valmistunut. Valtion ja kuntien taloudesta ei tuollaisia summia löydy. Väylänkin tekemän raportin mukaan Helsinki–Kouvola väli maksaa 1700 miljoonaa ja aikasäästö on 12 minuuttia, eli 141 miljoonaa minuutilta. Tällaisella hyötysuhteella ei koskaan tulla sijoittamaan puheena olevaa rahasummaa kyseiseen rataosuuteen. Tästä syystä Kouvolan sijoittamat miljoonat menevät hukkaan.
Poliittinen vastustajakin on naljaillut, että olenko viisaampi kuin kaupunkien ja maakuntien johtajat. En ole, mutta meillä on se ero, että johtajien tehtävä on lobata näitä alueellisia hankkeita, siitä heille jopa maksetaan. Poliittinen päättäjä joutuu puolestaan etsimään sen rahan, sekä kohteen mistä raha leikataan. Nyt jo ollaan tilassa, jossa mattolaituritkin säästöjen takia lopetetaan, niin miksi me hukkaamme epätoivoiseen suunnitteluhankkeeseen useita miljoonia.
Kysynkin kaikilta päättäjiltä, mistä leikkaatte nuo miljoonat?
Jokaisen tulee ymmärtää, että nuo miljoonat menevät hukkaan jollei rata toteudu. Uskallan lähes ainoana päättäjänä sanoa, ettei tuo Helsinki–Kouvola väli tule koskaan toteutumaan. Se ei ole yhdenkään nykyisen Itä-Suomen päättäjän vika. Meidän juna meni siinä vaiheessa kun Lahden oikorata valmistui. Se toi 45 minuutin aikasäästön Helsinki–Kouvola välille ja maksoi 300 miljoonaa, nyt 12 minuutin aikasäästö maksaisi 1700 miljoonaa.
Tiedän olevani asian kanssa aika yksin, mutta tiedän myös, ettei moni päättäjä ole tutustunut saatavilla olevaan tutkittuun tietoon. Kuten ei moneen muuhunkaan asiaan ja vielä useampi on tehnyt päätöksensä, joka ei perustunut niinkään tietoon vaan luuloon. Niin minullekin aluksi kävi. Olin Itäradan kannalla, mutta kantani oli vain lähinnä tunnepohjaan perustuvaa.
Olen edelleen sitä mieltä, että vanhaa rataverkkoa tulee kunnostaa ja siitä saadaan ylivoimaisesti paras hyöty suhteellisen nopeasti. Itärata kuitenkin toteutuisi arviolta 30 vuoden päästä ja uskallan epäillä, että Utista lennetään sähkölentokoneilla Helsinkiin jo tätä aiemmin. Miksi 12 minuutin työmatkan lyhentäminen minulle ja muulle pienelle joukolle on isolla summalla niin tärkeää, kun samaan aikaan lapsien koulumatkoja kasvatetaan helposti puolella tunnilla?
Sheikki Laakso (ps.)
kansanedustaja
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.