Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Turvallisuustapahtuman teemana päihteet – Nuorten päihteidenkäyttö näkyy Kotkassa huolestuttavalla tavalla
Vuoden Toimivaksi partiojohtajaksi valittiin kouvolalainen Monica Åhman
3G:n alasajo alkaa Nastolasta, Iitistä ja Kuusankoskelta
Mielipide: Koulutuksen ja ammattien sukupuolittuneisuuden purku on mahdollista vain, jos muutamme omaa toimintaamme
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Wiinijuhlat Kuusankoskella
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Mielipide: Kilpailukyvyn esteet poistettava!
Ulkomaankaupan merkitys konkretisoituu vierailulla Suomen suurimmassa yleissatamassa – Hamina-Kotka Sataman Mussalon yksikössä. Satama kuuluu keskeisimpiin EU:n alueen Ten-T ydinverkon satamiin, joita on 80. Kouvola-Kotka välinen raideosuus, jonka päässä satama sijaitsee, on Suomen vilkkaimmin liikennöity rataosuus. Joka 5. ulkomaille viety rahtitonni kulkee Hamina-Kotka Sataman kautta. Jokainen ymmärtää, kuinka suurista summista silloin puhutaan – ja kuinka välttämätöntä on varmistaa, että liikenne- ja satamainfra riittää ja kestää. Ei voi käydä niin, että liikennetukosten, teknisten vikojen tai muiden syiden takia rahti myöhästyy laivasta ja löytää paremmin toimivan reitin. Kasvaville rahtimäärille tarvitaan vaihtoehtoisia reittejä tehtailta satamiin. Seuraavalla vaalikaudella ratainvestointeja tulee lisätä. Pelkkiä henkilöliikenteen rataosuuksia ei pidä rakentaa, mutta olemassa olevaa infraa ja kalustoa sitä vastoin pitääkin kehittää etunojassa.
Väylämaksut on poistettava lopullisesti. Niiden suuruus vaihtelee sen mukaan, kuinka usein yksittäinen laiva käy satamassa. Väylämaksut heikentävät satamien kilpailukykyä ja ne on nyt poistettava kokonaan aikaisempien määräaikaisten puolitusten sijaan. Talvimerenkulun väylänhoito voidaan rahoittaa kuten muidenkin väylien hoito.
Valtatie 15 kehittäminen Kotkan ja Kouvolan välillä etenee takkuillen. Tieosuus on turvoksissa rekkaliikenteestä. Samassa ruuhkassa kulkevat niin työmatkaliikenne, opiskelijat sekä hyvinvointialueen ambulanssit. Kuinka monta kuolonkolaria vielä tarvitaan, että tien turvallisuus parannetaan koko matkalta kolmannella kaistalla, keskikaiteella ja Hyväntuulentien sekä Mussalon sataman yhdistävällä osuudella.
On hyvä ymmärtää, etteivät nämä vaatimukset ole yksin Kymenlaakson tarpeita – vaan koko Suomen kilpailukyvyn ja viennin edellytykset varmistavia välttämättömiä parannuksia.
Johanna Hasu (kok),
eduskuntavaaliehdokas
Kotkan ja hyvinvointialueen valtuutettu
Kai Savolainen,
Kokoomuksen Kotkan Kunnallisjärjestön puheenjohtaja
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.