Jaalan hammashoitola sulkeutuu pysyvästi
Leijonarastit on koko perheen ulkoilutapahtuma, jossa pääsee myös suunnistamaan
Go Käyrälampi -tapahtumaan ilmainen bussikuljetus nyt kahdelta eri reitiltä
Xamkista valmistui viime vuonna lähes 2400 korkeakoulutettua
Merikeskus Vellamon yleisötilaisuudessa juhlistetaan taidevälittäjä Hellmuth van Assendelftin muistokokoelmaa
Koiratreffit tuo karvakuonot Karhulan torille
Kymenlaakson vuoden kylä ja maaseututoimijat on valittu
Kotkan kauppatorin kehittäminen jatkuu – Yhteisterassi monipuolistuu, torin kesässä uusia toimijoita ja tapahtumia
Vesitorninkadun eteläinen osa Karhulassa suljetaan väliaikaisesti
Kotkan kaupunki ja Kotka Peace United yhteistyöhön
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Mielipide: Kilpailukyvyn esteet poistettava!
Ulkomaankaupan merkitys konkretisoituu vierailulla Suomen suurimmassa yleissatamassa – Hamina-Kotka Sataman Mussalon yksikössä. Satama kuuluu keskeisimpiin EU:n alueen Ten-T ydinverkon satamiin, joita on 80. Kouvola-Kotka välinen raideosuus, jonka päässä satama sijaitsee, on Suomen vilkkaimmin liikennöity rataosuus. Joka 5. ulkomaille viety rahtitonni kulkee Hamina-Kotka Sataman kautta. Jokainen ymmärtää, kuinka suurista summista silloin puhutaan – ja kuinka välttämätöntä on varmistaa, että liikenne- ja satamainfra riittää ja kestää. Ei voi käydä niin, että liikennetukosten, teknisten vikojen tai muiden syiden takia rahti myöhästyy laivasta ja löytää paremmin toimivan reitin. Kasvaville rahtimäärille tarvitaan vaihtoehtoisia reittejä tehtailta satamiin. Seuraavalla vaalikaudella ratainvestointeja tulee lisätä. Pelkkiä henkilöliikenteen rataosuuksia ei pidä rakentaa, mutta olemassa olevaa infraa ja kalustoa sitä vastoin pitääkin kehittää etunojassa.
Väylämaksut on poistettava lopullisesti. Niiden suuruus vaihtelee sen mukaan, kuinka usein yksittäinen laiva käy satamassa. Väylämaksut heikentävät satamien kilpailukykyä ja ne on nyt poistettava kokonaan aikaisempien määräaikaisten puolitusten sijaan. Talvimerenkulun väylänhoito voidaan rahoittaa kuten muidenkin väylien hoito.
Valtatie 15 kehittäminen Kotkan ja Kouvolan välillä etenee takkuillen. Tieosuus on turvoksissa rekkaliikenteestä. Samassa ruuhkassa kulkevat niin työmatkaliikenne, opiskelijat sekä hyvinvointialueen ambulanssit. Kuinka monta kuolonkolaria vielä tarvitaan, että tien turvallisuus parannetaan koko matkalta kolmannella kaistalla, keskikaiteella ja Hyväntuulentien sekä Mussalon sataman yhdistävällä osuudella.
On hyvä ymmärtää, etteivät nämä vaatimukset ole yksin Kymenlaakson tarpeita – vaan koko Suomen kilpailukyvyn ja viennin edellytykset varmistavia välttämättömiä parannuksia.
Johanna Hasu (kok),
eduskuntavaaliehdokas
Kotkan ja hyvinvointialueen valtuutettu
Kai Savolainen,
Kokoomuksen Kotkan Kunnallisjärjestön puheenjohtaja
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.