Kotkan K-Market Hovilaan uusi kauppias
Kenosta 60 000 euron voitto Kouvolaan
Konttisairaala toimii yhtenä keskussairaalan väistötilana
Risteilyalus Sirena avaa Kotkan risteilykesän
Kesäbussi vie Käyrälammelle lauantaista alkaen
Positiivisin kotkalainen 2025 finalistit julkaistu
Kouvolan kaupunki tarkistaa kiinteistörajoja ja rajamerkkejä
Tapio Heino jäi eläkkeelle mutta ei vielä kiikkustuoliin
Kouvolassa pääsee vikkelästi vihille perjantaisin
K-Market Hovinsaari saa uuden kauppiaan
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Mielipide: Kevyen liikenteen kehittäminen – infraa ja asennetta
Kotkan Meripäivien ennakkoarvioinneissa huoli ja kiinnostus kohdistui jälleen liikennejärjestelyihin. Pelkäsimme ehkä jopa pahempaa – toisaalta jo tiedossakin olleet käsitykset kehittämistarpeista ja -mahdollisuuksista vahvistuivat.
Toukokuussa hyväksytyn Kotka 2030 -kaupunkistrategian pohjana käytettiin sen edellistä versiota ja mm. tämän pohjilta laadittuja kestävän liikkumisen ohjelmaa ja pyöräliikenteen kehittämissuunnitelmaa. Päätöksiäkin on tehty: joukkoliikenne sähköistyy ja katutyöt alkavat pian Kirkkokadulla ja Kauppakadulla.
Muutos tulee kestämään vuosia ja se tulee olemaan vaikutuksiltaan laaja-alaisesti kaupunkia ja kaupunkilaisten arkea koskeva. Siirtymäaika tarkoittaa myös sitä, että Kotkansaaren ja Karhulan kaupunkikeskustojen lisäksi huomiota joudutaan samanaikaisesti kiinnittämään myös näiden ulkopuolisiin väyliin sekä kesä- että talviolosuhteet huomioiden.
Loimaalla jalkakäytävien ja pyöräteiden kuntokartoitus tehtiin kuntalaisia aktivoivalla mobiilipelillä. Voisiko jollakin tämäntyyppisellä ratkaisulla selvittää tärkeimpien ja eniten käytettävien kevyen liikenteen väylien ympärivuotiset korjaus- ja kunnossapitotarpeet myös Kotkassa? Osallistuvan budjetoinnin kokemuksista oppineina meillä lienee perusteet odottaa positiivishenkistä vastaanottoa myös tämän tyyppiselle toimintatavalle.
Henkilökohtaisestikin saadun palautteen perusteella kehittyvän joukkoliikenteen ja infran lisäksi tarvitaan kehitystä myös liikennekäyttäytymisen asenteissa ja liikennesääntöjen tuntemuksessa. Tämä koskee sekä pyöräilijöitä, jalan tai muin apuvälinein liikkuvia, kuin myös autoilijoita ja moottoripyöräilijöitä. Yksi ehkä parhaista ohjeista liikenteeseen, positiivisen mielen lisäksi, sisältyy Georg Malmsténin ikivihreään Lasten liikennelauluun: ”Siksi valpas, aina mieli - Se on turva verraton”. On muuten kuin suoraan Kaupunkistrategiamme Poijusta 3 – Yhteinen Kotka.
Jouko Rauhala (kok.)
Kaupunginhallituksen 1. vpj
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.