Kouvolan Satuviikoilla kulttuuri kulkee pyörillä lasten luo
Minä osaan! Minä olen hyvä!
Ely-keskus: Työttömiä Kymenlaaksossa elokuussa kolme prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin
Kouvolalainen lounasravintola kymmenen parhaan joukossa
Pienikin apu voi olla suuresti tarpeen
Jesse Hartoselle kartingmestaruus
Kotiseututyön ansiomitali kahdelle ansioituneelle kymenlaaksolaiselle
Ei tullut koripallostadionia, kun ei sellaista tilattukaan – Satama Areenan rakennuttajia on ryöpytetty julkisuudessa
Mielipide: Kutomossa syntyvät kauniit matot ja uuden ystävyyssuhteet
Players Sports Bar Kotkassa sulkee ovensa
Rallicross SM -sarja tekee kahden vuoden tauon jälkeen paluun Tykkimäelle
Kirppis-yrittäjäksi rakkaudesta kierrätykseen
Poikki menneet nivelsiteet voivat kasvaa takaisin kiinni
Yrittäjien uusi kumppani
Mielipide: Kevyen liikenteen kehittäminen – infraa ja asennetta
Kotkan Meripäivien ennakkoarvioinneissa huoli ja kiinnostus kohdistui jälleen liikennejärjestelyihin. Pelkäsimme ehkä jopa pahempaa – toisaalta jo tiedossakin olleet käsitykset kehittämistarpeista ja -mahdollisuuksista vahvistuivat.
Toukokuussa hyväksytyn Kotka 2030 -kaupunkistrategian pohjana käytettiin sen edellistä versiota ja mm. tämän pohjilta laadittuja kestävän liikkumisen ohjelmaa ja pyöräliikenteen kehittämissuunnitelmaa. Päätöksiäkin on tehty: joukkoliikenne sähköistyy ja katutyöt alkavat pian Kirkkokadulla ja Kauppakadulla.
Muutos tulee kestämään vuosia ja se tulee olemaan vaikutuksiltaan laaja-alaisesti kaupunkia ja kaupunkilaisten arkea koskeva. Siirtymäaika tarkoittaa myös sitä, että Kotkansaaren ja Karhulan kaupunkikeskustojen lisäksi huomiota joudutaan samanaikaisesti kiinnittämään myös näiden ulkopuolisiin väyliin sekä kesä- että talviolosuhteet huomioiden.
Loimaalla jalkakäytävien ja pyöräteiden kuntokartoitus tehtiin kuntalaisia aktivoivalla mobiilipelillä. Voisiko jollakin tämäntyyppisellä ratkaisulla selvittää tärkeimpien ja eniten käytettävien kevyen liikenteen väylien ympärivuotiset korjaus- ja kunnossapitotarpeet myös Kotkassa? Osallistuvan budjetoinnin kokemuksista oppineina meillä lienee perusteet odottaa positiivishenkistä vastaanottoa myös tämän tyyppiselle toimintatavalle.
Henkilökohtaisestikin saadun palautteen perusteella kehittyvän joukkoliikenteen ja infran lisäksi tarvitaan kehitystä myös liikennekäyttäytymisen asenteissa ja liikennesääntöjen tuntemuksessa. Tämä koskee sekä pyöräilijöitä, jalan tai muin apuvälinein liikkuvia, kuin myös autoilijoita ja moottoripyöräilijöitä. Yksi ehkä parhaista ohjeista liikenteeseen, positiivisen mielen lisäksi, sisältyy Georg Malmsténin ikivihreään Lasten liikennelauluun: ”Siksi valpas, aina mieli - Se on turva verraton”. On muuten kuin suoraan Kaupunkistrategiamme Poijusta 3 – Yhteinen Kotka.
Jouko Rauhala (kok.)
Kaupunginhallituksen 1. vpj
(05) 210 4400
PL 140, 48101 Kotka
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.